10 υποδείξεις για ασφάλεια από σεισμό. Ισχύουν άραγε;

In Θέματα για προβληματισμό by Γιώργος Γιώτης6 Comments

Το όνομά μου είναι Doug Copp. Είμαι ο Αρχηγός Διάσωσης και Διευθυντής Καταστροφών της Αμερικανικής Ομάδας Διεθνούς Διάσωσης ( American Rescue Team International, ARTI), η πιο έμπειρη ομάδα διάσωσης του κόσμου. Οι πληροφορίες που περιέχονται σ’ αυτό το άρθρο θα σώσουν ζωές στο ενδεχόμενο ενός σεισμού. Το πρώτο κτίριο στο οποίο μπουσούλισα στα τέσσερα ήταν ένα σχολείο στη πόλη του Μεξικού κατά τη διάρκεια του σεισμού του 1985. Όλα τα παιδιά ήταν κάτω από τα θρανία. Όλα τα παιδιά κυριολεκτικά καταπλακωθήκανε σε σημείο ισοπέδωσης. Θα μπορούσαν να είχαν σωθεί άμα είχαν ξαπλώσει δίπλα στα θρανία κατά μήκος του διαδρόμου. Ήταν φρικτό, καθόλου αναπόφευκτο και αναρωτήθηκα γιατί τα παιδιά δεν ήταν στους διαδρόμους. Δεν ήξερα εκείνη τη στιγμή ότι είχε δοθεί οδηγία στα παιδιά να κρυφτούν κάτω από οποιοδήποτε έπιπλο. Απλά, όταν τα κτίρια γκρεμίζονται, το βάρος της οροφής που πέφτει πάνω στα διάφορα αντικείμενα ή έπιπλα ενός δωματίου συνθλίβει αυτά τα αντικείμενα, αφήνοντας κάποιο χώρο ή κενό δίπλα τους. Αυτός ο χώρος είναι αυτό που αποκαλώ ‘τρίγωνο της ζωής’. Όσο μεγαλύτερο και δυνατότερο είναι το αντικείμενο, τόσο το λιγότερο θα συμπιεστεί. Όσο λιγότερο συμπιεστεί, τόσο μεγαλύτερο το κενό και τόσο μεγαλύτερη θα είναι η πιθανότητα ο άνθρωπος που χρησιμοποιεί το κενό αυτό για την ασφάλειά του να μη τραυματιστεί. Την επόμενη φορά που θα δείτε κτίρια που έχουν καταρρεύσει στην τηλεόραση, μετρείστε τα ‘τρίγωνα’ που έχουν σχηματιστεί. Είναι παντού. Είναι το πιο κοινό σχήμα που θα δείτε στα γκρεμισμένα κτίρια. Είναι παντού.

ΔΕΚΑ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟ

1. Σχεδόν όλοι που απλά ‘βουτούν και κρύβονται κάτω από κάτι’ όταν καταρρέει ένα κτίριο συνθλίβονται μέχρι θανάτου. Οι άνθρωποι που χώνονται κάτω από αντικείμενα, όπως θρανία ή αυτοκίνητα, συνθλίβονται.

2. Οι γάτες, τα σκυλιά και τα μωρά πολύ συχνά και φυσικά διπλώνουν το σώμα τους στην εμβρυακή θέση. Πρέπει να κάνετε και εσείς το ίδιο σε περίπτωση σεισμού. Είναι ένα φυσικό ένστικτο ασφάλειας και επιβίωσης.. Μπορείτε να επιβιώσετε σε ένα μικρό κενό. Πηγαίνετε δίπλα σε ένα αντικείμενο, δίπλα σε ένα καναπέ, δίπλα σε ένα ογκώδες αντικείμενο που θα συμπιεστεί ελαφρά αλλά θα αφήσει ένα κενό δίπλα του.

3. Τα ξύλινα κτίρια είναι η ασφαλέστερη κατασκευή που μπορεί κανείς να βρεθεί κατά τη διάρκεια ενός σεισμού. Το ξύλο είναι ελαστικό και κινείται με τη δύναμη του σεισμού. Αν όντως ένα ξύλινο κτίριο καταρρεύσει, δημιουργούνται μεγάλα κενά επιβίωσης. Επιπλέον, ένα ξύλινο κτίριο έχει λιγότερη συμπυκνωμένη μάζα όταν καταρρεύσει. Τα κτίρια από τούβλα θα σπάσουν σε πολλά ατομικά τούβλα. Τα τούβλα αυτά θα προκαλέσουν πολλούς τραυματισμούς, αλλά λιγότερα πολτοποιημένα πτώματα σε σύγκριση με πλάκες από μπετόν.

4.Αν είστε ξαπλωμένος σε ένα κρεβάτι τη νύχτα και συμβεί σεισμός, απλά κυλήστε έξω από το κρεβάτι. Ένα ασφαλές κενό θα υπάρχει γύρω από το κρεβάτι. Τα ξενοδοχεία θα είναι σε θέση να πετύχουν ένα πολύ υψηλότερο ποσοστό επιβίωσης από σεισμό, απλά με το να αναρτήσουν μία πινακίδα στο πίσω μέρος της πόρτας κάθε δωματίου, που να λέει στους ενοίκους να ξαπλώσουν στο πάτωμα δίπλα στη βάση του κρεβατιού κατά τη διάρκεια ενός σεισμού.

5. Αν συμβεί ένας σεισμός και δεν μπορείτε εύκολα να ξεφύγετε με το να βγείτε έξω από τη πόρτα ή το παράθυρο, τότε ξαπλώστε κάτω και διπλώστε το σώμα σας στην εμβρυακή θέση δίπλα σε ένα καναπέ ή σε μία μεγάλη καρέκλα.

6.. Σχεδόν όλοι που πηγαίνουν κάτω από το κούφωμα της πόρτας όταν καταρρέει το κτίριο, σκοτώνονται. Και αυτό γιατί αν κάθεστε κάτω από το κούφωμα και η πόρτα πέσει προς τα μπρος ή προς τα πίσω θα συνθλιφτείτε από την οροφή από πάνω. Αν ή πόρτα πέσει προς τα πλάγια θα κοπείτε στη μέση από το κούφωμα. Και στις δύο περιπτώσεις θα σκοτωθείτε!

7. Ποτέ να μη πάτε στις σκάλες. Οι σκάλες έχουν διαφορετική ιδιοσυχνότητα (ταλαντώνονται διαφορετικά από το κεντρικό όγκο του κτιρίου). Οι σκάλες και το υπόλοιπο τμήμα του κτιρίου συνεχώς προσκρούουν μεταξύ τους μέχρις ότου οι σκάλες διαλυθούν εκ θεμελίων. Οι άνθρωποι που πάνε στις σκάλες πριν λάβει χώρα η οριστική διάλυσή τους, ακρωτηριάζονται φρικτά από τα σκαλοπάτια της σκάλας τη στιγμή που αυτά διαλύονται. Ακόμα και αν το κτίριο δεν καταρρεύσει, μείνετε μακριά από τις σκάλες, καθόσον αυτές είναι από τα πιο πιθανά μέρη του κτιρίου να υποστούν βλάβες. Ακόμα και αν οι σκάλες δεν καταρρεύσουν από το σεισμό, μπορεί να καταρρεύσουν αργότερα από την υπερφόρτωσή τους από τον πανικόβλητο κόσμο που έχει στραφεί σ’ αυτές για εκκένωση του κτιρίου. Οι σκάλες πρέπει πάντα να ελέγχονται για καταλληλότητα μετά από σεισμό, ακόμα και αν το υπόλοιπο κτίριο δεν έχει υποστεί ζημιές.

8.Πηγαίνετε κοντά στους εξωτερικούς τοίχους του κτιρίου ή έξω από αυτούς αν είναι δυνατόν. Είναι πολύ καλύτερα να είστε κοντά στο εξωτερικό του κτιρίου παρά στο εσωτερικό. Όσο πιο μακριά είστε από την εξωτερική περίμετρο του κτιρίου, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να μπλοκαριστεί η οδός διαφυγής σας.

9. Οι άνθρωποι που βρίσκονται μέσα στα οχήματά τους συνθλίβονται όταν ο δρόμος από πάνω (ανισόπεδοι δρόμοι) καταρρεύσει σε περίπτωση σεισμού και καταπλακώσει τα οχήματά τους. Αυτό είναι ακριβώς αυτό που συνέβη με τις πλάκες ανάμεσα στα καταστρώματα στη λεωφόρο Nimitz. Τα θύματα του σεισμού του Σαν Φραντσίσκο έμειναν όλα μέσα στα αυτοκίνητά τους. Σκοτώθηκαν όλοι. Θα μπορούσαν να είχαν σωθεί απλά με το να είχαν βγει έξω και να είχαν καθίσει ή ξαπλώσει δίπλα στα οχήματά τους. Όλα τα καταπλακωμένα αυτοκίνητα είχαν κενά ύψους ενός μέτρου δίπλα τους, εκτός από εκείνα στα οποία οι κολώνες από μπετόν είχαν πέσει εγκάρσια πάνω τους.

10. Ανακάλυψα, καθώς μπουσουλούσα μέσα σε γραφεία εφημερίδων που είχαν καταρρεύσει, καθώς και σε άλλα γραφεία με πολύ χαρτικό υλικό, ότι το χαρτί δεν συμπιέζεται. Μεγάλα κενά δημιουργούνται γύρω από στοίβες από χαρτί. Διαδώστε αυτό το μήνυμα και σώστε ζωές…

Αποσπάσματα από το άρθρο του Doug Copp στο ‘ Triangle of Life’, επιμέλεια έκδοσης από τον Larry Linn του MAA Safety Committee , 13/4/04

========================================
πράγματι το κείμενο αυτό έχει δημοσιευθεί και στην wikipedia (en.wikipedia.org/wiki/Triangle_of_Life) αλλά υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις αν είναι αλήθεια όσα λέει ο κύριος

Ένας σοβαρός αντίλογος είναι αυτός του Ερυθρού Σταυρού, ο οποίος λέει ότι οι παρακάτω οδηγίες αναφέρονται σε παρατηρήσεις κατάρρευσης κτηρίων από σεισμούς στην Τουρκία, όπου οι προδιαγραφές κατασκευής τους είναι διαφορετικές από αυτές της Αμερικής ή και άλλων χωρών. Δηλαδή δεν μπορουν να αποτελούν ένα γενικό οδηγό για όλες τις χώρες.Ενδιαφέρουσες πηγές πληροφόρησης για να βγάλετε συμπεράσματα είναι οι εξής :

http://www.earthquakesolutions.com/id44.html

http://www.kahl.net/action/triangle_of_life.htm

http://www.pep-c.org/triangleoflife/

http://www2.bpaonline.org/Emergencyprep/arc-on-doug-copp.html

http://www.earthquakecountry.info/dropcoverholdon/

http://www.amerrescue.org/triangleoflife.htm
—————————————

According to Red Cross community disaster education manager Rocky Lopes, author Doug Copp’s earthquake survival suggestions don’t apply in the United States because they’re based on observations made in Turkey, where engineering and construction standards are different. «Much research in the United States has confirmed that ‘Drop, Cover, and Hold On!’ has saved lives in the United States,» writes Lopes. «Engineering researchers have demonstrated that very few buildings collapse or ‘pancake’ in the U.S. as they might do in other countries.»

Other experts concur, even to the point of suggesting that some of Copp’s advice could endanger people’s lives rather than save them. «Some of the things he recommends are absolutely dangerous, like getting out of your car and lying down next to the car,» UCLA public health expert Kimberley Shoaf told Knight Ridder Newspapers in November 2004. A former deputy director of the California Office of Emergency Services, Mark Ghilarducci, agreed that «duck, cover and hold on» remains the best overall strategy for survival during an earthquake.

*************

Εσείς καλό θα ήταν να ακολουθήσετε τις οδηγίες των δικών μας ειδικών επι του θέματος και να μην διαδίδεται το παραπάνω (Οδηγίες Αντισεισμικής Προστασίας )

by antichainletter

  • Γιώργος Μεταξάς

    Και οι δύο απόψεις είναι σωστές, ανάλογα με τις συνθήκες.
    Σ’ έναν μεγάλο σεισμό που υπάρχει κίνδυνος κατάρευσης δομικών στοιχείων, το να ξαπλώσεις δίπλα από συμπαγή αντικείμενα είναι καλύτερο, παρά να χωθείς κάτω από άλλα που πιθανότητα θα συνθλιβούν.
    Σε μικρότερους σεισμούς, που ο κίνδυνος προέρχεται κυρίως από την πτώση αντικειμένων, σοβάδων κλπ, η κάλυψη κάτω από από έπιπλα είναι αποτελεσματικότερη.

  • Noucca Galaktotrofousa

    Ααααχ, ακόμα κυκλοφορεί αυτός ο μύθος; Πρωτοέπεσα πάνω του τότε που ήταν λίγο έντονη η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη κι όλοι μιλούσαν για καταστροφές. Μάλιστα το είδα δημοσιευμένο σε σελίδα εθελοντών, που είναι εγκληματικό κατά τη γνώμη μου, αφού ο δικός τους λόγος έχει μεγαλύτερη βαρύτητα. Και είχε πέσει στην αντίληψή μου και μια δημοσίευση που θεωρητικά την υπέγραφε-διέδιδε ο Χουλιάρας.

    Πέρα από το ότι οι οδηγίες πάνε κόντρα σε ό,τι έχουμε μάθει στο σχολείο, πέρα από τη τζάμπα συνωμοσιολογία γιατί κανένας διασώστης δεν έχει όφελος να πεθάνει περισσότερος κόσμος σε ένα σεισμό, πάει κόντρα και στη λογική. Πώς θα προβλέψω από ποια πλευρά θα γίνει η κατάρρευση για να σταθώ στη σωστή μεριά του επίπλου;
    Το έψαξα λοιπόν και βρήκα τα εξής:
    Ο Doug Copp δεν είναι διασώστης. Δεν πήρε άδεια να μπει στα κτήρια στην Τουρκία, το έκανε πολύ μετά τα συνεργεία, τότε που μπορούσε να μπει ο οποιοσδήποτε. Επίσης δεν πάτησε ποτέ το πόδι του στους Δίδυμους Πύργους. Ο Αμερικάνικος Ερυθρός Σταυρός έχει εκδώσει επιστολή που διαψεύδει όσα γράφει και νομίζω μάλιστα ότι έχει γίνει και καταγγελία εναντίον του αλλά δε θυμάμαι το λόγο. Δυστυχώς είναι αδύνατον να ξαναβρώ τα links για να τα δώσω να διαβάσετε και μόνοι σας.

    Ο σύζυγος που είναι μηχανικός μού είπε ότι δεν είναι απλή απάντηση «κάθεσαι κάτω από την πόρτα ή κάτω από το δοκάρι». Έχει να κάνει με το έτος κατασκευής του σπιτιού (αλλάζει ο Αντισεισμικός Κανονισμός), τον τρόπο κατασκευής και το αν είναι σωστά συντηρημένο.

  • ea

    συγνώμμη για το άσχετο σχόλιο αλλά δείτε κ λίγο αυτό που κυκλοφορεί τώρα στο διαδίκτυο- κάνει κρα ότι είναι μούφα http://ksipnistere.blogspot.gr/2014/08/blog-post_820.html

  • Asprogenis

    Ας τα δούμε (ως
    Πολιτικός Μηχανικός γράφω, που όμως δεν ακολούθησα το επάγγελμα):

    Για το 3. Υπάρχει
    ένας διαχωρισμό μεταξύ ψαθυρών και όλκιμων υλικών. Τα πρώτα όταν φτάσουν σε ένα
    όριο σπάνε απευθείας, ενώ τα δεύτερα παραμορφώνονται σημαντικά πριν σπάσουν
    (πχ. ένα μέταλλο), δηλαδή είναι ελαστικά (βάση αυτού που περιγράφει). Οι
    ξύλινες κατασκευές δεν είναι ελαστικές. Σπάστε ένα ξύλο να δείτε ότι σπάει αμέσως.
    Επίσης έχουν ρόζους, αλλά και οι ίνες του το κάνουν να σπάει ποιο εύκολα σε στην
    κατεύθυνση των ινών. Άσχημο υλικό, το οποίο μάλιστα θέλει συχνά συντήρηση,
    είναι άστα να πάνε. Καταρρίπτεται, και μάλιστα καταρρίπτεται ως επικίνδυνο.

    Για το 6. Το 6
    ίσχυε (για εντελώς διαφορετικούς λόγους από αυτούς που περιγράφει) για τα πολύ
    παλιά κτίρια. Αυτό που ισχύει για όλα τα κτήρια που υπάρχουν σήμερα (κάπως
    ανεκτικά θα έλεγα από το 1970 μέχρι σήμερα, αλλά και ποιο πίσω) πρέπει να
    βρίσκεσαι όχι κάτω από πόρτα, αλλά κάτω από τα δοκάρια (αυτά που προεξέχουν κάπως
    από το υπόλοιπο ταβάνι). Τα δοκάρια και οι κολώνες (υποστυλώματα) έχουν το
    περισσότερο χάλυβα, και είναι ο λεγόμενος σκελετός του κτηρίου. Όντως όμως κάτω
    από τις πόρτες χρειαζόταν στην Τουρκία (που αναφέρει το άρθρο) λόγο του τρόπου
    που φτιάχνανε τα κτίρια.

    Για το 7. Οι
    σκάλες περιστοιχίζονται από μπετον με πολύ μέταλλο (με όρους πολιτικού
    μηχανικού, είναι μέρος του σκελετού του κτιρίου, έχει οπλισμένο σκυρόδεμα, και
    μάλιστα αφού είναι με τριγύρω σκυρόδεμα, έχει μεγαλύτερες αντοχές, από πχ. να έχεις
    οπλ. Σκυρόδεμα με κενό 7 μέτρα – φυσιολογικά ανοίγματα μεταξύ των τοίχων-).
    Μάλιστα για λόγους πυροπροστασίας, το ίδιο γίνεται και στις χώρες που δεν έχουν
    σεισμούς. Με ασφάλεια δηλώνω ότι είναι το ποιο ασφαλές μέρος του κτιρίου. Και
    πάλι καταρρίπτεται και καταρρίπτεται ως επικίνδυνο.

    Για το 8. Και ναι
    και όχι. Είναι σωστό να είσαι στους εξωτερικούς τοίχους, αλλά θα πρότεινα ποιο
    κοντά στους εξωτερικούς τοίχους που συνορεύουν με άλλα κτίρια. Γιατί,
    συντονίζονται με τα άλλα κτίρια και λειτουργούν καλύτερα. Το ίδιο ισχύει βέβαια
    και για τους άλλους εξ. τοίχους (αφού συντονίζεται ολόκληρο το κτίριο), αλλά
    στην πιθανότητα να καταρρεύσει το κτίριο, από εκεί είναι πιο πιθανό. Σίγουρα
    πάντως ποιο εύκολο είναι να γίνει κατάρρευση στα ανοίγματα του κτιρίου. Κοντά στους
    στύλους (υποστυλώματα τα λέμε εμείς) είναι καλύτερα.

    Σε όλα τα άλλα,
    έχει μια περίεργη αντίληψη για το πως δημιουργούνται κενά, πράγμα που δεν μπορώ
    να πω εγώ, μου φαίνεται όμως λάθος, γιατί μπορώ να φανταστώ μονάχα μερικές περιπτώσεις
    που γίνεται αυτό, όχι όμως σε όλες. Πολ. Μηχ. που εργάζονται σε αυτό το
    αντικείμενο μπορούν να ενημερώσουν καλύτερα.

  • Dimitris

    Απίστευτες παπαριές λέει ο τύπος και αν είναι πράγματι διασώστης πρέπει να τον διαολοστείλουν γιατί είναι επικίνδυνος! «9. Οι άνθρωποι που βρίσκονται μέσα στα οχήματά τους συνθλίβονται όταν ο δρόμος από πάνω (ανισόπεδοι δρόμοι) καταρρεύσει σε περίπτωση σεισμού και καταπλακώσει τα οχήματά τους. Αυτό είναι ακριβώς αυτό που συνέβη με τις πλάκες ανάμεσα στα καταστρώματα στη λεωφόρο Nimitz. Τα θύματα του σεισμού του Σαν Φραντσίσκο έμειναν όλα μέσα στα αυτοκίνητά τους. Σκοτώθηκαν όλοι. Θα μπορούσαν να είχαν σωθεί απλά με το να είχαν βγει έξω και να είχαν καθίσει ή ξαπλώσει δίπλα στα οχήματά τους.» Και αν τα συντρίμια δηλαδή δεν πέσουν ακριβώς πάνω στο αυτοκίνητο και πέσουν μισό μέτρο δίπλα του; Τα ίδια λέει και για τα κρεβάτια και τα τραπέζια. Είναι λάθος λέει να είσαι κάτω από το κρεβάτι και πρέπει να είσαι δίπλα γιατί αν πέσει κάτι πάνω μπορεί να συνθλιβείς. Αν πέσει απευθείας πάνω σου ρε κόπανε τι θα κάνεις; Αν πέσει ένας τοίχος πάνω στο τραπέζι ενώ είσαι κάτω σώνεσαι. Αν πέσει πάνω στο κεφάλι σου ενώ είσαι δίπλα στο τραπέζι;

    • dimos47ki7

      οι οδηγιες αυτες εχουν το σκεπτικο οτι οι κατασκευες θα καταρευσουν. στον αυτοκινητοδρομο, αυτο που συνεβη ειναι οτι το πανω καταστρωμα επεσε μονοκομματο πανω στα αυτοκινητα απο κατω. δεν ηταν συντριμια. αυτο που λεει ειναι οτι μενει ενας ελαχιστος ζωτικος χωρος διπλα απο τα καταπλακωμενα αυτοκινητα οπου θα μπορουσε καποιος να επιβιωσει
      στα κτηρια το ιδιο. οταν πεσει το ταβανι συνηθως θα πεσει σχεδον μονοκομματο μιας και ειναι «δεμμενο» με ατσαλι στο εσωτερικο του και δεν σκορπαει οπως ενας τοιχος απο τουβλα.

      φυσικα δεν μπορουμε να εχουμε τετοιες οδηγιες σαν την απολυτη λυση.

      ακομα και στατιστικα να το παρουμε, ποσα κτηρια καταρρεουν πλεον σε σεισμους? στο Αιγιο το 1994 κατερρευσαν 2 κτηρια, στην Αθηνα το 2001 αν θυμαμαι μονο η ρικομεξ.
      απο την αλλη, πολλα περισσοτερα ηταν αυτα που υπεστησαν μικροτερες ζημιες και πτωσεις τοιχοποιιας. αν ο κοσμος ακολουθουσε αυτες τις συμβουλες θα ειχαμε πολυ περισσοτερους τραυματιες και ισως νεκρους απο πτωσεις τοιχων και αντικειμενων