Μερικοί Χριστουγεννιάτικοι Μύθοι

In Critical Thinking, Άλλα θέματα, Θέματα για προβληματισμό by Θοδωρής Μαγουλάς23 Comments

tumblr_static_decorated-christmas-treeΠολύ συχνά με ρωτάνε αν, ως σκεπτικιστής και άθεος, γιορτάζω τα Χριστούγεννα και απαντώ: “Βεβαίως!” Όχι όμως γιατί γεννήθηκε ο Ιησούς, μιας και, εδώ που τα λέμε, η πλειοψηφία των Χριστιανικών παραδόσεων δεν έχουν καμία σχέση με τον Ιησού.

Ας πάρουμε ως παράδειγμα το δέντρο των Χριστουγέννων. Αιώνες πριν από την γέννηση του Ιησού, άνθρωποι διαφόρων πολιτισμών στόλιζαν το σπίτι τους με αειθαλή δέντρα τον Δεκέμβρη για να γιορτάσουν το Χειμερινό Ηλιοστάσιο (22-23/12) και να ζητήσουν από τους διάφορους θεούς τους να τους δώσουν καλή σοδειά τον επόμενο χρόνο. Η παράδοση αυτή συνεχίστηκε σε διάφορες μορφές για πολλά χρόνια. Ακόμα και οι αρχαίοι Αιγύπτιοι, για να τιμήσουν το θεό Ρα, χρησιμοποιούσαν φύλλα φοίνικα.

Οι Βίκινγκς πίστευαν πως τα αειθαλή δέντρα είναι τα αγαπημένα φυτά του θεού Μπαλντούρ και έκαιγαν κορμούς Γιουλ κατά τη διάρκεια των γευμάτων μέχρι να γίνει στάχτη και το τελευταίο καρβουνάκι.

Η παράδοση του Χριστουγεννιάτικου δέντρου ξεκίνησε περίπου τον 16ο αιώνα στη Γερμανία. Τα Χριστουγεννιάτικα δέντρα θεωρούνταν παγανιστικά σύμβολα στην Αμερική μέχρι και τη δεκαετία του 1840 (αν και η Καθολική εκκλησία γιόρταζε τα Χριστούγεννα περίπου από το 335μΧ χωρίς όμως δέντρα). Είναι πολύ πιθανό η 25η Δεκεμβρίου να επιλέχθηκε ως γιορτή των Χριστουγέννων λόγο του Χειμερινού Ηλιοστάσιου και όχι της γέννησης του Ιησού. Ο στόχος θα ήταν η γιορτή της νέας θρησκείας να συμπέσει με τη γιορτή της παλαιάς προκειμένου να έχουμε μια πιο… ομαλή μετάβαση.

Στο τέλος του Δεκέμβρη η ημέρα αρχίζει να μεγαλώνει και ο ήλιος σταματάει την κίνηση προς το Νότο. Οπότε, στο Χειμερινό Ηλιοστάσιο, οι άνθρωποι γιόρταζαν τη γέννηση του Ήλιου. Μιας και τα Χριστούγεννα δεν είναι γιορτή με Ελληνικές ρίζες είναι σημαντικό να τονίσουμε την ομοιότητα της λέξης Sun (ήλιος) και Son (υιός). Οι παλαιοί γιόρταζαν τον ήλιο και όχι τον υιό όπως κάνουμε σήμερα.

Στην Αμερική τα Χριστούγεννα έγιναν εθνική εορτή μόλις στις 26 Ιουνίου 1870.

Η ανταλλαγή δώρων είναι και αυτή παγανιστικής προέλευσης. Τη βρίσκουμε έντονα στους εορτασμούς του Κρόνου (Saturnalia) και είναι και ένας από τους λόγους που η Καθολική εκκλησία το Μεσαίωνα απαγόρευσε την ανταλλαγή δώρων.

Τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα έχουν τις ρίζες τους στο Μεσαίωνα. Τότε δεν ήταν θρησκευτικά αλλά παραδοσιακά τραγούδια για γιορτές θερισμού και μόνο πολύ αργότερα τα ενσωμάτωσαν στις θρησκευτικές εορτές άτομα όπως ο Μαρτίνος Λούθηρος.

Το γκι, το φυτό κάτω από το οποίο πρέπει να φιλήσει ο ένας τον άλλο, κυρίως στη δυτική παράδοση και όχι στην Ελληνική, κάποτε θεωρούταν μαγικό φυτό από τους Δρυΐδες και τους Έλληνες. Ήταν ένα παγανιστικό σύμβολο γονιμότητας. Στην Σκανδιναβία, το γκι θεωρούταν ως “το φυτό της ειρήνης” κάτω από το οποίο οι εχθροί κήρυσσαν ανακωχή και τα ζευγάρια φιλούσαν το ένα το άλλο για να “τα ξαναβρούν”.

Πολλοί λένε πως η λέξη Xmas (αγγλική σύντμηση της λέξης Christmas) αφαιρεί τον Χριστό από τα Χριστούγεννα. Η αλήθεια είναι πως Xmas είναι τα Χριστούγεννα. Το “Χ” προέρχεται από την ελληνική λέξη Χριστός οπότε αυτοί που λένε πως η λέξη Xmas είναι “η αρχή του πόλεμου εναντίων των Χριστουγέννων” μάλλον έχουν μπερδευτεί.

Αλλά ο κόσμος μπερδεύεται και για άλλους λόγους. Για παράδειγμα, η ιστορία της γέννησης του Ιησού στη Βίβλο μόνο ξεκάθαρη δεν είναι (όπως έχουμε δει και σε προηγούμενο άρθρο). Για παράδειγμα, στο κατά Λουκά, η Μαρία και ο Ιωσήφ ζούνε στη Γαλιλαία. Ο Ματθαίος όμως τους τοποθετεί στη Βηθλεέμ. Επίσης, ο Ματθαίος μας λέει πως εμφανίστηκε ένας άγγελος στον Ιωσήφ, ενώ ο Λουκάς πως ο άγγελος εμφανίστηκε στη Μαρία.

Αλλά ούτε οι τρεις μάγοι ήταν τρεις. Ούτε και μάγοι! Ο Ματθαίος μας λέει πως ήταν αστρονόμοι ενώ ο Λουκάς πως ήταν βοσκοί. Το πόσοι ήταν παραμένει αδιευκρίνιστο. Υποθέτω πως ο αριθμός «3» προέκυψε από τον αριθμό των δώρων που δόθηκαν, αλλά δεν είμαι σίγουρος.

Όσο για τη θαυματουργή παρθένο γέννηση, ίσως να μην ήταν και τόσο παρθένος. Ο Ματθαίος μάλλον έκανε λάθος στη μετάφραση από το Εβραϊκό κείμενο (της παλαιάς διαθήκης όπου υπήρχε η προφητεία της έλευσης του μεσσία) στα Ελληνικά και μετέφρασε τη λέξη “almah” αντί “για νεαρή κοπέλα σε ηλικία γάμου”, που είναι και η σωστή μετάφραση, σε “παρθένα”. Ακόμα και τότε οι δύο αυτές έννοιες δεν ήταν ταυτόσημες.

Ακόμα και το γενεαλογικό δέντρο του Ιησού έχει διαφορές. Ο Ματθαίος μας δίνει 28 γενιές ενώ ο Λουκάς 41.

Και οι δυο αυτοί ευαγγελιστές μας λένε πως ο Ιησούς γεννήθηκε κατά τη βασιλεία του Ηρώδη. Αλλά ο Λουκάς λέει πως ο Ιωσήφ και η έγκυος Μαρία έπρεπε να πάνε στη Βηθλεέμ για μια απογραφή του Κυρήνιου. Η απογραφή αυτή όμως έγινε το 6μΧ χρόνια μετά το θάνατο του Ηρώδη. Αλλά ακόμα και αν υπήρχε απογραφή εκείνη τη περίοδο, θα είχε γίνει στο τόπο διαμονής τους, δεν θα χρειαζόταν να ταξιδέψουν στον τόπο που γεννήθηκε ένας πρόγονος μερικές χιλιάδες χρόνια πριν και θα ήταν μόνο για άντρες, οπότε η Μαρία δεν θα χρειαζόταν να πάει πουθενά.

Για περισσότερες τέτοιες ασυμφωνίες στα Ευαγγέλια δείτε το παλαιότερο άρθρο μου. Είναι πολλές.

Τελικά, αρκετές από τις παραδόσεις της γέννησης του Χριστού δεν έχουν καμία σχέση μαζί του αλλά έχουν παγανιστικές ρίζες. Αλλά ακόμα και αν είχαν, δεν ξέρω πως να σας το πω αυτό, αλλά ο Ιησούς γεννηθείς στην Παλαιστίνη, δεν θα είχε λευκό δέρμα, γαλανά μάτια και ξανθά μαλλιά όπως είναι στις περισσότερες κορνίζες στις αίθουσες των σχολείων. Θα ήταν σημαντικά πιο μελαμψός και σίγουρα δεν θα ήταν αυτό που σήμερα αποκαλούμε “λευκός”.

Αλλά, ακόμα και έτσι, μου αρέσουν πολύ τα Χριστούγεννα. Μου αρέσει που βλέπουμε φίλους, που μαζεύεται η οικογένεια, τα φωτάκια και τα δέντρα, τα δώρα, τα πρόσωπα των παιδιών μου όταν ξυπνάν και τα βρίσκουν, οι μυρωδιές του σπιτιού μετά το μαγείρεμα, της μητέρας μου παλαιότερα, της συζύγου τώρα, ακόμα και τα κάλαντα μου αρέσουν αρκεί να μην έρχονται τα πιτσιρίκια να μου χτυπούν τη πόρτα στις 7 το πρωί! Μπορεί η γιορτή να έχει εμπορικοποιηθεί ως εκεί που δεν πάει άλλο, αλλά από εμάς εξαρτάται αν θα κρατήσουμε το βαθύτερο νόημα της που, κατ’ εμέ, δεν είναι άλλο από το να παραμείνουμε δυνατοί, ενωμένοι και αγαπημένοι.

Παράλληλα, όπως και πολλοί άλλοι άθεοι, γιορτάζω τα Χριστούγεννα γνωρίζοντας πως οι πλαστικές φάτνες στις πλατείες δεν είναι παρά σύμβολα μιας ακόμα θρησκείας, από τις χιλιάδες που έχουν περάσει από την ανθρωπότητα και οι Χριστιανοί που τις στήνουν στην ουσία γιορτάζουν παλιές παγανιστικές παραδόσεις.

Σε όλους λοιπόν τους Χριστιανούς, αλλά και σε όσους μου λένε πως ως άθεος δεν έχω καμία δουλειά να γιορτάζω τα Χριστούγεννα, εγώ χαμογελώ, τους προσφέρω μια κούπα ζεστή σοκολάτα και εύχομαι… καλά Χριστούγεννα!

Greek Skeptic

Θοδωρής Μαγουλάς

Θοδωρής Μαγουλάς

Αρθρογράφος - Ερευνητής
Θοδωρής Μαγουλάς

Latest posts by Θοδωρής Μαγουλάς (see all)

  • Γιώργος Ευθυμιάδης

    Και για να βάλουμε μερικά πράγματα στη θέση τους, είναι άτοπο να χαρακτηρίζεται η θρησκεία των αρχαίων Ελλήνων ή άλλων βορειοευρωπαϊκών λαών ως ειδωλολατρεία. Η ειδωλολατρεία έχει ακριβή ορισμό, ενώ ούτε οι αρχαίοι Έλληνες, ούτε οι Ρωμαίοι ή οι Αιγύπτιοι, πίστευαν πως το είδωλο (άγαλμα) που εικόνιζε τον θεό είχε θεϊκές ιδιότητες. Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Θεοδοσίου Β΄ χρησιμοποιήθκε για πρώτη φορά ο όρος pagani (= χωρικοί) για να δηλώσει τις δοξασίες – κατάλοιπα πρακτικών που είχαν μείνει από τις αρχαίες θρησκείες, αφότου επιβλήθηκε ο Χριστιανισμός (ακόμη και με βίαιο τρόπο) στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.
    Η καταχρηστική χρήση του όρου, εξοργίζει κάθε λογικά σκεπτόμενο άνθρωπο, όταν ακούνε κάποιους ιερωμένους να αποκαλούν τους αρχαίους Έλληνες «ειδωλολάτρες» τη στιγμή που συρρέουν πλήθη και κατασαλιώνουν τας Ιεράς Εικόνας, περνούν κομποσκοίνια πάνω από Άγια Λείψανα, Ιερές Παντούφλες και άλλα πνευματικά κειμήλια για να πάρουν ευλογία και να κερδίσουν έτσι από μερικές δεκάδες έως μερικές εκατοντάδες χρόνια παραμονή στο Καθαρτήριο.

  • Γιώργος Ευθυμιάδης

    Είναι βέβαιο πάντως πως πρόκειται για εορτή του χειμερινού ηλιοστασίου, μια ιδιαίτερη ημέρα την οποία όλοι οι λαοί του βορείου ημισφαιρίου τιμούσαν, διότι γνώριζαν τη σημασία της. Από τις 23 Δεκεμβρίου και μετά, ο Ήλιος μπαίνει σε νέα τροχιά, η ημέρα «αυγαταίνει σπυρί σπυρί», έρχεται η άνοιξη. Οι εορτασμοί του δωδεκαημέρου (ηλιακό και σεληνιακό ημερολόγιο) απαγορεύτηκαν αρχικά από την Χριστιανική Εκκλησία, αργότερα όμως, όταν διαπιστώθηκε πως δεν μπορούσαν να αποτρέψουν τις λαϊκές μάζες να μην εορτάζουν, έδωσαν σ’ αυτές χριστιανικό νόημα. Έτσι, στη θέση του θεού Ηλίου, τοποθετήθηκε ο Ιησούς Χριστός (Εγώ ειμί το φως) για αυτό και στην υμνολογία των Χριστουγέννων ακούμε «ο νοητός ήλιος της δικαισύνης».
    Μετά την τοποθέτηση των Χριστουγέννων, σειρά είχαν οι επόμενες εορτές. Έτσι 9 μήνες πρίν, στην εαρινή ισημερία τοποθετήθηκε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου (21- 25 Μαρτίου), στο θερινό ηλιοστάσιο το Γενέθλιον του Προδρόμου (είχαν 6 μήνες διαφορά με τον Ιησού, σύμφωνα με τα Ευαγγέλια), δηλαδή στις 21 Ιουνίου και πολύ κοντά στην φθινοπωρινή ισημερία τοποθετήθηκε η εορτή του Σταυρού.
    Τα κάλαντα, τώρα, πρόκειται για ευχετήρια τραγούδια, ωδές που τραγουδιούνταν από ομάδες παιδιών ήδη από την αρχαία Ελλάδα (αγερμοί). Ευχές ευετηριακές που σηματοδοτούσαν το πέρασμα από μια εποχή σε άλλη. Η λέξη προέρχεται από το λατινικό calendae που σήμαινε στο ρωμαϊκό ημερολόγιο την πρώτη ημέρα του μήνα. Στα κάλαντα (τα παραδοσιακά κυρίως) θα ΄δούμε πως η γέννηση του Ιησού αναφέρεται σύντομα στην πρώτη στροφή, ενώ στη συνέχεια ακολουθούν ευχές για όλη την οικογένεια με σκοπό να αποσπάσουν όσο τ δυνατόν μεγαλύτερο «μπαξίσι».
    Όσον αφορά στη χρονολογία γέννησης του Ιησού, αν ποτέ γεννήθηκε, τα πράγματα είναι πολύ πολύ μπερδεμένα. Αξιόλογο είναι το άρθρο του Δ. Π. Σιμόπουλου από το Ευγενίδειο Ίδρυμα με το θέμα αυτό (Το άστρο των Χριστουγέννων, Αθήνα, 2006) το οποίο είναι διαθεσιμο σε μoρφή pdf στην ιστοσελίδα του ιδρύματος.

  • John Smith

    Εδώ υπάρχουν μερικές κλασσικές κατά τη γνώμη μου παρεξηγήσεις, που βασίζοντια στην έλλειψη γνώσης του τι ακριβώς είναι για τους Χριστιανούς ο εορτασμός των Χριστουγέννων.

    1) Τα έθιμα που αναφέρνοται -με εξαίρεση τα κάλαντα που υπήρχαν από τη βυζαντινή περίοδο με τη σημερινή τους μορφή- όντως έχουν τις ρίζες τους εκεί που το άρθρο λέει. Δεν έχουν όμως να κάνουν με την Εκκλησία, αλλά με το κοσμικό μέρος της γιορτής, και δεν επιβάλλεται σε κανένα Χριστιανό να τα ακολουθήσει.

    2) Για το δεύτερο μέρος υπάρχουν δύο θέματα. Πρώτον, υπάρχει η λάθος άποψη ότι όσοι λένε ότι είναι Χριστιανοί πιστεύουν τα ίδια πράγματα. Λόγικό λάθος μεν για κάποιον που δεν γνωρίζει τη διδασκαλία της Εκκλησίας, αλλά πάντως λάθος.

    Δεύτερον, δίνεται υπερβολική βαρύτητα σε δευτερεύοντα θέματα. Πχ, έχει κάποια σημασία η ημερομηνία εορτασμού των Χριστουγέννων; Όχι, γιατί η ίδια η Εκκλησία την έχει αλλάξει -αρχικά ήταν 6 Ιανουαρίου. Σημασία έχει το γεγονός, όχι η ακριβής ημερομηνία.

    Τελικά αυτό που βλέπω στο κείμενο είναι ένα μπέρδεμα, όπου ενώ οι παρατηρήσεις που κάνει είναι σε γενικές γραμμές σωστές, ταυτόχρονα υπάρχει άγνοια για το γεγονός ότι τα θέματα αυτά έχουν ήδη επιλυθεί.

  • Σκέλγος

    Ακόμα και οι Ιάπωνες γιορτάζουν τα Χριστούγεννα. 🙂 Το θέμα είναι, πως τα Χριστούγεννα ΔΕΝ ήταν η διεθνής γιορτή που γνωρίζουμε σήμερα, αλλά έγινε μέσα απο το πέρασμα των αιώνων.

    Δεν υπήρχε καν «χριστουγεννιάτικο δέντρο». Το «γιορτάζω» τα Χριστούγεννα επίσης είναι κάπως θολό. Τι πραγματικά σημαίνει «γιορτάζω»; Πιστεύω στο «πνεύμα των Χριστουγέννων»; Πιστεύω στην γέννηση του Χριστού; Τρώω γαλοπούλα και αρνί γύρω απο το τραπέζι; Θαυμάζω την εξαίσια ομορφιά του χριστουγεννιάτικου δέντρου τα μεσάνυχτα και φιλοσοφώ ζεσταίνοντας τον εαυτό μου με κονιάκ χαμογελώντας όντας ευτυχισμένος;

    Βγαίνω έξω τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά(ξέρω διαφορετική γιορτή…) και γλεντάω μέχρι της 7 μ.μ. ή 8 μ.μ.;

  • maria lelova

    Το πραγματικό ερώτημα είναι: μπορεί ο χριστιανός να γιορτάζει ή να αφομοιώνει παγανιστικά στοιχεία στην λατρεία προς τον Θεό? θα το έκανε αυτό ο Χριστός και οι Απόστολοι? ακόμα και οι πρώτοι χριστιανοί δεν αναφέρεται πουθενά ότι αφομοίωναν τα ήθη και έθιμα και τις ειδωλολατρίες της εποχής τους…

  • domi

    Αγαπητἐ Σκεπτικιστή,θα συμφωνήσω σχετικά με την εμπορευματικοποίηση της εορτής,αλλά δεν είναι και η μοναδική που υπέστει κάτι τέτοιο.Εδω δημιουργήθηκαν εορτές ,μόνο και μόνο για να δουλεύουν τα λουλουδάδικα και τα ζαχαροπλαστεία.
    Ως προς τα έθιμα ,η μετάβαση ή η χρήση τους την θεωρώ φυσιολογική, συμβαίνει σε όλες τις μεταβάσεις θρησκειών, υπάρχουν και 10αδες άλλα.
    Για μένα ως Χριστιανό, το Χριστουγεννιάτικο δέντρο για παράδειγμα, δεν έχει κάποια σχέση με το νόημα των Χριστουγέννων, είναι καθαρά θέμα παράδοσης, που για να το αναλύσουμε θέλουμε ολόκληρο άρθρο.
    Αλλά διαφωνώ με τις πληροφορίες που δίνεις σχετικά με τα ευαγγέλια.
    Καταρχάς να πω ,ότι ο κάθε Ευαγγελιστής αναφέρει γεγονότα που μπορεί να μην αναφέρουν οι υπόλοιποι,αυτο δεν σημαίνει ότι υπάρχουν αντιπαραθέσεις.
    Για παράδειγμα ο Λουκάς ,είναι ο μόνος που αναφέρει τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την γέννηση του Ιωάννου του Βαπτιστή.
    Σχετικά με αυτά που αναφέρεις,οτι ο Λουκάς τους τοποθετεί στην Γαλιλαία και ο Ματθαίος στην Βηθλεέμ.
    Ο Ματθαίος αναφέρει μόνο τα γεγονότα της γέννησης στην Βηθλεέμ,ενω ο Λουκάς αναφέρει και την απογραφή που προηγήθηκε, για αυτο τους τοποθετεί αρχικά στην Γαλιλαία και μετά Βηθλεέμ.
    Ο άγγελος εμφανίστηκε και στην Παναγία και στον Ιωσήφ σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, μάλιστα στον Ιωσήφ εμφανίστηκε 3 φορές, δεν υπάρχει κάποια ασυμφωνία.
    Ο Ματθαίος αναφέρει την γενεαλογία από Αβραάμ, ενώ ο Λουκάς από Αδάμ.
    Ο Ματθαίος αναφέρει την γενεαλογία του Ιωσήφ,ενω ο Λουκας την γενεαλογία της Μαρίας,ο πρώτος αναφέρει την γενεαλογία εκ Σολομώντα την βασιλική δηλαδή,ενω ο δεύτερος την γενεαλογία εκ Νάθαν, δηλαδή την νομική.Καμία ασυμφωνία και πάλι.
    Σχετικά με την απογραφή, όπως τώρα κάποιοι πάνε στον χωριο τους για να ψηφίσουν, έτσι και ο Ιωσήφ έπρεπε να πάει στον τόπο καταγωγής του για να απογραφεί,η Μαρία ήταν μνηστή του ,οπότε έπρεπε να ακολουθήσει τον σύζυγό της.Ο Κυρήνιος ήταν ηγεμόνας της Συρίας και ο Ηρώδης βασιλιάς της Ιουδαίας.Καμία ασυμφωνία και πάλι.
    Αν κάποιος ψάξει αναλυτικά θα δει ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικά ασυμφωνίες στα Ευαγγέλια.

  • Bill Metallinos

    Πολλές πληροφορίες θα βρείτε στο βιβλίο των Στράτου Θεοδοσίου και Μάνου Δανέζη
    «Ο Κύκλος του χρόνου-Aστρονομία και μυστηριακές λατρείες»

  • Verking

    Εορτάζετε τα Χριστούγεννα αλλά όχι γιατί γεννήθηκε ο Χριστός; Μπορείτε να κάνετε παρέα με τον Δρα Σέλντον Κούπερ
    http://www.youtube.com/watch?v=Q-je2S11IHk

  • spyrosm

    Θα μπορούσα να αναφέρω ένα σωρό λόγους που σαν άθεος γιορτάζω τόσο τα Χριστούγεννα όσο και το Πάσχα. Φυσικά χωρίς να πιστεύω σε έναν Σωτήρα που σταυρώθηκε και αναστήθηκε για να με σώσει (από τι άραγε;). Οι Αρχαίοι Έλληνες πχ γιόρταζαν στις ίδιες περιόδους την αναγέννηση του ανίκητου Ήλιου (χειμερινό ηλιοστάσιο και η μέρα αρχίζει να μεγαλώνει ξανά) και την επιστροφή της Περσεφόνης από τον Άδη (αρχή άνοιξης). Θα μπορούσα να πω για τα παγανιστικά έθιμα όπως το δένδρο, τα δώρα και τα αυγά.

    Επίσης θα μπορούσα να πω ότι δεν γίνετε ο Χρηστός να γεννήθηκε 25 Δεκέμβρη σύμφωνα με όσα λένε οι Χριστιανοί. Ισχυρίζονται ότι η Γέννηση έγινε στην Βηθλεέμ, αν και ο Ιωσήφ και η Παναγία ζούσαν στην Ναζαρέτ, επειδή αναγκάστηκαν να ταξιδέψουν λόγω απογραφής του πληθυσμού από τους Ρωμαίους. Όμως, μιας και δεν υπήρχε ηλεκτρικό στις εποχές αυτές, η διαδικασία αυτή μόνο καλοκαίρι θα μπορούσε να γίνει και φυσικά όχι τέλη Δεκέμβρη με κρύο και λιγότερο φως (δηλ μικρότερη μέρα). Στις εποχές εκείνες δεν υπήρχε κίνηση την νύχτα και ακόμα και οι πόλεμοι σταματούσαν τον χειμώνα. Η ιστορία αυτή το πολύ αρχές Σεπτέμβρη ή το πιθανότερο Αύγουστο μπορεί να τοποθετηθεί.

    Αυτό όμως που θεωρώ σημαντικό είναι το εξής. Αφού δεν έχω κανέναν θεό να με διατάζει, μπορώ να γιορτάζω ότι θέλω και άμα θέλω. Μου αρέσει η ατμόσφαιρά των Γιορτών και την απολαμβάνω χωρίς τύψεις. Εάν δεν μου άρεσε δεν θα έμπαινα στο διαδικασία να γιορτάζω. Επίσης, εάν υπήρχε κοντά μου ισλαμική κοινότητα και μου άρεσε, θα μπορούσα να γιορτάσω το Ραμαζάνι πάλι χωρίς τύψεις.

    Αντί λοιπόν να ζητάτε να απολογηθούμε εμείς ας απολογηθείτε εσείς για τα εξής. Πρώτον που γιορτάζετε επειδή έτσι σας διέταξε ένας θεός ανεξάρτητα εάν σας αρέσει ή όχι. Δεύτερον που αποδέχεστε παγανιστικά έθιμα αν και θεωρείτε όλους εκτός Χριστιανισμού σαν ανθρώπους του διαβόλου. Τρίτον, που ενώ ισχυρίζεστε ότι γιορτάζετε πραγματικά περιστατικά (την Γέννηση και την Ανάσταση του Ιησού) τα τοποθετήσατε πάνω σε ημερομηνίες αρχαιότερων εορτασμών απλά για να γίνει αποδεκτή η νέα σας θρησκεία.

    ΥΓ

    Επειδή κάποιοι θα που ότι ο θεός τους θα με σώσει από την αμαρτία, απαντώ με τα λόγια του Βάρναλη από το «Φως που καίει» (Διαβάστε το ολόκληρο αξίζει – http://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=4#colabbr04)

    ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ

    Κι από τί θα σώσει τους ανθρώπους;

    ΜΩΜΟΣ

    Από την αμαρτία.

    ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ

    Κι αυτό το λέει σωτηρία;Μα η αμαρτία είναι όλ’ η ευτυχία κι η λευτεριά των Θεών.

    ΜΩΜΟΣ

    Και των Κυρίων της Γης.

    ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ

    Αν θυμάμαι τώρα τίποτα και ζηλεύω —ύστερις από τόσων αιώνων κάρφωμα— είναι οι αμαρτίες, που έχω κάνει.Και για να μπορέσω να ξανακάνω πάλι, μου χρειάζεται η εξουσία. Νά γιατί δεν υποτάζομαι.Αν ήθελε ναν τους σώσει, θα ’πρεπε ναν τους έδινε τη λευτεριά να κάνουν αμαρτίες. Μα λευτεριά θα πει δύναμη. Και μεις οι Έλληνες θεοί δε θ’ αφήναμε σε κανένανε να μας πάρει τη δύναμή μας.

  • chriss

    Έπρεπε να ζούμε στη Γαλλία του μεσαίωνα. Τότε να δεις που θα σου έβαζα τη ζέστη σοκολάτα. 🙂

    Και φυσικά καλές γιορτές με αγάπη και υγεία!

  • Guest

    Έπρεπε να ζούμε στη Γαλλία του μεσαίωνα. Τότε να δεις που θα σου έβαζα τη ζέστη σοκολάτα. 🙂

    Ενδιαφέρον το σημείο που λες για ομαλή μετάβαση. Αφού οι ίδιοι ανθρωποί Που γιορτάζανε την γέννηση του ήλιου για αιώνες, μετά πάλι οι ίδιοι γιόρταζαν τη γέννηση του Χριστού, τις ίδιες ημερομηνίες, για λόγους βόλεψης και εμπέδωσης. Κρατήσαν το γενικότερο νόημα της Γέννησης και το προσάρμοσαν στις νέες ιδέες. Έτσι περίπου και όλοι οι μη χριστιανοί του δυτικού κόσμου μπορούν να γιορτάζουν τα Χριστούγεννα, άσχετα τί πιστεύουν, αφού έχουν καθιερωθεί εδώ και αιώνες στο δικό μας κοινωνικό ασυνείδητο και ως γιορτή αγάπης και ενότητας.

    Έχω μια απορία. Δεν αμφιςβητώ το κείμενο, απλά ζητάω επιπλέον πληροφορίες αν υπάρχουν.Αυτά που αναφέρεις είναι δυτικές παραδόσεις και πρακτικές διάσπαρτες στους αιώνες και στους λαούς. Σε εμάς και γενικότερα στην ανατολή ξέρουμε πότε ήρθαν? γιατί η Ανατολή με την Δύση, από την ύστερη αρχαιότητα μέχρι τα νεώτερα χρόνια, είχαν χαώδες πολιτισμικό χάσμα και δεν μπορούμε να τα μελετάμε πακέτο.

    Καλές γιορτές με αγάπη και υγεία!

  • Alexander Nikolaidis

    Happy Hannukah!

  • leon06010

    Το χοιρινό ξέχασες. Ντροπή σου!

  • Freemind201 .

    Ως Χριστιανος το πρωτο πραγμα που διδασκομαι ειναι να αγαπαω τον πλησιον μου και να αποδεχομαι τις αποψεις του ( οταν αυτες δεν προσβαλλουν τα δικα μου πιστευω, κι οταν παραλληλα εγω δεν επιβαλλω τα δικα μου πιστευω στις δικες του αποψεις ), επομενως δεν θεωρω παραλογο που καποιος μπορει να βρισκει ομορφες τις περιοδους των Χριστουγεννων, χωρις να πιστευει.

    Γενικοτερα, ειτε υπηρξε, ειτε δεν υπηρξε Ιησους, το κεντρικο στοιχειο της «αγαπης» πρεπει να ειναι πιο σημαντικο απο ενα προσωπο. Οι αλληγοριες, η προσωποποιηση ( εικονικη ή οχι ) και η ερμηνεια κειμενων δεν αρκουν για να καλυψουν αυτο το βασικο συστατικο του δογματος που πιστευω.

    Και δεν πιστευω πως υπαρχει αυτη τη στιγμη ανθρωπος που να μην θεωρει πως σαν φιλοσοφια ζωης εχει κατι ασχημο, κακο, ηλιθιο και επικινδυνο. Επικινδυνοι ειναι οσοι αξιοποιησαν τη θρησκεια που πιστευω για να καλυψουν υλικες και εγωιστικες αναγκες. Τα «κακως κειμενα» της ιστοριας και της Εκκλησιας, οπως υπαρχουν απο τοτε που εμφανιστηκαν οι πρωτοΧριστιανοι μεχρι σημερα.

    Τελος, τα Ευαγγελια εχουν γραφτει με διαστημα αρκετων χρονων απο τη ζωη του Ιησου, επομενως οι ασυμφωνιες σε τετοια κειμενα ( και με τον τροπο που διαδοθηκαν ) ειναι κατι αναμενομενο, ενω η αφομοιωση παγανιστικων στοιχειων ειναι επισης κατι λογικο, εαν υποθεσουμε πως ενας ( αρνητικος ) τροπος μεταδοσης της νεας θρησκειας ηταν η καταστροφη και η αφομοιωση εθιμοτυπικων των παλαιοτερων θρησκειων. ( δειτε πχ πως η Ν.Αμερικη εχει συνδυασει τον Καθολικισμο με τις τοπικες εθιμοτυπιες ).

    Καλες γιορτες σε ολους κι αγαπη.

    ΥΓ: Δεν απανταω για να κανω flames war, οποτε ξεκαθαριζω πως δεν θα μπω στη διαδικασια μιας τετοιας καταστασης. 😉

    • μαρια

      «οταν αυτες δεν προσβαλλουν τα δικα μου πιστευω, κι οταν παραλληλα εγω δεν επιβαλλω τα δικα μου πιστευω στις δικες του αποψεις»

      Εσυ να μην επιβάλλεις δηλαδη, ενω οι άλλοι να μην «προσβάλλουν» τα πιστευω σου. χμ… 2 μετρα και 2 σταθμα;

      • Freemind201 .

        Νομιζω πως δεν αναγνωσθηκε και δεν ερμηνευθηκε σωστα αυτο που αναφερω.

        Ο σεβασμος στα πιστευω του αλλου ειναι αμφιδρομος, εαν αυτο δεν εγινε κατανοητο. Ο καθενας μας εχει δικαιωμα να εκφραζει τα πιστευω του και υποχρεωση να ακουει τα πιστευω του αλλου.

        Ελπιζω τωρα να εγινα πιο κατανοητος. Αναγνωριζω πως οι περισσοτεροι Χριστιανοι θα εμπαιναν επιθετικα στη συζητηση ( αναμενομενο, ο φανατισμος δεν ειναι λυση σε καμια ιδεολογια, θρησκεια, αθλητικη ομαδα, πολιτικη σκεψη, κλπ ), ομως δεν εχω αυτο το σκοπο.

        Το αρθρο ειναι πληρεστατο, εχει καποιες αποψεις που με βρισκουν συμφωνο ( η ενσωματωση ξενων στοιχειων στη γιορτη πχ ειναι απολυτα σωστη ως αναφορα ), αλλες αποψεις που δεν με βρισκουν, ΑΛΛΑ ειναι δομημενα αναρτημενες και ευγενικα τοποθετημενες.

        Οποτε, για να καταληξω ( κι ελπιζω να ξεκαθαρισα τα πραγματα ), πρεπει να σεβομαι και να μην προσβαλω τα πιστευω του αλλου. Δεν μπορει να νοειται κοινωνικο μοντελο οπου οι αποψεις θα ειναι η αιτια για βια, μιση και επιβολη μιας ταξης πανω στην αλλη. Και η ελληνικη κοινωνια ( που εχει δομηθει πανω στις διαφορετικες ιδεολογιες και στα στερεοτυπα του «σωστου» και «λαθους» ) πασχει απο την αρρωστια του «ασεβειας» στα πιστευω του αλλου.

        Καλυτερα τωρα;

        • Christos

          Πολύ σωστά!! Συμφωνώ με την έννοια της αγάπης, που χαρις στην δράση της το αντικείμενο της γνώσης μπορεί να γίνει κατανοητό και μόνο τότε αποκτούν νόημα τα διαφορα υποκειμενικά συναισθήματα .

  • Nοτιος

    Οποτε πρεπει να γιορταζεις και το Πασχα ετσι;

    • Συνήθως στο σπαμμάρω αυτό το βίντεο το Πάσχα, αλλά μια που το’ φερε η κουβέντα
      https://www.youtube.com/watch?v=2R8VxO61kAc

    • καλη ερωτησηη. Greek Sceptic θα θελαμε μια απαντηση σε αυτο το ερωτημα.

      επισης, ως χριστιανος παγανιστης, ευχαριστως πινω εκεινη την κουπα με σοκολατα!

      • GreekSkeptic

        Ναι κύριοι

        Γιορτάζω και το Πάσχα (κάπου έχω γράψει και για αυτό) αλλά η λογική είναι περίπου ίδια με των Χριστουγέννων.
        Άσε που είμαι τρομακτικά αδύναμος άνθρωπος με ελάχιστες αντοχές στους πειρασμούς και το Πάσχα έχω δύο πολύ μεγάλους: το αρνί και τη μαγειρίτσα της πεθεράς.
        Επίσης εύχομαι σε όλους και λέω και «Αληθώς», αλλά δεν πάω εκκλησία. Είμαι της άποψης πως δεν έχει νόημα να είσαι συνέχεια σε σύγκρουση για αυτά τα θέματα, ειδικά με άτομα που αγαπάς και θες στη ζωή σου.
        Αλλά θα με βρει απέναντί του όποιος προσπαθεί να με πιέσει προς κάποια κατεύθυνση.
        Αλλά ως εδώ. Σοκολάτες κερνάω σε όποιον μου πει τα κάλαντα. Εκεί που μένω ελάχιστοι έρχονται. Περιμένω λοιπόν χτύπημα στην πόρτα τη παραμονή και ευχαρίστως να κεράσω.
        🙂

  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ

    Καλές γιορτές με υγεία !!!

  • Μπράβο ρε παλίκαρε!