Η Storyful  πουλάει εμπιστοσύνη. Και οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί αγοράζουν.

Η εταιρεία, που ιδρύθηκε στο Δουβλίνο το 2010 από τον πρώην ανταποκριτή της ιρλανδικής κρατικής τηλεόρασης, Mark Little, καταβάλλει εξαιρετικές προσπάθειες για να αποδείξει ή να διαψεύσει την αξιοπιστία βίντεο και ιστοριών που εξαπλώνονται σαν πυρκαγιά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι ερευνητικές υπηρεσίες του — με προσωπικό 45 υπαλλήλων σε αίθουσες τύπου στο Χονγκ Κονγκ, την Ιρλανδία και τη Νέα Υόρκη — αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία για τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς που αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό, ιδιαίτερα σε καταστάσεις έκτακτων ειδήσεων, όπου οι πληροφορίες και τα βίντεο χρηστών είναι συχνά τα πρώτα από ένα σύνολο που ακολουθεί.

Η Storyful αναζητά τρία κύρια σημεία επαλήθευσης για το περιεχόμενο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: ημερομηνία, τόπος και ταυτότητα του ατόμου που το ανάρτησε. Κατά την ανάλυση του βίντεο, το είδος των καιρικών συνθηκών, τα αξιοθέατα, μια ραδιοφωνική εκπομπή που ακούγεται στο βάθος ή κάτι τόσο φαινομενικά ασήμαντο όσο ο ρυθμός ενός μαραθωνοδρόμου, μπορούν όλα να είναι σημαντικά στοιχεία για την επαλήθευση του περιεχομένου. Το προσωπικό της Storyful παρακολουθεί συνεχώς το Facebook, το Twitter, το YouTube, το Instagram, το Vine, το Flickr και άλλες πηγές για πιθανές «viral» εικόνες και πληροφορίες.

Και η Storyful αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς. Εχει εξαγοραστεί από τη News Corp και χρησιμοποιείται από ειδησεογραφικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο.

Σημαντικοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί όπως οι The New York Times, το Yahoo και το ABC, καταβάλλουν μια μηνιαία συνδρομή για να αποκτήσουν πρόσβαση στο νήμα ειδήσεων της Storyful, το οποίο περιλαμβάνει τις πιο πρόσφατα επαληθευμένες ιστορίες της υπηρεσίας για τους πελάτες της. Σύμφωνα με τον Little, το κόστος κυμαίνεται  από $1.500 έως κάποιο πενταψήφιο ποσό ανά μήνα, ανάλογα με το επίπεδο εξατομίκευσης και το επίπεδο πρόσβασης σε διαφορετικά θέματα και περιοχές.

Ο Steve Buttry (Lamar Visiting Scholar στο Manship School of Mass Communication στο Πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα), εμπειρογνώμονας στον τρόπο που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται στις ειδήσεις, ανέφερε ότι επειδή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα σχετικά νέο περιβάλλον για τους δημοσιογράφους, είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη αρένα για την επαλήθευση των γεγονότων. Θεωρεί λοιπόν ότι αυτό που προσφέρει η storyful είναι εξαιρετικά σημαντικό. Και ιδού ένα παράδειγμα από την ιστοσελίδα της…

Σύμφωνα με το λογαριασμό της, η Storyful μετέδωσε την είδηση για την έκρηξη στη γραμμή τερματισμού του Μαραθωνίου της Βοστώνης ​​στους συνδρομητές της, «έως και πέντε λεπτά πριν από τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς που είχαν επιτόπου δημοσιογράφους». Παρακάτω θα δούμε πώς το προσωπικό της Storyful επαλήθευσε ότι το βίντεο στο YouTube που έδειχνε την πρώτη έκρηξη ήταν πραγματικό.

1) Οι δημοσιογράφοι της Storyful αντιστοίχισαν το φόντο του βίντεο στο YouTube με το Street View της Google για να βεβαιωθούν ότι γυρίστηκε στη Βοστώνη.

Screen-Shot-2015-02-19-at-2.45.01-PM

2) Μετά από κάποια έρευνα, ανακάλυψαν ότι το βίντεο στο YouTube δημοσιεύτηκε από το χρήστη του Twitter, NightNeko3, σύμφωνα με μια ανάρτηση στο ιστολόγιο της Storyful.

3) Έψαξαν το Pinterest για αυτό το όνομα χρήστη και διαπίστωσαν ότι ανήκε στην Morgan Treacy. Το προφίλ της Treacy στο Facebook έλεγε ότι ήταν από την Πολιτεία της Νέας Υόρκης.

4) Επειδή το βίντεο υποτίθεται ότι τραβήχτηκε από τη μητέρα της Treacy, οι δημοσιογράφοι της Storyful έψαξαν στη σελίδα των εγγεγραμμένων του Αθλητικού Συλλόγου Βοστώνης και βρήκαν μια δρομέα, με το τελευταίο όνομα Treacy  από την Πολιτεία της Νέας Υόρκης.

5) Ο καταγεγραμμένος χρόνος της Jennifer την έδειχνε να διέρχεται το ορόσημο των 40 χιλιομέτρων στις 2:38 μ.μ., αλλά να μην διασχίζει τη γραμμή τερματισμού δύο χιλιόμετρα αργότερα. Επειδή η Jennifer έτρεχε κατά μέσο όρο 10 λεπτά ανά μίλι, σύμφωνα με την σελίδα των εγγεγραμμένων, οι δημοσιογράφοι της Storyful κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι θα ήταν σε μικρή απόσταση από την έκρηξη στις 2:50 μ.μ., την ώρα που το βίντεο υποτίθεται ότι τραβήχτηκε.

6) Επιπλέον, ένας άνδρας με το όνομα Gerard Quinn, ο οποίος συνδεόταν με την Morgan Treacy στο Facebook, είχε δημοσιεύσει ότι ήταν περήφανος για τη συμμετοχή της ανιψιάς του, της Jennifer, στο Μαραθώνιο της Βοστώνης. Αργότερα δημοσίευσε ότι ήταν στο δρόμο για το σπίτι της, έχοντας επιζήσει από την έκρηξη, σύμφωνα με το ιστολόγιο της Storyful.

7) Η Storyful αναζήτησε την Jennifer σε ένα δημόσιο τηλεφωνικό κατάλογο και της τηλεφώνησε για να επιβεβαιώσει ότι το βίντεο ήταν δικό της.

Σε μια άλλη περίπτωση, 11 ελικόπτερα είχαν εντοπισθεί να πετούν σε χαμηλό σχηματισμό πάνω από Κριμαία στ8 Φεβρουαρίου 2014, μιά μέρα πριν η Ρωσία εγκρίνει επίσημα τη χρήση βίας εκεί. Το συμπέρασμα ήταν ότι τα ρωσικά ελικόπτερα είχαν ενεργήσει βάσει συμφωνιών μεταξύ των χωρών, σύμφωνα με μιά ανάρτηση στο ιστολόγιο της Storyful. Ένα βίντεο αναρτήθηκε στο YouTube και η Storyful ξεκίνησε τη δουλειά της…

1) Οι δημοσιογράφοι της Storyful βρήκαν τους λογαριασμούς του χρήστη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τις πληροφορίες του στο YouTube, οι οποίοι όλοι ανέφεραν ότι ζούσε κοντά σε μια πόλη που ονομάζεται Yevpatoriya.

2) Δεν υπήρχαν πολλά στο βίντεο: μια χαμηλής ποιότητας λήψη ελικοπτέρων που πετούσαν χαμηλά στο έδαφος πάνω από τα αυτοκίνητα. Υπήρχε, ωστόσο, ο ήχος από μια ραδιοφωνική εκπομπή της Κριμαίας που μπορούσε να ακουστεί στο βάθος, ο οποίος προερχόταν από το φορτηγό του χρήστη. Η Storyful το μετέφρασε και διαπίστωσε ότι η εκπομπή ανέφερε «διαταραχές στα μέσα μαζικής μεταφοράς από τη ρωσική πόλη του Κρασνοντάρ στην Κριμαία», επικαλούμενη μια έκθεση από το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Ιντερφάξ.

3) Η Storyful επαλήθευσε την προαναφερόμενη έκθεση. Είχε τις ίδιες πληροφορίες που μεταδόθηκαν στο ραδιόφωνο, επιτρέποντας στη Storyful να επιβεβαιώσει ότι η ημερομηνία του βίντεο ήταν η 28η Φεβρουαρίου.

4) Η Storyful έλεγξε τον καιρό στο βίντεο πηγαίνοντας στο Weather Underground της WunderMap, το οποίο παρέχει μετεωρολογικά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και με ιστορική οπτικοποίηση. Τα χαμηλά σύννεφα που κάλυπταν τον ουρανό ταίριαζαν με το δελτίο καιρού στη Chervone, όπου φερόταν να τραβήχτηκε το βίντεο.

5) Ένα άλλο βίντεο των ελικοπτέρων είχε αναρτηθεί στο YouTube. Ο χρήστης είπε ότι πετούσαν από τη Yevpatoriya προς τη Σεβαστούπολη, σύμφωνα με το ιστολόγιο της Storyful. Αφού έβαλε τον τίτλο του βίντεο στο Google Translate, η Storyful βρήκε ότι περιελάμβανε τη λέξη «Sandy» -μια ασυνήθιστη λέξη, και πιθανόν κύριο όνομα.

6) Εισήγαγαν το όνομα στους χάρτες Google, πάτησαν το κουμπί «Street View» και ζουμάροντας λίγο, αναγνώρισαν ορισμένα κτίρια από το βίντεο. Τώρα είχαν μια συγκεκριμένη τοποθεσία.

7) Το αποτέλεσμα; Αξιωματούχοι τελικά επαλήθευσαν αυτό που το προσωπικό της Storyful γνώριζε ήδη: «Η Συνοριακή Φρουρά της Ουκρανίας θα ανέφερε στη συνέχεια ότι πάνω από 10 ρωσικά ελικόπτερα είχαν πετάξει σε χαμηλό υψόμετρο στον ουκρανικό εναέριο χώρο».

Άλλες συμβουλές και κόλπα επαλήθευσης

1) Να αμφισβητείτε τα πάντα. «Ποτέ μην έχετε εμπιστοσύνη σε καθιερωμένες πηγές», λέει ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Storyful, Little. «Ποτέ μην υποθέτετε ότι επειδή κάποιος… είναι σεβαστός στον παραδοσιακό κόσμο των μέσων ενημέρωσης, αυτό που λέει είναι αλήθεια».

2) Ελέγξτε ξανά το περιεχόμενό σας. Ο συντάκτης ειδήσεων Malachy Browne συμβούλεψε τους δημοσιογράφους να χρησιμοποιούν την αναζήτηση εικόνων της Google για να βρίσκουν την παλαιότερα αναρτημένη έκδοση της εικόνας, καθώς ένα μεγάλο μέρος πλαστού περιεχομένου απλώς δημοσιεύεται εκ νέου υπό διαφορετικό τίτλο. Πρότεινε τη χρήση του διαθέσιμου στο κοινό εργαλείου της ίδιας της Storyful, που ονομάζεται Storyful Multisearch, το οποίο μπορεί να αναζητήσει έναν όρο σε πολλά κοινωνικά δίκτυα και να βρει το πιο ενημερωμένο περιεχόμενο.

3) Ελέγξτε την πηγή. Ο Buttry του Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα, συμβούλευσε τον έλεγχο του προφίλ κάθε ατόμου που φαίνεται να μεταδίδει έκτακτες ειδήσεις, κοιτάζοντας το πόσο καιρό το πρόσωπο είναι στο Twitter και πόσο αξιόπιστα υπήρξαν κατά το παρελθόν τα tweet του. Αν είναι δυνατόν, μιλήστε με το πρόσωπο πίσω από το λογαριασμό. «Σίγουρα ένας από τους σημαντικούς τρόπους είναι να έρθετε σε προσωπική επαφή ή να επικοινωνήσετε με αυτό το άτομο στο τηλέφωνο και να κάνετε ρεπορτάζ της παλιάς σχολής», είπε ο Buttry. Μια άλλη χρήσιμη συμβουλή είναι να αναζητούμε ομάδες tweets. Όσο περισσότεροι άνθρωποι τουιτάρουν ένα γεγονός, τόσο πιο πιθανό είναι ότι αυτό συνέβη.

4) Τέλος, ο Little έδωσε αυτό το ψήγμα συμβουλής για κάθε δημοσιογράφο: «Το να μην είσαι ηλίθιος είναι ίσως το πιο σημαντικό πράγμα».

Σίσσυ Αλωνιστιώτου