Τι είναι η χειρονομία στις φωτογραφίες και γιατί την κάνουν..

In Διάφορα θέματα, Ιστορία και μύθοι by Γιώργος Γιώτης5 Comments

piombo_sebastiano_del-portrait_of_a_lady_perhaps_vittoria_colonna_normal

Με αφορμή κάποια δημοσιεύματα σχετικά με τη δήθεν μασονική προέλευση της απεικόνισης σε πίνακες μιας συγκεκριμένης χειρονομίας (ενωμένα τα 2 δάκτυλα) ο φίλος του Blog Σταύρος μας έστειλε το παρακάτω διαφωτιστικό μήνυμα:

Έριξα μία ματιά στα βάθη του ίντερνετ, και από ό,τι φαίνεται είναι κάτι για το οποίο φημίζεται ιδιαίτερα ο Greco – σε όλους τους πίνακές του υπάρχει κάποιος που έχει τα δάχτυλά του έτσι. Είναι προκλητικό να το φανταστεί κανείς σαν μία δική του ιδιαιτερότητα που αργότερα άλλοι καλλιτέχνες άρχισαν να αντιγράφουν, οδηγώντας σε ένα positive feedback loop: επειδή τόσοι προηγούμενοι σπουδαίοι είχαν τα δάχτυλά τους κατά αυτό τον τρόπο στα πορτραίτα τους, όσοι είχαν επίγνωση αυτού είχαν την τάση να αποθανατίζονται με την ίδια λεπτομέρεια.

eeggs.com , essaysforstudent

1396-1458AlfonsoVofAragon
Αυτό όμως δεν είναι ικανοποιητικό. Το πορτραίτο του Αλφόνσου Ε’ είχε ζωγραφιστεί από τον Ισπανό ζωγράφο Vicente Juan Masip, που πέθανε όταν ο Greco ήταν μόνο 5 χρονών. Στους πίνακές του συνήθιζε και αυτός να αναπαραστά τα δάχτυλα έτσι, ιδίως όταν αναπαραστούσε το Χριστό.

Το ίδιο συνήθιζε και ο Sebastiano del Piombo, της ίδιας εποχής και χώρας (Ισπανία)

Πριν από αυτούς, το ίδιο μοτίβο στα δάχτυλα ενίοτε χρησιμοποιούσε και ο Μιχαήλ Άγγελος (αρκετά συχνά σε αναπαραστάσεις του Χριστού ή της Παναγίας), αλλά πηγαίνοντας πιό πριν, στον 15ο αιώνα, δεν παρατηρείται καθόλου στα έργα του Leonardo da Vinci (αυτός προτιμούσε τον δείκτη που δείχνει στον ουρανό), ενώ ο Botticelli μερικές φορές χρησιμοποιεί κάτι παρόμοιο αλλά με το ένα από τα δύο δάχτυλα να κάμπτεται πίσω από το άλλο.

Από την άλλη, κοιτάζοντας μπόλικα δείγματα ζωγραφικής του Greco, σε πολλά από αυτά (αν όχι στα περισσότερα), δεν εμφανίζεται αυτή η χειρονομία, οπότε η πληροφορία που βρήκα νωρίτερα στο διαδίκτυο ότι αυτό ήταν ένα ‘easter egg’ που αυτός φρόντιζε να βάζει πάντα στους πίνακες του είναι και αυτή μύθος…

1485-1536catherineofaragon
Τα περισσότερα δείγματα φαίνονται να προέρχονται από τον 16ο αιώνα (και κανένα νωρίτερα), που μάλλον υποδηλώνει ότι τότε ήταν της μόδας στη ζωγραφική και έχει διατηρηθεί κάποια τάση μίμισης έκτοτε. Φυσικά η μασονία δεν αναπτύχθηκε πριν τον 18ο αιώνα, ενώ αφενώς μεν τα πρόσωπα που κάνουν αυτή τη χειρονομία σε πολλούς άλλους πίνακές τους δεν την κάνουν, αφετέρου δε πολλά από τα πρόσωπα που κάνουν την χειρονομία σε πίνακες είναι κομπάρσοι σε μεγαλύτερες συνθέσεις, χωρίς κάποια εκδήλωση εξουσίας (η λίστα πινάκων που αναπαράγεται από site σε site έχει κάποιο selection bias).

Δυστυχώς δεν γνωρίζω περισσότερα για την ιστορία της τέχνης ως προς τις χειρονομίες και τα δάχτυλα, οπότε δεν μπορώ να κρίνω με τη βεβαιότητα ενός ειδικού το κατά πόσο η χειρονομία αυτή ήταν κάτι το σημαντικό κατά τον 16ο αιώνα. Αλλά δεν βλέπω τίποτα που να στηρίζει ότι πρόκειται για κάποια μυστική χειρονομία στα πλαίσια ενός παγκόσμιου συστήματος ελέγχου της κοινωνίας.

Σταύρος Δημητρακούδης

ΥΓ Θα παρακαλούσαμε όποιοι από τους αναγνώστες μπορούν «να ρίξουν περισσότερο φως » στην υπόθεση να μας βοηθήσουν με τα σχόλια τους .

by antichainletter

  • sonidim

    Ο Ελευθεροτεκτονισμός (γνωστός και ως Μασωνία ή Τεκτονισμός) είναι φιλοσοφικό ρεύμα που ξεκίνησε κατά τα τέλη του 16ου / αρχές 17ου αιώνα και αριθμεί σήμερα γύρω στα 5 εκ. μέλη ανά την υφήλιο. Η θέση αυτή, της παλάμης, καμιά σχέση δεν έχει με την «τάξιν» του τέκτονος, φαίνεται όμως στην επισυναπτόμενη φωτογραφία, που και αυτή δεν είναι ακριβής – δεν σχηματίζονται από όλους οι ορθές γωνίες που πρέπει… – Μια από τις κυρίες του χώρου…

  • Hiram

    Ο τεκτονισμός είναι αρχαίος, το 18ο αιώνα που αναφέρει ο κύριος στο άρθρο ιδρύθηκε η μεγάλη ενωμένη στοά της Αγγλίας από άλλες μικρότερες. Είναι η έναρξη με τη σημερινή μορφή και τυπικό.

    Πολλοί καλλιτέχνες ήταν τέκτονες γιατί ο τεκτονισμός (ή μασονισμός) σε ένα αυστηρό παράλογο μεσαίωνα υποστήριξε το τρίπτυχο Αδελφότης-Ισότης-Ελευθερία. Τα σύμβολά που είναι πάρα πολλά για όποιον μπορούν να τα διαβάσουν, δεν είναι τίποτα παραπάνω από τη κωδικοποιημένη παγκόσμια γλώσσα της ίδιας της ερμηνείας τους. Θυμίζουν δηλαδή σε όλους όσους γνωρίζουν τις αρχές του τεκτονισμού και την ανάλυση του τριπτύχου που ανέφερα.

    αυτά τα λίγα για την ορθότητα των εγγραφόμενων στο εξαιρετικό site σας.

  • George Papadakis

    Δεν νομίζω ότι έχει καταλήξει κανείς αν και τα μασωνικά κλπ σενάρια παίζουν πολύ. Εγώ ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πχ ο Γκρέκο ή όποιος άλλος καλλιτέχνης θα πρέπει να έχει πρόσβαση και σε σούπερ ντούπερ μυστικά.
    Κατά την ταπεινή μου γνώμη πρόκειται για καλλιτεχνικό εύρημα καθαρά αισθητικής αξίας όπως κατά την αρχαιότητα είχαν το λεγόμενο «ελληνικό πόδι» ή το «ελληνικό προφίλ» στα αγάλματα.

    • John Smith

      Την εποχή εκείνη πολλοί καλλιτέχνες ανήκαν σε μασωνικούς κύκλους, λόγω του ότι η μυστικότητα των κύκλων αυτών τους προστάτευε από την παπική εκκλησία που συχνά τους δίωκε για διάφορους λόγους. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλά από τα έργα της Αναγέννησης έχουν επάνω τους μασωνικά σύμβολα.

      Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όλοι τους ήταν αναμεμιγμένοι σε «σκοτεινές συνομωσίες κατάκτησης του κόσμου». Πάντως το όλο κλίμα, σε συνδιασμό με την αντιπάθεια που έτρεφαν για τον πάπα, σίγουρα ευνοούσε τέτοια σενάρια, που μπορεί να είχαν και κάποια δόση αλήθειας.

  • KOSTAS

    και ο ρομβος που σχηματιζει συνεχως η μερκελ με τα χερια της;καργα μασονια..