Περί προφητειών ο λόγος.

In Critical Thinking, Διάφορα θέματα, Θέματα για προβληματισμό by Γιώργος Ζαβοδημητράκης24 Comments

Κατά καιρούς δεχόμαστε μηνύματα από αναγνώστες που μας  στέλνουν άρθρα τα οποία μιλούν για προφητείες ζητώντας να ελέγξουμε αν είναι αληθινά ή όχι, η αλήθεια είναι ότι το διαδίκτυο έχει γεμίσει από προφητείες και με τρανταχτούς τίτλους ΣΟΚ και ΔΕΟΣ τραβούν το κλικ του αναγνώστη, ο οποίος με τη σειρά του μπαίνει σε ένα κόσμο τρομολαγνείας και καταστροφής.

Το φαινόμενο όμως των προφητειών δεν είναι τωρινό, θυμάμαι πολύ καλά τη δεκαετία του 90 πριν το διαδίκτυο μπει στη ζωή μας να γίνονται κουβέντες για τις προφητείες που τότε κυκλοφορούσαν σε βιβλία, ακόμα κυκλοφορούν, απλά το διαδίκτυο είναι πιο εύκολος τρόπος πλέον για να προωθηθούν.

Prophecy-in-Everyday-Life

Πρωταγωνιστής στις προφητείες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο είναι ο άγιος (πλέον) Παΐσιος ο αγιορείτης, δεν είναι όμως ο μοναδικός καθώς όλο και κάποιος άλλος κάνει την εμφάνιση του σε άρθρα του διαδικτύου ή κάποια τυφλή κυρία εκ Βαλκανίων μεριά. Πολλά άρθρα επίσης αναφέρονται και στην Αποκάλυψη του Ιωάννη και στις ας πούμε προφητείες που εκπορεύονται από αυτήν.

Οι προφητείες δείχνουν να έχουν ποτιστεί στο dna μας και σίγουρα δεν είναι λίγες οι φορές που θα έχετε μπει σε κάποια συζήτηση σχετικά με αυτές με άτομα του οικογενειακού ή φιλικού σας κύκλου τα οποία με περισσή σιγουριά τις αναφέρουν και τις ασπάζονται,

Υπάρχουν προφήτες σήμερα; Είναι ο τίτλος ενός άρθρου που είχε κυκλοφορήσει του Αρχιμ. Ειρηναίου Λαφτσή, Πρωτοσύγκελλου της Ι.Μ. Αλεξανδρουπόλεως, θα αντιγράψω κάποια επίμαχα τμήματα του άρθρου, εσείς μπορείτε να το δείτε ΕΔΩ


Κατ’ αρχήν θέλουμε να κάνουμε γνωστό ότι το έργο των προφητών ήταν: Να μιλήσουν για την έλευση του Μεσσία στον κόσμο εξ ονόματος του Θεού. Οι προφήτες αρχίζουν από τον Αβραάμ (Γεν. 20, 7) και φθάνουν έως τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Μετά την έλευση του Χριστού στον κόσμο δεν υπάρχουν για την Εκκλησία ούτε προφήτες, ούτε προφητείες, αφού ο σκοπός τους εκπληρώθηκε. Οποιοσδήποτε μετά το Χριστό, κληρικός ή λαϊκός, ομιλεί «προφητεύοντας» μελλοντικά γεγονότα θεωρείται από την Εκκλησία ως ψευδοδιδάσκαλος και ψευδοπροφήτης που σκοπό έχει την πώληση ευφάνταστων βιβλίων, τη δημιουργία εξαιρετικών σεναρίων για χολιγουντιανές ταινίες, ή τη χειραγώγηση των απλών και πιστών χριστιανών με σκοπό την απομάκρυνσή τους από τη σωτηρία. Οι προφητείες δεν ήταν αστρολογικές προβλέψεις, ούτε οι προφήτες ήταν μέντιουμ. Η Εκκλησία μας διδάσκει ξεκάθαρα ότι κανένας δε μπορεί να γνωρίζει το μέλλον, πλην του ίδιου του Θεού. 

Σε ότι δε αφορά την Καινή Διαθήκη και την μετά Χριστόν εποχή, ο μοναδικός Προφήτης είναι ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο οποίος δεν μιλάει για τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, αλλά για τη μετάνοια. Ο Χριστός κάνει πολλές αναφορές για τη Δευτέρα Παρουσία, είτε ευθέως, είτε δια των παραβολών. Στόχος του είναι οι πιστοί να καταλάβουν τη βεβαιότητα της τελικής Κρίσης και όχι να μάθουν πότε αυτή θα πραγματοποιηθεί. Δεν πρέπει να μας απασχολεί ο χρόνος της Δευτέρας Παρουσίας και της τελικής Κρίσης, αλλά ο τρόπος που πρέπει να ζήσουμε μέχρι το τέλος της επίγειας ζωής μας. Άλλωστε ο ίδιος μας λέει ότι για εκείνη την ημέρα και την ώρα κανένας δεν ξέρει πότε θα γίνει, ούτε οι άγγελοι στον ουρανό (Ματθ. 21, 36)


Σύμφωνα με αυτό λοιπόν βλέπουμε ότι ως τελευταίος προφήτης αναγνωρίζεται μόνο ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, δεν κάνει λόγο όμως για τη Δευτέρα Παρουσία καθώς κανείς δεν ξέρει πότε αυτή θα γίνει, η έλευση του Χριστού έβαλε τέλος και στους προφήτες, στο άρθρο όμως αναφέρεται και στον όσιο Παΐσιο τον αγιορείτη, ας το δούμε.

paisios

 


Δυστυχώς, πολλοί άνθρωποι, κληρικοί και λαϊκοί, για τους προσωπικούς τους λόγους εκμεταλλεύονται τους λόγους του μεγάλου αυτού Αγίου δημιουργώντας κλίμα τρόμου, σύγχυσης και πνευματικού αποπροσανατολισμού του πιστού λαού. Τον όσιο Παΐσιο τον πλησιάζαμε και συναναστρεφόμασταν μαζί του με σκοπό να αντλήσουμε χάρη από την αγιότητά του που θα μας οδηγήσει στη σωτηρία μας, να μας διδάξει και να μας μεταφέρει την εμπειρία του που θα μας οδηγήσει στην προσωπική μας μετάνοια, και να τον παρακαλέσουμε να προσεύχεται για μας έτσι ώστε με τις πρεσβείες του να αποκτήσουμε το έλεος και τη χάρη του Θεού. Μόνο με αυτό το πνεύμα πρέπει να πλησιάζουμε τους αγίους ανθρώπους, κι όχι για να μάθουμε το προσωπικό μας μέλλον ή πότε θα πάρουμε την Πόλη και την Αγια-Σοφιά. Αυτός είναι πνευματικός λαϊκισμός και υποβιβασμός του αγίου ανθρώπου σε τσαρλατάνο μελλοντολόγο, κάτι που ποτέ ο όσιος Παΐσιος και ο κάθε άγιος άνθρωπος δεν επιδιώκει στη ζωή του.


Το συμπέρασμα που βγαίνει λοιπόν είναι πως, παρά τα άρθρα που έχουν γεμίσει το διαδίκτυο και κάνουν λόγο για προφητείες ή προφήτες, ουδείς αναγνωρίζεται ως προφήτης και δεν υπάρχουν πλέον προφητείες καθώς είναι ξεκάθαρο πως η έλευση του Χριστού έβαλε τέλος στους προφήτες.

Αν πάλι σας αρέσει η τρομολαγνεία και η καταστροφή που συνήθως εμπεριέχουν τα άρθρα που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο ή τα βιβλία που κυκλοφορούν και μιλάνε για προφητείες, μπορείτε να συνεχίσετε να τα καταναλώνετε ελεύθερα.

Γιώργος Ζ. 

Σας δίνουμε τη δυνατότητα να σχολιάσετε τις αναρτήσεις μας, αλλά διατηρούμε το δικαίωμα να μη δημοσιεύσουμε το σχόλιο που θα περιέχει:

1. Απειλές, ύβρεις, συκοφαντίες και προσβολές.
2. Προσωπικά δεδομένα τρίτων.
3. Σχόλια, άσχετα με τη δημοσίευση.
4. Θεωρίες συνωμοσίας και hoaxes που παρουσιάζονται σαν πραγματικά με σκοπό να παραπλανήσουν.
5. Πολλαπλά, όμοια σχόλια. (Δημοσιεύουμε μόνο το ένα)
6. Διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών.
7. Πολιτική Προπαγάνδα.
8. Κακόβουλα σχόλια από ψεύτικους χρήστες του disqus.
Επίσης σας παρακαλούμε τα σχόλια σας να μην είναι ιδιαίτερα μακροσκελή και σε άλλη γλώσσα ή με λατινικούς χαρακτήρες.
Ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και οι διαχειριστές της σελίδας ellinikahoaxes ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρουν. Στην περίπτωση που υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα με σχόλιο αναγνώστη, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
  • hermes12

    ΖΑΒΟ-ΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ. Νομιζω αυτο τα λεει ολα.

  • Παντελής Τσέτσος

    Και θα έρθει η στιγμή που ο Άνθρωπος, ο αμνός του Θεού θα βαδίσει στο

    φεγγάρι κ θα είναι νύχτα.
    Και θα έρθει το πλήρωμα του χρόνου και ο Άνθρωπος, ο αγαπημένος του Θεού, θα βαδίσει στους βυθούς των ωκεανών και θα είναι νύχτα.
    Και θα έρθει η στιγμή που ο Άνθρωπος, ο Υιός του Θεού, θα πετάει στους ουρανούς με μηχανές που θα σηκώνουν θύελλες.
    Και όλα αυτά θα γίνουν όταν σημάνει το ρολόι του Παντοκρατωρος.

    Αν ο Ιουλιος Βερν εγραφε ετσι τα βιβλια του?

  • Mike_zwgrafou

    Πολυ παραξενο να απορριπτετε ασυζητητι οτιδηποτε εχει να κανει με αεροψεκασμους,εξωγηινους κτλ αλλα να δεχεστε ως υπαρκτα γεγονοτα οπως η πρωτη ή η δευτερη παρουσια, ο χριστος κτλ. Εντυπωσιακο…

    • John Smith

      Δεν είναι τόσο περίεργο όσο νομίζεις. Το κάθε γεγονός από αυτα έχει δύο σκέλη: το σκέλος της πίστης -πχ πιστεύω ότι υπάρχουν εξωγήινοι κι’ ας μην τους έχω δει- και το σκέλος των αποδείξεων.

      Το δεύτερο σκέλος μπορεί να μελετηθεί και να καταρριφθεί εφόσον είναι ψεύτικο. Άρα μένει το πρώτο, το οποίο απορρίπτεται από όσους πιστεύουν κάτι το διαφορετικό. Δεν σημαίνει ότι επειδή κάποιος δεν πιστεύει κάτι δεν θα πρέπει να πιστεύει τίποτα.

    • William Lambdas

      Φίλε μου χωρίς να το γνωρίζεις κι εσύ πιστεύεις, είναι φανερό από ό,τι γράφεις. Πιστεύεις, αλλά κάτι διαφορετικό.
      Το θέμα του θείου σαφώς ΔΕΝ αποδεικνύεται με επιστημονικό τρόπο, αφού αναφέρεται σε πράγματα μη απτά, μη μετρήσιμα και μη ανιχνεύσιμα με τις επιστημονικες μεθόδους. Για τους ίδιους ακριβώς λόγους δεν μπορεί να αποδειχθεί η μη ύπαρξη του Θεού. Επομένως, σε όποια πλευρά κι αν διαλέγεις να βρεθείς δεν υπάρχουν αποδείξεις για το θέμα. Και στις δύο περιπτώσεις απλά ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ό,τι πιστεύεις, χωρίς γνώση ή στοιχεία. Είναι οι δυο πλευρές του ίδιου νομίσματος.
      Βλέπεις λοιπόν πως κι εσύ ένας «πιστός» είσαι, απλά έχεις επιλέξει διαφορετική πίστη.

      • Mike_zwgrafou

        Δεν μπορω να αποδειξω ουτε την υπαρξη του θεου, ουτε την μη υπαρξη του. Δεν εχω καταληξει αν υπαρχει ή οχι. Αυτο για το οποιο ειμαι σιγουρος ομως και μπορω να το τεκμηριωσω ειναι οτι οι θρησκειες ειναι μια τεραστια απατη. Το συμπαν (το ορατο) υπαρχει για τουλαχιστον 13.8 δις χρονια. Ο ανθρωπος με τη σημερινη του μορφη υπαρχει 200 χιλ χρονια. Ο νεατερνταλ υπηρχε πριν 300 χιλ χρονια. Οι σημερινες θρησκειες υπαρχουν για λιγοτερο απο 10χιλ χρονια. Με βαση αυτα που λενε,υπαρχει το εξης παραδοξο.. Ο θεος μετα απο 13.799.700.000 χρονια αποφασισε να πλασει τον ανθρωπο. Η χριστιανικη ας πουμε μιλαει για ανθρωπο τα τελευταια 12 χιλ χρονια. Και περιγραφει την εξελιξη με λογικα αλματα που θα μπορουσαν να πιστεψουν μονο παιδια. Λεει επισης για εμφανιση του χριστου για τον οποιο δεκαδες ιστορικοι της εποχης δεν ειπαν λεξη ενω θεωρητικα ηταν το γεγονος του αιωνα. Σε ολα αυτα βεβαια οι συγχρονοι θιασωτες του παραμυθιου απαντανε με νεα παραμυθια. Π.χ. ανακαλυψαν 4 ιστορικους που πιστοποιουν την εμφανιση του χριστου το οποιο ειναι επισης μυθος αφου ειτε δεν υπηρξαν,ειτε ποτε δεν εκαναν αναφορα στον χριστο. Τεσπα, δικαιωμα του καθενος να πιστευει οτι θελει και οπου θελει αρκει να μη βλαπτει το συνολο. Δυστυχως οι πιστοι βλαπτουν το συνολο, ειτε με τον φανατισμο τους που οδηγει σε δολοφονιες χιλιαδων ανθρωπων ανα τους αιωνες, ειτε οικονομικα αφου ολοι μας πληρωνουμε τους ιερεις σας κτλ κτλ.

        • John Smith

          Δεν το αντιμετωπίζεις όμως σωστά. Ας δούμε λίγο τις απόψεις σου:

          «Δεν μπορω να αποδειξω ουτε την υπαρξη του θεου, ουτε την μη υπαρξη του». Σωστη άποψη, καθώς αν μπορούσες να αποδείξεις είτε το ένα είτε το άλλο δεν θα υπήρχε θέμα συζήτησης.

          «Αυτο για το οποιο ειμαι σιγουρος ομως και μπορω να το τεκμηριωσω ειναι οτι οι θρησκειες ειναι μια τεραστια απατη». Από πού μπορείς να το τεκμηριώσεις; Αφού μόνος σου είπες πριν ότι δεν μπορείς να αποδείξεις αν υπάρχει Θεός ή όχι.

          «δεκαδες ιστορικοι της εποχης δεν ειπαν λεξη». Αυτό όμως δεν αποδεικνύει κάτι. Η έλλειψη στοιχείων δεν επιβεβαιώνει καμία άποψη.

          «ανακαλυψαν 4 ιστορικους που πιστοποιουν την εμφανιση του χριστου το οποιο ειναι επισης μυθος». Άρα υπήρξαν ιστορικοί που έκαναν αναφορές, αλλά δεν τους δέχεσαι.

          Βλέπεις ότι ενώ ξεκινάς να κάνεις επιστημονική έρευνα, τελικά αφήνεις τα πιστεύω σου -στην προκειμένη περίπτωση την αντιπάθειά σου προς τη θρησκεία- να σε καθοδηγούν, ενώ αρνείσαι τα στοιχεία που δεν συμφωνούν μαζί σου. Αυτό όμως είναι πίστη, όχι επιστήμη.

          Και για να μην σε αδικήσω, κανείς, όυτε καν οι μεγάλοι επιστήμονες, δεν μπορεί να κάνει επιστημονική έρευνα χωρίς να παρασυρθεί έστω και λίγο απ’ τα πιστεύω του. Αυτός είναι και ο λόγος που είμαι επιφυλακτικός στο να δεχτώ απόψεις που δεν μπορώ να επιβεβαιώσω μόνος μου, ακόμα και αν αυτές ισχυρίζονται ότι προέρχονται από επιστημονικές έρευνες.

          • Mike_zwgrafou

            Οταν λεω «ανακαλυψαν 4 ιστορικους…» εννοω οτι οντως τους ανακαλυψαν. Αναφερονται σε φανταστικα προσωπα ή υπαρκτα προσωπα που ομως ουδεποτε εγραψαν αυτα που τους χρεωνονται. Γι’αυτο λεω μυθος.

          • John Smith

            Το ξέρω ότι αυτό εννοείς. Το ερώτημα όμως είναι αν μπορείς να αποδείξεις ότι είναι ψεύτικοι. Αν δεν μπορείς, τότε βασίζεσαι στην προσωπική σου άποψη για να απορρίψεις τα στοιχεία που δεν θέλεις.

    • Konstas

      Δεν σημαίνει ότι τα αποδέχονται. Απλά επιχειρηματολογούν στο ίδιο επίπεδο με αυτό των προφητειών και όσων πιστεύουν σε αυτές. Για να το κάνω πιο καθαρό αυτό που λέω :

      Από επιστημονικής πλευράς, δεν έχει αναγνωριστεί η δυνατότητα πρόγνωσης του μέλλοντος. Επομένως, αν κάποιος βασίζεται αποκλειστικά σε επιστημονικά στοιχεία δεν πιστεύει σε προφητείες. Αυτό νομίζω ότι είναι αυτονόητο και δεν χρειάζεται να το επισημάνει το άρθρο.

      Από θρησκευτικής πλευράς, όπου αναγνωρίζεται η δυνατότητα προφητείας, επισημαίνεται ότι και πάλι δεν αναγνωρίζονται οι σύγχρονες προφητείες, επομένως ούτε με βάση τις θρησκευτικές πηγές έχει κάποιος λόγο να πιστεύει στις σύγχρονες προφητείες.

      Δεν χρειάζεται λοιπόν να παρατεθούν οι προσωπικές απόψεις του συντάκτη του άρθρου. Όταν κάτι δεν αναγνωρίζεται ούτε με τον ένα πιθανό τρόπο (επιστήμη), ούτε με τον άλλο πιθανό τρόπο (θρησκεία), τότε δεν υφίσταται.

  • skinhead_Oi

    πάντως δεν έχω ακούσει κάποια προφητεία (σοβαρή) που να έχει βγει αληθινή. 😛
    και πέρα από αυτό κάποιες «προφητείες» βρωμάνε ρατσισμό. Δεν είναι δυνατόν να λέμε ότι θα γίνει πόλεμος Ελλάδα με Τουρκία και ότι ο θεός αγαπάει τους έλληνες και θα καταστρέψει τους τούρκους. Γιατί οι τούρκοι λένε δεν είναι έθνος που πηγάζει από την ευλογία του θεού. Εντάξει.. god loves greeks, και god bless america. :P… (αφου ειμαστε και σιγουροι οτι υπαρχει!)

    • John Smith

      Πάντως στις περιπτώσεις αυτές δεν αναφέρεται ότι οι Τούρκοι θα καταστραφούν επειδή δεν τους αγαπάει ο Θεός. Αναφέρεται απλά το γεγονός της καταστροφής του κράτους τους, και ότι πολλοί θα γλυτώσουν.

      Υπάρχουν βέβαια και οι απόψεις που λες, αλλά προέρχονται συνήθως από ακραίους εθνικιστικούς χώρους, και μάλλον αντικατοπτρίζουν την άποψη των χώρων αυτών παρά το τι πραγματικά ειπώθηκε.

  • GK

    Αυτή η χριστιανική επιχειρηματολογία, μπορεί να πείσει τους πιστούς (αν και αμφιβάλλω: «ποιος είναι αυτός ο πρωτοσύγκελλος, που θα αμφισβητήσει έναν άγιο;»), αλλά δεν είναι αρκετή για τους υπόλοιπους. Λάθος να δεχόμαστε μη επιστημονική επιχειρηματολογία, που βασίζεται σε θρησκευτικά κείμενα, επειδή έτυχε να ταυτίζονται οι απόψεις για το θέμα.

    • John Smith

      Μη νομίζεις, τους σωστούς Ορθοδόξους μια χαρά θα τους πείσει, αν και αυτοί μάλλον το ξέρουν ήδη. Αυτοί που δεν θα πειστούν είναι όσοι πιστεύουν σοβαρα ότι οι «προφητείες» του Λιακόπουλου και των ομοίων του είναι αληθινές και ορθόδοξες.

      Είναι αυτό που είχε πει ο Κανάκης παλία: δεν έχει νόημα να μιλάω, γιατί όσοι καταλαβαίνουν τι λέω δεν το χρειάζονται και όσοι το χρειάζονται δεν το καταλαβαίνουν.

  • bg aerlon

    H μόνη περίπτωση να γίνει κάποιος δημοφιλής «άγιος¨ είναι να προφητεύσει για τη Μπόλη και την Αγιασοφιά και ότι οι τούρκοι έχουν τα κόλυβα στη ζώνη τους και το χιλιάρμενο και τα εξαμίλια και θα μας δώσουν την Μπόλη και τέτοια. Βέβαια την τελευταία φορά που πράγματι μας επέτρεψαν να αποβιβαστούμε στη Μικρασία, το έργο δεν είχε καλό τέλος: ο στρατός μας πετάχτηκε στη θάλασσα, άφησε ανυπεράσπιστους στο μαχαίρι τους ντόπιους και τελικά όσοι επέζησαν ξεριζώθηκαν από τον τόπο τους.
    Αλήθεια τι κάνει τους χριστιανούς να συνδέουν τους άγιους με τέτοιες προφητείες; Γιατί να μη τους συνδεόυν με τη προσφορά στο πλησίον, την βοήθεια στο φτωχό και τον γέρο κλπ και να τους συνδέουν με το πότε θα κάνει έδρα η ΑΕΚ και ο μΠαοκ τη Πόλη;
    Μάλιστα οι αγιέμποροι έχουν βρει και το κουμπί του άχρηστου, κατά πλειοψηφία, λαού μας: ντάξει μωρέ, δεν χρειάζεται να κάνουμε και τίποτε, χαλααρααά, οι ρώσοι και οι αμερικάνοι θα μας δώσουν τη Μπολη και εμείς δεν θα πάθουμε τίποτε, γιατί είναι θέλημα θεού, απλώς θα κάνουμε στο τέλος παρέλαση στην Αγιασοφιά κλπ κλπ Στη περίπτωση αυτή έχει ενδιαφέρον η ανάγνωση των γεγονότων που ακολούθησαν την αποβίβαση του ελληνικούστρατού στη Σμύρνη και κατά πόσο σημάδεψαν την ατυχή αυτή εκστρατεία…
    Για να είμαι δίκαιος, ανάλογα φαινόμενα προφητεύουν και οι τηλευαγγελιστές στην Αμερική, αλλά εκεί βγάζουν και νάσα και φβ και απλ και μικροσόφτια και μπόιγκ..Εδώ τι βγάζουμε; 50ρηδες συνταξιούχους και μαρούλια!

    • John Smith

      Διότι ο κόσμος έχει ανάγκη να πιστεύει ότι τα προβλήματά του θα λυθούν χωρίς ο ίδιος να κάνει κάτι.

      Και για να πω την αλήθεια, το πιστεύω και εγώ ότι θα ξαναπάρουμε την Πόλη. Όχι μόνο επειδή το έχουν πει οι άγιοι, αλλά και γιατί γεοστρατηγικά είναι πολύ πιθανό κάποια στιγμή η Τουρκία να διαλυθεί και τα εδάφη της να προσαρτηθούν από τα γειτονικά κράτη.

      Από εκεί και πέρα, άντε και πήραμε την Πόλη. Τι άλλαξε; Τίποτα απολύτως. Ούτε πρόκειται αυτό να μας κάνει ισχυρότερους σε παγκόσμιο επίπεδο, ούτε να κάνει τους ισχυρούς να μας σεβαστούν. Άρα προς τι αυτή η μανία κάθε φορά που η Ρωσία έχει θέματα με την Τουρκία να αρχίζουν όλοι «τώρα θα πάρουμε την Πόλη»; Με τα μυαλά που κουβαλάει ο μέσος Έλληνας σημερα αμφιβάλλω αν θα είναι σε θέση να αξιοποιήσει ένα τέτοιο γεγονός προς το συμφέρον του.

    • hermes12

      Oταν ομως δεις τα προφητευομενα να γινονται πραγματικοτητα γραψε σε παρακαλω ενα σχολιο που να ζητας συγνωμη που δεν πιστεψες σε αυτα.Καταρχην διαβασε ολες τις προφητειες πρωτα του Αγιου κοσμα του Αιτωλου και δες ποσες απο αυτες εχουν ηδη πραγματοποιηθει.Ευχομαι καλη χρονια.

      • bg aerlon

        Ο Κοσμάς Αιτωλός έζησε τον 18ο αιώνα. Εννοείται ότι δεν υπάρχει σύγχρονη γραπτή μαρτυρία, αφού η Εκκλησία δεν ήταν και πολύ των βιβλίων….Υπάρχει όμως έστω και ένα βιβλίο του 19ου αιώνα, όταν πια άρχιζε η Μεγάλη Ιδέα, που να λεει ακριβώς αυτά που αποδίδονται στον Άγιο, έστω και σαν ετεροαναφορά; Η προφορική παράδοση δεν είναι επιχείρημα, αφού δεν ξέρεις με ακρίβεια πότε άρχισε η φήμη για τη τάδε προφητεία να διαδίδεται, πριν ή μετά το δείνα γεγονός…Νομίζω ότι τα αποδιδόμενα στον Κοσμά Αιτωλό οφείλονται εν πολλοις στον νεαρό Αυγ Καντιώτη κατά τη δεκαετία του 1940, αλλά μπορεί και να σφάλλω…

        Και επιτέλους έλεος με τις προφητείες! Κάτι πιο πνευματικό δεν παίζει;

        • hermes12

          Και μονο που δεν αποκαλεις τον Αγιο κοσμα τον ΑΙτωλο Αγιο στην απαντηση που δινεις στο σχολιο μου αυτο μου αρκει. Να εισαι καλα και καλη χρονια.Πολλοι απο εσας που δεν πιστευτε στις προφητειες των Αγιων μας θα πιστεψετε μονον οταν πραγματι θα μας παραδοθει η Πολη μετα τον μεγαλο γενικο πολεμο που πλησιαζει. Υπομονη λοιπον εως τοτε και πιστη.

          • Antonis Armageddon

            μ’ αρεσει που εισαι «φλογερος» χριστιανος, αλλα υιοθετεις ως ψευδώνυμο και εικονίδιο, το ονομα ενος εκ των 12 (κατ εσας) «ειδωλολατρικων» θεων. Δηλαδη,τι; σε κανει πιο ελληνα αυτό; Κοιμησου….

            Επιπλέον, το «θα γινει το Χ πραγμα καποτε» δεν ειναι προφητεία. Ειναι κρυφος πόθος που εχει λιγες περισσότερες πιθανότητες να πραγματοποιηθεί επειδη ακριβως ειναι κρυφός πόθος.

            Ακομα και να περασει στην ελληνική επικρατεια η πόλη του βυζαντίου (αυτό ειναι το ΕΛΛΗΝΙΚΟ της ονομα, παρεπιπτόντως, και οχι το ονομα του ρωμαίου κατακτητη), και παλι δε θα μας πείσει οτι μια προφητεία εκπληρώθηκε.

            Ακόμη και να εχει ολους τους λόγους να μας πεισει η προφητεία οτι ειναι αληθινή και εκπληρωθηκε με αρκετη προδιαγεγραμμενη ακρίβεια, και παλι σκεπτικιστες θα μείνουμε για τον πολύ απλό λογο οτι για «να προβλέψεις το μελλον υπαρχουν 2 τροποι. Ειτε να εισαι μεντιουμ, προφήτης, θεος, οτιδηποτε, ή πολύ απλα ΝΑ ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙΣ). Πολύ πιο πιθανό ειναι να πιστεψουμε στην ανθρώπινη δυνατότητα παρα σε θεια προφητεία, καθως το «παρομεν την πολιν» εχει γινει ο ευσεβης ποθος καθε χριστιανοκαγκουρα κλαρινογαμπρού. Γνωρίζοντας λοιπόν το «ισχύς εν τη ενώσει» ειναι πολύ λογικότερο να συμπερανουμε οτι η «προφητεία» δεν θα ηταν τιποτε αλλο απο προπαγανδα για να ενώσει τους χριστιανους να επανακαταλαβουν την πολη του βύζα του μεγαρεως.

            Αυτοι που θα πιστεψουν λοιπόν ειναι αυτοί που ηδη πιστευουν και απορρίπτουν λογική, επιστήμη, ορθολογισμό και οτιδηποτε αλλο κουράζει το μυαλουδάκι τους. Κοινως οι χριστιανοταλιμπαν.

            Καληνυχτα και ονειρα γλυκα.

        • John Smith

          Δεν νομίζω ότι ήταν ότι «η Εκκλησία δεν ήταν και πολύ των βιβλίων» -υπάρχουν αρκετές μαρτυρίες για το αντίθετο- αλλά ότι είχαμε μια Οθωμανική κατοχή πάνω απ’ το κεφάλι μας… μην τα ξεχνάμε αυτά.

  • John Smith

    Ιδιαίτερα ενδιαφέρον άρθρο. Ας μου επιτραπεί απλά μια μικρή διευκρίνιση, γιατι προβλέπω ότι πάλι θα οργιάσουν στα σχόλια απόψεις για το «πόσο ψεύτικα είναι όλα τα θαύματα».

    Πολλοί μπερδεύουν την προφητεία με τις περιπτώσεις όπου κάποιος άγιος προλέγει σε κάποιο άτομο γεγονότα που θα συμβούν στη ζωή του. Υπάρχει όμως μια βασική διαφορά: ότι ενώ στην πρώτη περίπτωση μιλάμε για ένα γεγονός «ευρείας εμβέλειας», που αφορά όλους τους ανθρώπους, στη δεύτερη περίπτωση αφορά μόνο το άτομο για το οποίο ειπώθηκε. Και δεν σημαίνει ότι επειδή αυτό συνέβη σε ένα άτομο θα συμβεί και σε άλλους, πολύ δε μάλλον ότι πρέπει να ψάχνουμε να βρούμε προφητικά μηνύματα σε κάθε φράση του αγίου -δεν συζητάω καν το να δημιουργούμε δικά μας παραμύθια.

  • Καλή τοποθέτηση, σπάνια για ιεράρχη, και μακάρι να ακούγονται περισσότερες τέτοιες εκκλησιαστικές φωνές. Πλην, όμως, ως σκεπτικιστής, που σχολιάζει σε σκεπτικιστικό site, θέλω κάτι παραπάνω!

    1) Αν δεν είπε/έκανε όλα αυτά τα θαυμαστά (pun intended) που του αποδίδονται νομίζετε (εσείς ή ο Αρχιμανδρίτης) ότι ο συγκεκριμένος καλόγερος θα ήταν τόσο δημοφιλής ή ότι θα γινόταν και Άγιος;

    2) Υπ’ όψιν ότι ο Αρχιμανδρίτης κάνει λόγο αόριστα για «τους λόγους του μεγάλου αυτού Αγίου»(!). Αμάν! Παίσιο ακούω και Παίσιο δε βλέπω ο αμαρτωλός!
    Ποιοι είναι τελικά αυτοί οι τόσο σπουδαίοι λόγοι; Ας μας δώσει κάποιος χριστιανός και σε εμάς
    τους υπόλοιπους μια αυθεντική πηγή/βιβλίο κάτι τέλος πάντων, ώστε πάνω σε αυτό να συζητήσουμε ύστερα το κατά πόσο καλά και μεγάλα ήταν αυτά που είπε/έκανε αυτός ο καλόγερος!

    3) Τι έκανε ή είπε περισσότερο από τον Παπα-Στρατη (βλ. φώτο) π.χ. (ή τους άπειρους άλλους καλούς ανθρώπους, πιστούς και μη) που έζησαν και πέθαναν βοηθώντας τους συνανθρώπους τους; Μήπως τελικά ακριβώς αυτή η παραφιλολογία με τις εθνικιστικές και εσχατολογικές προφητείες και τα «θαύματα» του καλόγερου Παίσιου ήταν ακριβώς ο λόγος της δημοφιλίας και της αγιοποίησης του;

    4) Το ειδικό τεύχος αρ. 88 της Αεροπορικής Επιθεώρησης εκδόσεις ΓΕΣ που εκδόθηκε με κρατικά
    χρήματα από αξιωματικό «Ὁ Ἀσυρµατιστής τοῦ Στρατοῦ καί τοῦ Θεοῦ ΓΕΡΩΝ
    ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ (1924-1994)» θα το θεωρούσε κάποιος καλόπιστος ως μια αξιόπιστη
    πηγή;
    Και εάν όχι, δε βλέπετε κάποιο πρόβλημα σε όλη αυτή την Παισιάδα, τη στιγμή που μιλάμε για
    κρατικό βιβλίο, από κρατικό αξιωματούχο, από κρατική υπηρεσία με κρατικά
    χρήματα και όχι για κάποια κατηχητική φυλλάδα;
    https://drive.google.com/file/d/0B2Vf7Ad7I1njajBuN1JWT2lXak0/view?pref=2&pli=1

    • John Smith

      Να σου κάνω μια διόρθωση: η Εκκλησία δεν αγιοποιεί. Αυτό που κάνει ονομάζεται αγιοκατάταξη, και για να συμβεί κάτι τέτοιο πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Υπάρχουν πρόσωπα που, παρ’ ότι έζησαν σωστά και βοήθησαν πολλούς δεν φανερώθηκαν ως άγιοι. Ακόμα και στην περίπτωση του αγίου Παϊσίου, παρότι ήδη από την κοίμησή του ετιμάτο ως άγιος από τον κόσμο, πέρασαν 20 χρόνια πριν γίνει η αγιοκατάταξή του. Βλέπεις λοιπόν ότι δεν είναι θέμα «δημοφιλίας».

      Το γιατί ο άγιος ήταν δημοφιλής μπορεί εύκολα να το μάθει κανείς ρωτώντας όσους τον επισκέπτονταν, ή, πιο απλά, δεχόμενος τη μαρτυρία τους όπως αυτή καταγράφηκε σε πολλές περιπτώσεις. Πάντως, τη στιγμή που ο ίδιος δεν επιδίωξε τη δημοσιότητα, μάλλον ήταν από γνήσιο ενδιαφέρον και όχι από κάποια προσπάθεια προβολής.

      Όσο για τις ποικίλες «προφητείες», ο ίδιος ο άγιος είχε πει ότι πολλοί χρησιμοποιούν το όνομά του σε πράγματα που ποτέ δεν είπε. Άλλωστε, ακόμα και αν όντως είπε κάτι από αυτά δεν σημαίνει ότι ήταν προφητεία. Μπορεί απλά να έλεγε τη γνώμη του, και κάποιοι να θεώρησαν ότι έπρεπε να αναπαράγουν τα όσα είπε ως προφητεία.