Η NASA επιβεβαιώνει την ιστορία στο μύθο του Οδυσσέα; Οχι, σε καμία περίπτωση.

In Διάφορα, Επιστήμη, Μύθοι by Γιώργος Ζαβοδημητράκης19 Comments

Ενα άρθρο που αν μείνεις μόνο στο τίτλο θα το κοινοποιήσεις δίχως δεύτερη σκέψη, όπως ακριβώς έκαναν και κάποιοι φίλοι μου στο facebook δίχως καν να διαβάσουν το άρθρο, δεν είναι και λίγο ολόκληρη Nasa να επιβεβαιώνει την ιστορία στο μύθο του Οδυσσέα, μόνο που η Nasa δεν επιβεβαιώνει απολύτως τίποτα, ας δούμε όμως πρώτα το άρθρο…

OMHROS

Η χρονολόγηση των Ομηρικών Επών αποτελεί εδώ και δεκαετίες για τους επιστήμονες άλυτο γρίφο αλλά και ένα μεγάλο στοίχημα.
Ωστόσο μία ομάδα Ελλήνων επιστημόνων, χρησιμοποιώντας την αστροφυσική, φέρνει τα αριστουργήματα του Ομήρου πιο κοντά στην ιστορική τους διάσταση.
Όπως αναφέρει η «Καθημερινή», πολλά από τα φυσικά φαινόμενα που περιγράφονται στα έργα, φαίνεται πως συνέβησαν στην πραγματικότητα, κάτι που με απλά λόγια σημαίνει πως εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι ήρωες του Ομήρου ήταν πραγματικά πρόσωπα, κερδίζουν έδαφος.
Η ερευνητική ομάδα μάλιστα, κάνει λόγο για «ιστορικό πυρήνα στο μύθο», κάτι που φαίνεται πως επιβεβαιώνεται και από τη χρήση των χαρτών της NASA.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ματθαίου Τσιμιτάκη, πρόκειται για την ακριβέστερη μέχρι στιγμής απόπειρα χρονολόγησης, η οποία συγκρίνει τα φυσικά φαινόμενα που περιγράφονται στα έπη με αστρονομικά φαινόμενα, και ελέγχει την ιστορική αλήθεια της αφήγησης.
Αποτέλεσμα, ο εντοπισμός ημερομηνιών για συμβάντα που αποτυπώνονται στα έπη, και μια νέα αντίληψη για την ιστορικότητά τους, η οποία φιλοδοξεί να παρέμβει στο Ομηρικό ζήτημα.
Όπως τονίζει στην εφημερίδα η κ. Παναγιώτα Πρέκα-Παπαδήμα, καθηγήτρια Αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, «Πιστεύουμε ότι ο μύθος εξυφαίνεται γύρω από πραγματικά γεγονότα»,.
Η ίδια μαζί με διεπιστημονική ομάδα, η οποία και έκανε σχετικές δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, πιστεύουν ότι μερικά από τα γεγονότα που περιγράφονται συνέβησαν στ’ αλήθεια και αποδεικνύουν ότι τα φυσικά φαινόμενα που αναφέρονται συμπίπτουν με τον χρόνο της αφήγησής τους.
«Ο Οδυσσέας έφτασε στην Ιθάκη στις 25 Οκτωβρίου 1207 π.Χ. Πέντε μέρες αργότερα έγινε έκλειψη ηλίου σε ποσοστό 75%, η οποία σκέπασε το Ιόνιο Πέλαγος και τότε συνέβη και η μνηστηροφονία», λέει η κ. Παπαδήμα, διευκρινίζοντας ότι η πεποίθηση για την αλήθεια του συμβάντος είναι προσωπική.
Η έκλειψη ηλίου όπως και μερικά από τα γεγονότα που αναφέρονται αποδείχθηκαν με χάρτες της NASA, οι οποίοι περιγράφουν τα προβλέψιμα φυσικά φαινόμενα από το 4500 π.Χ. έως το 10.000 μ.Χ., αναφέρει ακόμα το ρεπορτάζ.
«Από το 1300 π.Χ. ώς το 1130, που είναι τα χρόνια στα οποία τοποθετούνται τα δύο έπη, έγιναν 14 εκλείψεις ηλίου. Ορατές στο Ιόνιο ήταν μόνο πέντε και δύο από αυτές είχαν ποσοστό απόκρυψης του ηλίου 2%, επομένως δεν έγιναν αντιληπτές. Αλλη μία έγινε με τη Δύση του ηλίου, επομένως μας αφορούν μόνο δύο» εξηγεί η κ. Παπαδήμα.
Μια ολική έκλειψη ηλίου έγινε το 1143, δηλαδή πολύ κοντά στην παρακμή των Μυκηναϊκών κέντρων και γι’ αυτό αποκλείσθηκε από τους επιστήμονες. Η δεύτερη όμως έγινε στις 30 Οκτωβρίου του 1207, από τις δυόμισι το μεσημέρι ώς τις πέντε και μισή το απόγευμα και αυτή θεωρούν ότι αποτυπώνεται στην Οδύσσεια.
Στη ραψωδία Υ, λίγο πριν από το φονικό, ο Ομηρος βάζει τον Θεοκλύμενο τον «θεοδιωματάρη», όπως τον αποκαλεί ο Καζαντζάκης στη μετάφραση, να λέει στους μνηστήρες: «Σαν τι κακό σας δέρνει, δύστυχοι, κι έχουν ζωστεί με νύχτα και οι κεφαλές σας και τα πρόσωπα και χαμηλά τα γόνα; Κι άναψε σύθρηνο, και γέμισαν τα μάγουλά σας δάκρυα, και ραντισμένοι οι τοίχοι μ’ αίματα και τα ώρια μεσοδόκια· ίσκιους πλημμύρισε κι η αυλόπορτα, κι η αυλή πλημμύρισε ίσκιους, που ξεκινούν στα μαύρα Τρίσκοτα να κατεβούν, κι ο γήλιος από τα ουράνια εχάθη, κι άπλωσε βαριά καταχνιά ολούθε!».
«Πρόκειται για μια περιγραφή της έκλειψης η οποία έκρυβε τα 3/4 του ηλιακού δίσκου» λέει η κ. Παπαδήμα. «Η ημερομηνία της έκλειψης, 30 Οκτωβρίου 1207 π.Χ., είναι σε απόλυτη συμφωνία με τις ομηρικές περιγραφές για τις καιρικές συνθήκες, τη φθινοπωρινή αγροτική ζωή και τη μεσημεριανή ώρα δολοφονίας των μνηστήρων», σύμφωνα με την κ. Παπαδήμα.
Η διεπιστημονική ομάδα που ερευνά τα έπη αποτελείται από τους καθηγητές Σ. Παπαμαρινόπουλο, Π. Πρέκα-Παπαδήμα, επίκουρη καθηγήτρια Αστροφυσικής στο ΕΚΠΑ και τους ερευνητές Π. Αντωνόπουλο, Φυσικό και ερασιτέχνη αστρονόμο, Π. Μητροπέτρο, φιλόλογο και εκπαιδευτικό, Ε. Μητροπέτρου, φιλόλογο και αρχαιολόγο, Α. Τσιρώνη, επίσης φιλόλογο-αρχαιολόγο και Γ. Σαραντίτη, συγγραφέα, ηλεκτρ. μηχανικό.
«Υπάρχει ιστορικός πυρήνας στον μύθο»
Όσον αφορά στο ερώτημα σχετικά με το αν όλα όσα περιγράφονται στα έπη είναι μεταφορικά ή κυριολεκτικά, η κ. Πρέκα-Παπαδήμα, τονίζει πως την απάντηση, τη δίνει ο Πλούταρχος, ο οποίος εξηγεί ότι Φυσική Επιστήμη, Θεολογία και Μυθολογία ταυτίζονται στην Αρχαία Ελλάδα.
«Το φαινόμενο στην Οδύσσεια το δημιουργεί η Αθηνά και στην Ιλιάδα ο Απόλλωνας. Πιστεύουμε ότι υπάρχει ιστορικός πυρήνας στον μύθο», λέει η ίδια.
Προς επίρρωσιν, αναφέρει την εμφάνιση μιας βροχής πεφταστεριών που περιγράφεται ως εξής: «Ως άρα οι ειπόντι επέπτατο δεξιός όρνις, κίρκος, Απόλλωνος ταχύς άγγελος· εν δε πόδεσσι τίλλε πέλειαν έχων, κατά δε πτερά χεύεν έραζε μεσσηγύς νηός τε και αυτού Τηλεμάχοιο».
«Το γεράκι που περιγράφει ο Όμηρος, το οποίο είναι αδύνατον να είδε με λεπτομέρεια μέσα στο σκοτάδι, και μάλιστα από μακριά, τοποθετείται στη θέση που βρίσκεται ο αστερισμός Κόρακας. Βρίσκεται ανατολικά (δεξιά το βλέπει) και είναι αγγελιοφόρος του Απόλλωνα, σύμφωνα με τον Ερατοσθένη. Στα πόδια του –δηλαδή αντιδιαμετρικά από τον Κόρακα– βρίσκεται το σμήνος των πλειάδων (πελειάδες στα αρχαιοελληνικά, που σημαίνει αγριοπεριστέρες), που βρίσκονται στον αστερισμό του Ταύρου. Από εκεί λέει ότι πέφτουν πούπουλα, δηλαδή αστέρια, μια ποιητική περιγραφή του ουρανού και της πορείας του ταξιδιού», εξηγεί η ίδια.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, οι επιστήμονες, χρησιμοποιώντας τους χάρτες της NASA, διαπίστωσαν ότι πράγματι υπήρξε βροχή διαττόντων αστέρων στις 28 Οκτωβρίου, ημέρα της επιστροφής του Τηλέμαχου από το ταξίδι στην Πύλο και τη Σπάρτη.
Ο Κόρακας, όμως, είναι απεσταλμένος του Απόλλωνα και καλός οιωνός για τον Τηλέμαχο, που αναζητάει τον πατέρα του. Η 30ή Οκτωβρίου ήταν ημέρα της γιορτής του Απόλλωνα, κατά την οποία μάλιστα λάμβανε χώρα εκατόμβη (θυσία εκατό βοδιών), πράγμα που σημαίνει ότι όλο το νησί είχε πάει να την παρακολουθήσει.
Οι μνηστήρες βρέθηκαν στην τέλεια παγίδα και φονεύθηκαν με τη βοήθεια των δύο θεών, της Αθηνάς και του Απόλλωνα.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, δύο τόσο σημαντικές ειδήσεις, όπως η δολοφονία όλων των διαδόχων στην Ιθάκη και η έκλειψη, δεν μπορεί παρά να διαδόθηκαν ταχύτατα σε όλη την Ελλάδα ως ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός.

Το είδαμε στο cnn.gr

Διαβάζοντας το παραπάνω άρθρο μόνο απορίες μου γεννήθηκαν και όχι η πεποίθηση πως η Nasa επιβεβαίωσε την ιστορία, πρόκειται απλά για μια μελέτη που μπορείτε να τη κάνετε και μόνοι σας και βασίστηκε σε χάρτες της Nasa με τις ηλιακές εκλείψεις της αρχαιότητας, αν κάνετε μια επίσκεψη στην ιστοσελίδα της Nasa θα βρείτε και άλλες πληροφορίες για ηλιακές εκλείψεις που έχουν βασιστεί στην αρχαιότητα όπως για παράδειγμα αναφορές για ηλιακή έκλειψη στο Πελοποννησιακό πόλεμο.

Σε καμία περίπτωση όμως το γεγονός αυτό, η ύπαρξη δηλαδή των χαρτών στη Nasa, δεν αποτελεί επιβεβαίωση κάποιου ιστορικού γεγονότος, άλλωστε το ξεκαθαρίζει και η ίδια η Nasa.

The inclusion of an historical event in the tables below does not imply validation of the historical event nor its connection with an eclipse. Some events may be either apocryphal or fictional, or an eclipse may be incorrectly associated with a particular event. The eclipse maps and calculations are simply presented so that they may be compared with references in the literature. It is left to the reader to evaluate whether the eclipse association is valid or not.

Μετάφραση.

Η συμπερίληψη ενός ιστορικού γεγονότος στους παρακάτω πίνακες δεν συνεπάγεται επικύρωση του ιστορικού γεγονότος ούτε τη σύνδεση του με την έκλειψη. Κάποια γεγονότα μπορεί να είναι απόκρυφα ή φανταστικά ή η έκλειψη να συνδέεται λανθασμένα με το γεγονός. Οι χάρτες με τις εκλείψεις παρουσιάζονται απλά για να μπορούν να συγκριθούν με αναφορές στη βιβλιογραφία. Επαφίεται στον αναγνώστη να αξιολογήσει κατά πόσον η σύνδεση με την  έκλειψη είναι έγκυρη ή όχι.

Δείτε λεπτομέρειες και τους χάρτες με τις ηλιακές εκλέιψεις στο παρακάτω σύνδεσμο στην ιστοσελίδα της Nasa.

Από αυτό λοιπόν συμπεραίνουμε ότι οι χάρτες με τις ηλιακές εκλείψεις  δεν αποτελούν απόδειξη κάποιου ιστορικού γεγονότος και ότι θα χρειαστεί κάτι παραπάνω, κάτι πολύ παραπάνω, από τους χάρτες της Nasa για να αποδειχτεί αληθινή η ιστορία του Οδυσσέα η οποία ήταν και παραμένει μύθος.

Γιώργος Ζ.

Αγαπητοί φίλοι,

Πράγματι σε καμία περίπτωση η NASA ΔΕΝ επιβεβαιώνει τον μύθο του Οδυσσέα, είναι ιδιαίτερα ενοχλητικός ο τίτλος που χρησιμοποιείται από το cnn.gr για αναφορά στις εργασίες μας. Χαίρομαι ιδιαίτερα που κατόπιν αναζήτησης βρήκα ότι κάποιος στο ίντερνετ το ξεκαθαρίζει. Ευχαριστούμε.

Πράγματι η «συνεισφορά» της NASA στην εργασία είναι η χρήση από την ομάδα μας του καταλόγου των υπολογισμένων εκλείψεων (από την NASA) της αρχαιότητας ώστε να συμπεράνουμε αν κάποια από αυτές αντιστοιχεί στο γεγονός που περιγράφει ο Όμηρος (κάτι που θα έδειχνε ότι υπάρχει κάποια ιστορική αλήθεια στο γεγονός).

Εδώ όμως θα ήθελα να σχολιάσω λίγο αυτό που αναφέρετε στο άρθρο σας. Γράφετε:

«πρόκειται απλά για μια μελέτη που μπορείτε να τη κάνετε και μόνοι σας και βασίστηκε σε χάρτες της Nasa με τις ηλιακές εκλείψεις της αρχαιότητας»
    «οι χάρτες με τις ηλιακές εκλείψεις δεν αποτελούν απόδειξη κάποιου ιστορικού γεγονότος και ότι θα χρειαστεί κάτι παραπάνω, κάτι πολύ παραπάνω, από τους χάρτες της Nasa για να αποδειχτεί αληθινή η ιστορία του Οδυσσέα η οποία ήταν και παραμένει μύθος.»

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι οι υπολογισμένες εκλείψεις σαφώς και υπάρχουν και είναι οι καλύτερα υπολογισμένες μέχρι τώρα με πολύ μικρό περιθώριο απόκλισης. Το ζήτημα είναι αν αντιστοιχεί κάποια από αυτές σε κάποιο ιστορικό γεγονός.

Στην περίπτωσή μας μπορεί και να μην αποδειχθεί ποτέ, είναι απλά μια πρόταση (και όχι η μοναδική) αλλά για κάποια άλλα γεγονότα είναι πχ από τον Ηρόδοτο είναι αποδεκτά από την επιστημονική κοινότητα καθώς συνδυάζονται με άλλα αρχαιολογικά στοιχεία. Γράφετε ότι μπορεί να την κάνει ο καθένας την μελέτη. Πράγματι μπορεί ο καθένας να δε τους πίνακες αλλά για να ελεγχθεί η αντιστοίχιση με κάποιο γεγονός δημιουργήθηκε μια διεπιστημονική ομάδα από αστρονόμους, αρχαιολόγους και φιλολόγους όπου λήφθηκαν πολλοί παράμετροι υπόψη (αστερισμοί και η κίνησή τους στο ταξίδι του Οδυσσέα, η θέαση του πλανήτη Αφροδίτη, η γεωγραφία της έκλειψης, στοιχεία που υποδεικνύουν την εποχή του έτους, ανάλυση του κειμένου κλπ) ώστε να ΠΡΟΤΑΘΕΙ ότι η συγκεκριμένη έκλειψη αντιστοιχεί στα γεγονότα της μνηστηροφονίας.

Παρακάτω μπορεί όποιος το επιθυμεί να βρει όλες στις σχετικές δημοσιευμένες εργασίες μας πάνω στον Όμηρο με μια απλή αναζήτηση στο ίντερνετ:

1. “A New Astronomical Dating of Odysseus’ Return to Ithaca”, Mediterranean Archaeology & Archaeometry, 2012
    2. “The Anatomy of a Complex Astronomical Phenomenon described in the Odyssey”, Mediterranean Arhaeology and Archaeometry, 2013
    3. “A New Astronomical Dating of the Trojan War’s End”, Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 2014

Ακόμη, ο πίνακας που παραθέτετε δεν είναι σε καμία περίπτωση αυτός που χρησιμοποιήθηκε, οι βάσεις δεδομένων είναι:

Τέλος, το Ομηρικό ζήτημα είναι πολύ μεγάλο, σαφώς πολλοί μπορούν να θεωρήσουν ότι αναφέρει μόνο μυθολογικά στοιχεία αλλά υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για πολλά ιστορικά γεγονότα και περιγραφές, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί διεθνή συνέδρια με συμμετοχή επιστημόνων από όλες τις ειδικότητες και κλάδους: http://www.mlahanas.de/Books/ScienceAndTechnologyInHomericEpics.html

Με εκτίμηση,
    Αντωνόπουλος Παναγιώτης

• Είχα δει με πολύ μεγάλη έκπληξη, πως στην ομάδα σας των μελετητών συμμετέχει κι ένας φιλόλογος. Ε, καλά, αυτός δεν σας είπε μερικά στοιχειώδη πράματα για το κείμενο του Ομήρου; Δηλαδή για τη προέλευση και τη σύνθεση του;

Το πιο απλό: όταν ένας ποιητής μιλά για νύχτα τη στιγμή που περιγράφει
      μιαν εκδίκηση με σκοτωμούς, αυτή η νύχτα μπορεί μια χαρά να είναι
      μεταφορική. Απορώ πως επιτρέψατε στον εαυτό σας να αγνοήσει αυτό το
      βασικό.

Το ακόμα απλούστερο: ο Οδυσσέας είναι πρόσωπο της «Οδύσσειας», και όχι ιστορικό πρόσωπο. Ιστορικά πρόσωπα είναι ο Περικλής, ο Αριστοτέλης, ο Αλέξανδρος, ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Για έναν ήρωα ενός ποιήματος, δεν μπορείς να ψάχνεις καταλόγους της ΝΑΣΑ για να αποδείξεις τη πραγματικότητα επεισοδείων της ζωής του.

Μια άλλη παρατήρηση, που δυστυχώς δεν είναι πάντα αυτονόητη: το ότι ένας
      είναι αστροφυσικός, δεν σημαίνει πως αυτό που μελετά στον Όμηρο είναι
      θέμα της αστροφυσικής. Εξ αρχής, είναι θέμα της φιλολογίας. ΑΝ και ΟΤΑΝ η
      φιλολογία και η αρχαιολογία βεβαιώσει πως το κείμενο μπορεί να ληφθεί κατά λέξη, και όχι σαν μεταφορά, τότε
      έχει βάση να μελετηθεί και σαν πιθανή αναφορά σε έκλειψη.

Είναι αλήθεια πως σήμερα ξέρουμε ότι στα Ομηρικά έπη επιζούν πολλές ιστορικές πληροφορίες. Αλλά αυτό πολύ απέχει από το να μπορούμε να τα παίρνουμε τις μετρητοίς. Είναι επίσης γνωστό πως τα Ομηρικά έπη συντέθηκαν μεν από τον Όμηρο, μα περιέχουν στίχους που μεταδόθηκαν προφορικά σε μια περίοδο μέχρι και 8 αιώνες. Σε όλη αυτή την περίοδο γίνονταν προσθαφαιρέσεις. Μάλλον εκεί οφείλεται και μεγάλο μέρος της μεγαλοφυϊας του Ομήρου: είναι προϊόν μιας συλλογικής επιλογής, η οποία κράτησε τα καλύτερα. Όλα αυτά τα παρέλαβε ο Όμηρος και συνέθεσε τα έπη. Μετά από μια περίοδο προφορικής μετάδοσης, και άρα περαιτέρω αλλοίωσης, αυτά καταγράφηκαν, όπου εκεί ενδέχεται να έγιναν και άλλες προσθαφαιρέσεις.

Να βρεις από όλα αυτά αναφορά σε ένα επεισόδειο με ακρίβεια ημέρας, η οποία αναφορά θα πρέπει να μεταδιδόταν προφορικά για τεσερησήμισυ αιώνες…., είναι συμπέρασμα απείρου κάλλους και πολύ, πολύ χαλαρής βάσης.

• Δημητριος

Σας συγχαιρω για τα αντανακλαστικα και την τεκμηριωση αυτων που γραφετε.Διακαως περιμενω αναλογες διαψευσεις στα διαφορα σκοπιανα blogs και αρθρακατα των ελληνων εκτος και το target group σας τα εχει εκτος…….

• Konstas

Τι να διαψεύσουν; Ότι ο Αλέξανδρος ήταν Σλάβος, ή ότι η τρίτη γραφή που βρέθηκε στην πέτρα της Ροζέτας ήταν τα «Αρχαία Μακεδονικά»;

• John Smith

Μην το λες. Ξέρεις τι διαμάντια κυκλοφορούν εκεί έξω; Και ειδικά με το σκοπιανό, όπου οι ανιστόρητες απόψεις συχνά προέρχονται από επίσημες πηγές και όχι απλά από τον κάθε σάχλα που αποφάσισε να μας δείξει πόσο «εθνικά ανώτερος» είναι.

Το μόνο πρόβλημα είναι ότι θα μαζευτούν όλοι οι περίεργοι και θα αρχίσουν να βρίζουν οι μεν τους δε για το πόσο «προδότες» και «ανθέλληνες» είναι…

• Konstas

Μα δεν αμφιβάλλω ότι γράφονται αυτά, έχω δει πολλά τέτοια από όλο τον κόσμο (κάποιοι Ινδοί πιστεύουν ότι ο Αλέξανδρος ηττήθηκε στον Υδάσπη, lol).

Το ζήτημα όμως είναι ότι μια σελίδα που ονομάζεται ellinika hoaxes έχει εξ ορισμού ως αντικείμενο να καταρρίπτει μύθους που προβάλλονται στην Ελλάδα. Είναι ελληνική σελίδα, διαβάζεται από έλληνες, προσπαθεί να ενημερώσει τους έλληνες για τις βλακείες που τους σερβίρουν για να γνωρίζουν και να προστατεύονται.

Τι νόημα έχει να καταρρίψει έναν μύθο κάποιου σκοπιανού ή ενός ινδικού blog; Σάμπως θα διαβάσουν την κατάρριψη στα σκόπια ή στην ινδία; Ποιόν να ενημερώσει και για ποιον λόγο να τον ενημερώσει;

Εάν φαίνεται να στρέφεται κατά «εθνικών θεμάτων» είναι γιατί τα εθνικά θέματα δυστυχώς γίνονται τόσο συχνά αντικείμενο καπήλευσης από ορισμένους που πουλάνε εθνικοφροσύνη. Κάποιος πρέπει να γίνει ο «κακός» λοιπόν. Εκτός αν θέλουμε να βαυκαλιζόμαστε με παραμύθια (λες και δεν έχουμε αρκετούς λόγους να είμαστε περήφανοι για την ιστορία μιας)

• John Smith

Συμφωνώ. Απλά στα θέματα αυτά έχει αρχίσει να δημιουργείται μια ομάδα ανθρώπων που φτάνουν στο άλλο άκρο, και προκειμένου να μη φάνε εθνικιστική προπαγάνδα καταλήγουν να τρώνε την ανθελληνική προπαγάνδα του εξωτερικού -έχω ακούσει Έλληνες να λένε σοβαρά ότι οι Μακεδόνες αποτελούν ξεχωριστή φυλή. Οπότε νομίζω ότι μερικά τέτοια θέματα μπορούν να αντιμετωπιστούν ως μύθοι που προβάλλονται και στην Ελλάδα.

• Konstas

Αυτό ναι. Αλλά προφανώς θα πρέπει ένα τέτοιο θέμα να προβληθεί σαν ζήτημα σε κάποιο ελληνικό blog, κάποιας ελάχιστης επισκεψιμότητας (δεν γίνεται να διαψεύδεται η κάθε ανάρτηση/σχόλιο κάθε πικραμένου είτε σε άσχετο θέμα, είτε στο fb), οπότε τότε υπάρχει αντικείμενο διάψευσης.

Και προφανώς θα πρέπει να έχει την μορφή είδησης, ή αποτελέσματος δήθεν έρευνας ή κάτι ανάλογο, ώστε να γίνει κατάρριψη. Αν π.χ. κάποιος γράψει ένα θέμα στο indymedia χαρακτηρίζοντας τους έλληνες ως «τουρκόσπορους» (τυχαία το γράφω, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα ήταν πιθανό), δεν υπάρχει κάτι να καταρρίψεις.

• catballou

Τελικά αυτή η ΝΑΣΑ με όλα εχει ασχοληθεί, από την κατασκευή καλωδίων και στυλό διαρκείας, την απόδειξη ιστορικότητας σε μύθους και παραμύθια, την απόδειξη ύπαρξης ψυχής, μέχρι και την καλύτερη δίαιτα έχει περιγράψει…
    Είναι να απορεί κανείς που βρίσκει τον χρόνο να ασχοληθεί με την εξερεύνηση του διαστήματος.
    Μάλλον δεν τον βρίσκει, γιαυτό σπατάλησε τόσο χρόνο και χρήμα για να στήσει την προσελήνωση
    😉

• Darth Homer

αφου δεν γινεται να περασεις το dome που καλυπτει τον ουρανο και το διαστημα ειναι ψεμα , οπως και η σφαιρικη Γη , (μη γελας , τα πιστευουν αυτα) με κατι πρεπει να σχοληθει η ΝΑΣΑ ενδιαμεσα απο το στησιμο του ψεμματος οτι υπαρχουν δορυφοροι , του ψεμματος οτι υπαρχει βαρυτητα και του ψεμματος οτι υπαρχει το διαστημα. https://www.youtube.com/watch?v=Xt0RW6qMbLw υπεροχος «Flat Earther»…

• John Smith

Ειδικά για τους Flat Earthers είχα πάντα την κρυφή ελπίδα ότι είναι κάτι σαν τους πιστούς του ΙΜΤ, ήτοι μια παρέα που έφτιαξε μια θεωρία για να σπάσει πλάκα. Πλέον αρχίζω και ανησυχώ σοβαρά ότι μοιράζομαι τον πλανήντη με άτομα που εν έτει 2016 πιστεύουν ότι είναι επίπεδος… ΒΟΗΘΕΙΑ!!!

• Darth Homer

παντως αν δεις το βιντεο , αν και δεν συνηθιζω να αναπαραγω βλακειες , ο τυπος μπορει να ειναι πιο βλακας απο τα ραδικια αλλα ειναι διασκεδαστικος.

• catballou

Δεν κατάφερα να το δω, και μεγάλο είναι και κουραστικό, κατάλαβα όμως που το πάει 🙂

• Konstas

Η θεωρία της επίπεδης γης πρέπει να είναι η πιο αξιοθαύμαστη θεωρία συνωμοσίας που εξακολουθεί να επιζεί !

• ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΙΑΓΚΟΣ

τοῖσιν δ྽ Εὐρύµαχος, Πολύβου πάϊς,
    ἦρχ྽ ἀγορεύειν·
    «ἀφραίνει ξεῖνος νέον ἄλλοθεν
    εἰληλουθώς.
    ἀλλά µιν αἶψα, νέοι, δόµου
    ἐκπέµψασθε θύραζε
    εἰς ἀγορὴν ἔρχεσθαι, ἐπεὶ τάδε νυκτὶ
    ἐΐσκει.»

Απο οτι φαινεται την νυκτα την βλεπει μονο ο Θεοκλυμενος σαν προμυνημα του θανατου των μνηστηρων και οχι κανενας αλλος, αφου στην συνεχεια οο Ευρυμαχος τον κοροιδευει και λεει να τον στειλουν εξω στην αγορα, γιατι βλεπει νυχτα μεσα στο μεγαρο. Αρα δεν βλεπω γιατι οι ερευνητες μιλανε για εκλειψη ηλιου.
    Οσο για το κορακι που ειχε περιστερι στα νυχια του, ο Ομηρος περιγραφει αναλογες σκηνες, οιωνων, δεκαδες φορες.
    Αν λοιπον δεν εχουν κατι καλυτερο να προσφερουν για να στηριξουν την υποθεση τους, ειναι οχι μονο το δημοσιευμα, αλλα και η μελετη στον αερα.
    Να ειμαστε ομως προσεχτικοι με τον Ομηρο, γιατι πολλοι προσπαθησαν να τον βγαλουν παραμυθα και ξευτιλιστηκαν επανειλημενως.

Αγαπητέ φίλε,

Νομίζω δεν είναι δυνατόν να βγάλετε πλήρη συμπεράσματα από ένα δημοσιογραφικό άρθρο. Μπορείτε να βρείτε την πλήρη εργασία “A New Astronomical Dating of Odysseus’ Return to Ithaca”, Mediterranean Archaeology & Archaeometry, 2012, εδώ: http://www.maajournal.com/Issues/2012/pdf/PAPAMARINOPOULOS.pdf

η προτεινόμενη έκλειψη αναφέρεται στην δεύτερη προφητεία του Θεοκλήμενου:
      ἠέλιος δὲ
      οὐρανοῦ ἐξαπόλωλε, κακὴ δ᾽
      ἐπιδέδρομεν ἀχλύς.”
      (Od.20.356-357)
      Δεν είμαστε οι πρώτοι που πρότειναν ότι ο μάντης αναφέρει έκλειψη, το έκαναν πρώτοι ο Ηρόδοτος ο Πόντιος και οι Baikouzis & Magnasco το 2008.

Παράμετροι που λήφθηκαν υπόψη για τον προσδιορισμό της σωστής έκλειψης: αναφερόμενοι αστερισμοί και η κίνησή τους στο ταξίδι του Οδυσσέα, η θέαση του πλανήτη Αφροδίτη, η Σελήνη (Νουμηνία & Λυκάβας), το μονοπάτι της έκλειψης, στοιχεία που υποδεικνύουν την εποχή του έτους, ανάλυση του κειμένου, ιστορικά και αρχαιολογικά στοιχεία και αναφορές.

Με εκτίμηση
      Αντωνόπουλος Παναγιώτης

• ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΙΑΓΚΟΣ

Εχετε δικιο, αλλα δεν απερριψα τιποτε.
        Ειπα ΑΝ δεν εχουν κατι καλυτερο υποθετοντας οτι στο αρθο δημοσιευτηκαν τα «δυνατα» σημεια.
        Οπως ανεφερα παραπανω, ο Ευρυμαχος και οι μνηστηρες δεν ειδαν τιποτε απο το χασιμο του ηλιου και την αχλυ.
        Επομενως ο Θεοκλημενος μονο ειδε την εκλειψη και κανενας αλλος, πραγμα που αδυνατιζει τον ισχυρισμο περι της κυριολεκτικης υπαρξης του φαινομενου.
        Δυστυχως τα αγγλικα μου δεν ειναι τοσο καλα και με κουραζει φοβερα η προσπαθεια να διαβασω το κειμενο που μου δωσατε.
        Αν υπαρχει καπου στα Ελληνικα θα το διαβαζα με μεγαλη ευχαριστηση.
        Καποια απο τα ονοματα αλλωστε της ερευνητικης ομαδας μου ειναι γνωστα και τους εχω σε μεγαλη εκτιμηση.
        Ομως, φιλος Πλατων, φιλος Σωκρατης φιλτερα δ απαντων η αληθεια.

• Panagiotis Antonopoulos

Χαίρετε και πάλι. Μπορείτε να δείτε αυτό το (σκαναρισμένο) άρθρο από το περιοδικό της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, είναι η μοναδική πηγή στα ελληνικά που γνωρίζω που είναι αναλυτική σε επιστημονικό επίπεδο: https://drive.google.com/file/d/0B5NI0gKJWiGSUHNnVHNBaHgxUXc/view?usp=sharing

Ελπίζω να βοήθησα. Αν έχετε κάποια απορία ή σχόλιο μπορείτε να στείλετε email στην κυρία Πρέκα ή σε εμένα στο email που έχει το αγγλικό paper ως corresponding.

• Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοείς, λέγοντας πως τον Όμηρο «πολλοι προσπαθησαν να τον βγαλουν παραμυθα και ξευτιλιστηκαν επανειλημενως». Έτσι όπως είναι γραμμένο, αφήνει χώρο για μεγάλη παρανόηση.

Είναι σωστό πως σήμερα έχουν επιβεβαιωθεί αρχαιολογικά αρκετά από όσα αναφέρει ο Όμηρος. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως τα Ομηρικά έπη μπορούν να ληφθούν κατά λέξη. Επειδή μιλά γι’ αυτούς ο Όμηρος, δεν σημαίνει πως υπήρχε ο Οδυσσέας, ο Αχιλλέας και ο Αγαμέμνων, ή ο Δίας και η Αθηνά.

Ο Όμηρος περιγράφει πράγματα από διαφορετικές εποχές. Υπάρχουν ασπίδες χάλκινες, μα υπάρχουν και ασπίδες από δέρμα βοδιού. Η δε προφορική επική παράδοση, που προηγήθηκε του Ομήρου, σημαίνει πως έγιναν πολλές προσθαφαιρέσεις στίχων, σκηνών και ιστοριών. Όταν ο Όμηρος έκανε τη δική του σύνθεση, πολλές από αυτές τις αντιφάσεις διατηρήθηκαν.