Να πας στον Ψυχολόγο ή στον Μάγο της φυλής;

9

osho02

-Καλημέρα σας. Η κ. Λιμνιωτάκη;

-Η ίδια.

-Θα ήθελα να κλείσω ένα ραντεβού παρακαλώ…

-Ναι. Πότ…

-…αλλά πρώτα θέλω να σας ρωτήσω κάτι.

-Μάλιστα.

-Χρησιμοποιείτε στη θεραπεία σας τεχνικές του Osho;

-Του ποιου;

-Του Osho. Δεν τον γνωρίζετε;

Παλιός γνώριμος από παρόμοια περίπτωση, αλλά δεν θα της έκανα τη χάρη.

-‘Οχι.

-Τι είδους ψυχολόγος είστε αφού δεν γνωρίζετε τον Osho;

-Πείτε μου εσείς.

-Κοιτάξτε. ‘Εχω ακούσει καλά λόγια για σας, αλλά δεν μπορώ να εμπιστευτώ κάποιον που δεν χρησιμοποιεί τεχνικές του Osho. Πώς είναι δυνατόν να ισχυρίζεστε ότι καταλαβαίνετε τις βαθύτερες ανησυχίες ενός ανθρώπου, αν δεν έχετε καν ακουστά τον Osho;

-Τι να σας πω.

-Λυπάμαι, αλλά δεν μπορώ να συνεργαστώ μαζί σας. Καλημέρα.

-Καλημέρα σας.

Osho_Rajneesh

Το 2003 επέστρεψα από τη Μ. Βρετανία, έχοντας κάνει μεταπτυχιακές σπουδές σε έναν κλάδο της Ψυχολογίας που γνώριζαν μέχρι τότε λίγοι.

Διαθέτοντας μια έμφυτη περιέργεια για τα καινούρια και τα καινοτόμα, για τις ριζοσπαστικές προσπάθειες και τις εν δυνάμει μεγάλες επαναστάσεις της επιστήμης, αποφάσισα να ακολουθήσω την ερευνητική ομάδα των καθηγητών που προκάλεσαν ρήξη στα τέλη της δεκαετίας του ’90 στον κλάδο της Κοινωνικής Ψυχολογίας, φτιάχνοντας το Group Processes and Intergroup Relations, ένα άγνωστο τότε στον ελλαδικό χώρο παρακλάδι, που μελετούσε τη ζωή και τις διεργασίες ανάμεσα στις ομάδες.

Οι δάσκαλοί μου ήταν οι πρωτεργάτες του σχίσματος κι εγώ το σπασικλάκι ήμουν μέσα στην υπερηφάνεια που συνομιλούσα και δούλευα δίπλα σε αντισυστημικούς επαναστάτες και ανθρώπους που ξαναέγραφαν την Ψυχολογία από την αρχή.

Μελετήσαμε τους μηχανισμούς πίσω από τις τρομοκρατικές επιθέσεις και την ψυχολογία ασθενών-θυμάτων ιατρικών λαθών.

Συνεργαστήκαμε με ομάδες ανήλικων μητέρων και με πιστούς διαφόρων θρησκειών, για να εξετάσουμε αν η θρησκευτικότητα λειτουργεί ως μηχανισμός άμυνας απέναντι στο φόβο του θανάτου.

Μιλήσαμε για ρατσισμό και το φαινόμενο της λούφας μέσα στις ομάδες, για τα μυστικά της οπαδικής συμπεριφοράς και για το πώς γενιούνται και μεταδίδονται σαν τη χολέρα τα στερεότυπα.

Τίποτα όμως, επαναλαμβάνω τίποτα, δεν στάθηκε ικανό για να με προετοιμάσει για την πραγματικότητα της εγχώριας αγοράς, όπως εκφράζεται μέσα από τη ζήτηση για επαγγελματίες υγείας.

Από τότε που επέστρεψα στην Ελλάδα, παρατηρώ ότι κυριαρχούν και εξαπλώνονται δύο τάσεις που απαντούν στην ανάγκη του κόσμου για προσομοίωση θεραπείας: οι κόουτς και οι εναλλακτικοί.

‘Ενας συνδυασμός χίπστερ συμβουλάτορα με μια γερή δόση new age.

Τι κι αν μερικοί από μας έχουμε βαλθεί να κάνουμε γνωστές τις λέξεις “ψυχική νόσος” σε κοινό που ξεπερνάει τον αριθμό των φροντιστών ασθενών και των οικογενειών τους;

Τι κι αν οι ψυχικά πάσχοντες σαπίζουν μέσα σε τέσσερις τοίχους ξεχασμένοι από την κοινότητα και το σύστημα;

Ψιλά γράμματα.

Εδώ σου λέω ότι προσπαθείς να κάνεις μια σοβαρή συζήτηση σχετικά με τα προβλήματα της Υγείας, για να βρεθούν δυο τρεις να ρίξουν το επίπεδο με τα τσάκρα, την αστρολογία και την εμμονή τους στις ενέργειες και στα μπλοκαρίσματα, όχι ως μέρη μιας συμπληρωματικής θεραπείας -πράγμα που θα ακουγόταν λογικότερο- αλλά ως τη μοναδική, υπέρλαμπρη αλήθεια, που οι υπόλοιποι κακομοίρηδες δεν έχουμε κατορθώσει να συλλάβουμε ακόμα.

Ταυτόχρονα θα αρχίσει η συζήτηση για έναν “πάρα πολύ καλό γκουρού” και μια εξαιρετική μασαζοθεραπεύτρια” που εξαφανίζουν φοβίες, αναστολές, διλήμματα, και χράτσα χρούτσα εκείνο το χωραφάκι που σου άφησε κληρονομιά η θειά σου η Μαρίκα.

osho3

Η σύγκριση είναι αποκαρδιωτική. Ο κόσμος μοιάζει να αποτελείται από αγγελοκρουσμένους και συμβούλους προσωπικής καθοδήγησης με έμφαση στην τάντρα.

Μη μπεις στη διαδικασία να διαλέξεις, ο αγών είναι άνισος.

Η τάντρα σαφέστατα ακούγεται ως πιο διασκεδαστική περίπτωση σωτηρίας της ψυχής. Μπορεί να σε βοηθήσει να βρεις κι εκείνο τον τύπο άνδρα που ονομάζεται “αδελφή-ψυχή” στην αντίστοιχη διάλεκτο.

Ποιοι είναι λοιπόν οι λόγοι που σε λίγο καιρό η Ψυχολογία θα αποτελεί ακαδημαϊκό και μόνο προσόν;

Που αντί να βρίσκει καθημερινή εφαρμογή στο σπίτι και στο χώρο εργασίας μας, στον τρόπο που σχεδιάζονται οι μεταρρυθμίσεις και ξαναγράφονται οι νόμοι, μοιάζει να ξεμακραίνει ως πιθανότητα για να δώσει τη θέση της σε κάτι σεμιναριάκηδες και στις δασκάλες της γιόγκα;

Απουσία ενός οργανωμένου φορέα, μιας ομαδικής προσπάθειας επιστημόνων που θα προβάλλουν τακτικά την έρευνα και τις τελευταίες εξελίξεις του χώρου -που δεν θα απευθύνονται στον κόσμο ως λόγιοι ή μαθητές του Σιγιμούνδου, αλλά ως συνδιαμορφωτές μια κουλτούρας σεβασμού στη διαφορετικότητα και ανοχής στις πολυπολιτισμικές κοινότητες, μέλη των οποίων είναι και οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν προβλήματα εξάρτησης και συναισθηματικών διαταραχών.

Συσπείρωση των ψυχολόγων σε ένα κοινό πυρήνα με σύνθημα την εγκυρότητα και την προστασία της επιστήμης.

Αλλά και απόλαυση της δουλειάς, ναι, να μπορεί ο άλλος να αντλεί ικανοποίηση από την ψυχοθεραπευτική σχέση –δεν είναι αυτονόητο.

Κυκλοφορούν τόσες ιστορίες μίσους και εμπάθειας προς το επιστημονικό προσωπικό, έπαρσης και αναποτελεσματικότητας στην προσέγγιση του προβλήματος και στη συννενόηση με τα ενδιαφερόμενα μέρη!

Η κοινοτική Ψυχολογία και οι δομές στήριξης, πρόληψης και προστασίας, είναι το επόμενο μεγάλο μας στοίχημα πριν η επιστήμη αντικατασταθεί από το μάγο της φυλής και τις LSD συνεδρίες (το είδα κάπου να προσφέρεται ως υπηρεσία, true story).

Πηγήeyedoll.gr

by antichainletter