Είμαστε υποψήφιοι για το Nobel ειρήνης; Μάλλον Ναι, μάλλον Όχι.

In Διάφορα θέματα by Γιώργος Ζαβοδημητράκης19 Comments

Πριν ξεκινήσω να ξεκαθαρίσω πως δεν έχω σκοπό να μειώσω τις ηρωικές προσπάθειες όσων παλεύουν με τα κύματα για να σώσουν ζωές, άλλωστε οι προσπάθειες τους έχουν ήδη αναγνωριστεί από όλο το κόσμο και είναι άξιοι συγχαρητηρίων και θαυμασμού, απλά θα δούμε τι γίνεται και τι συμβαίνει με το online ψήφισμα που απαιτεί την απονομή του νόμπελ ειρήνης στα ελληνικά νησιά και κατά πόσο αυτό το δημοψήφισμα μπορεί να ληφθεί σοβαρά από την επιτροπή των βραβείων Nobel.

hqdefault

Τον τελευταίο καιρό έγινε στη κυριολεξία χαμός με το online ψήφισμα που ζητούσε να απονεμηθεί το Nobel ειρήνης στους ήρωες του Αιγαίου, έφτασε να γίνει και θέμα μέχρι τα κανάλια αλλά και σε μεγάλες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες του εξωτερικού καθώς την υποψηφιότητα τη στηρίζουν και πολλοί ακαδημαϊκοί.

Ας διαβάσουμε τι λέει το άρθρο στο Αvaaz.org το οποίο απευθύνεται στην επιτροπή των βραβείων.

Χωρίς τίτλο

 

Από την αρχή της προσφυγικής κρίσης, ψαράδες, νοικοκυρές, συνταξιούχοι, δάσκαλοι, εθελοντές, κάτοικοι των νησιών του Αιγαίου… άνοιξαν την αγκαλιά τους και τα σπίτια τους σε πρόσφυγες πολέμου.

Και ενώ οι κυβερνήσεις συνεχίζουν να κρύβονται πίσω από φράχτες, οι αλληλέγγυοι νησιώτες είναι εκεί μέρα και νύχτα, με κρύο και καύσωνα, για να προσφέρουν στεγνά ρούχα, νερό, φαγητό και στέγη. Συχνά ρισκάρουν την ίδια τους τη ζωή για να σώσουν τους συνανθρώπους μας από τα κύματα.

Με τις πράξεις τους έπνιξαν το φόβο και το ρατσισμό σε ένα κύμα αλληλεγγύης και απέδειξαν ότι σε στιγμές κρίσης, στεκόμαστε ως μία, ενωμένη ανθρωπότητα. Τώρα έχουμε μια μεγάλη ευκαιρία να κάνουμε αυτό το μήνυμα να ακουστεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη και να γίνει παράδειγμα.

Υπόγραψε τώρα το ψήφισμα, για να ζητήσουμε να απονεμηθεί το Νόμπελ Ειρήνης στους ήρωες του Αιγαίου. Για να μετρήσει η στήριξή σου, πληκτρολόγησε το email σου και τα στοιχεία σου στο κουτί και πάτα «Υπογράφω». Αφού υπογράψεις, διάδωσέ το παντού μέσω email, Facebook και Twitter για να πιάσουμε το στόχο μας!

Την Κυριακή λήγει η προθεσμία και ακαδημαϊκοί κορυφαίων πανεπιστημίων του κόσμου θα καταθέσουν τις υπογραφές μας στη Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ, μαζί με την υποψηφιότητα.


Παρατηρούμε μια βεβαιότητα για το ότι τελικά οι Ηρωες του Αιγαίου θα είναι ανάμεσα στους υποψήφιους για το Nobel ειρήνης, πολύ πιθανόν και να έχουμε κάποια ελληνική υποψηφιότητα καθώς οι προσπάθειες των ανθρώπων στα νησιά για να βοηθήσουν τους πρόσφυγες δεν θα έμειναν απαρατήρητες. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούμε να θέσουμε υποψηφιότητα ως «ελληνικά νησιά» ή ως «Ηρωες του Αιγαίου», επίσης τις υποψηφιότητες δεν είναι σε θέση να τις γνωρίζει κανένας, ούτε τα ΜΜΕ και παρακάτω θα δούμε το γιατί.

Σύμφωνα  με τους κανόνες της επιτροπής για το Nobel ειρήνης οι υποψηφιότητες παραμένουν μυστικές και απαιτείται να μην σπάσει η ομερτά από κανέναν, ούτε και από όσους προτείνουν τους υποψήφιους, η ανακοίνωση των υποψήφιων γίνεται με την πάροδο 50 χρόνων.

Η επιτροπή δεν ανακοινώνει τις υποψηφιότητες ούτε στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ούτε καν στους ίδιους τους υποψήφιους, κανένας δεν γνωρίζει τίποτα, ας όψεται ο κανόνας για την 50ετή ομερτά.

http://nobelpeaceprize.org/en_GB/nomination_intro/nomination_secrecy/

http://www.nobelprize.org/nomination/peace/index.html

Οι υπογραφές του online ψηφίσματος δεν λαμβάνονται υπόψιν από την επιτροπή, άλλωστε ξεκαθαρίζουν ποια είναι τα πρόσωπα που μπορούν να προτείνουν υποψήφιους.

. Μέλη κυβερνήσεων και εθνικών συνελεύσεων.

. Μέλη διεθνών δικαστηρίων.

. Πρυτάνεις, καθηγητές πανεπιστημίων και διευθυντές ινστιτούτων εξωτερικής πολιτικής.

. Βραβευθέντες με νόμπελ παρελθόντων ετών ή μέλη διοικητικών συμβουλίων που επίσης έχουν βραβευθεί με νόμπελ.

Ενεργά και πρώην μέλη αλλά και πρώην σύμβουλοι της νορβηγικής επιτροπής νόμπελ.

Μόνο τα παραπάνω πρόσωπα μπορούν να προτείνουν υποψήφιους, δυστυχώς οι υπογραφές που μαζεύτηκαν δεν παίζουν κανέναν ρόλο και δεν λαμβάνονται υπόψιν. Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι πρόσωπα ή οργανώσεις, το να ζητάμε να απονεμηθεί το νόμπελ ειρήνης στους ήρωες του Αιγαίου είναι μετέωρο καθώς το «Ηρωες του Αιγαίου» δεν αντιπροσωπεύει κάποιο πρόσωπο συγκεκριμένο ούτε κάποια οργάνωση.

http://www.nobelprize.org/nomination/peace/index.html

Με βάση τα παραπάνω δεν μπορούμε να ξέρουμε αν όντως υπάρχει ελληνική υποψηφιότητα, παρά τα δημοσιεύματα που κυκλοφορούν και βεβαιώνουν για τη κατάθεση της υποψηφιότητας.

Χωρίς τίτλο

 

Η όποια υποψηφιότητα (αν υπάρχει) θα πρέπει να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο πρόσωπο ή πρόσωπα ή κάποια οργάνωση, σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να κατέβουμε με το «Να δοθεί το νομπέλ ειρήνης στους Ηρωες του Αιγαίου»

Οι online υπογραφές δεν παίζουν κανένα ρόλο και η επιτροπή δεν τις λαμβάνει υπόψιν, θα γνωρίζουμε αν υπάρχει ελληνική υποψηφιότητα μόνο αν πάρουμε το Nobel ειρήνης και θα το ξέρουμε σε λίγους μήνες, σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να περάσουν 50 χρόνια για να μάθουμε αν όντως υπάρχουμε στις υποψηφιότητες για το Nobel ειρήνης.

Ετσι για την ιστορία, τo 2015 το Nobel  ειρήνης κατέληξε στο εθνικό κουαρτέτο διαλόγου για την οικοδόμηση της δημοκρατίας στη Τυνησία μετά την επανάσταση του γιασεμιού το 2011 και το 2014 δόθηκε από κοινού στον Kailash Satyarthi και τη Malala Yousafzai εξαιτίας του αγώνα τους για τα δικαιώματα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση. Κανείς τους δεν έκανε τόσο θόρυβο όσο εμείς.

 


Ενημέρωση άρθρου ώρα 16:45

Οταν έγραφα το άρθρο δεν είχε βγει ακόμα η ανακοίνωση για τους υποψήφιους, μέσα στους τρεις προτεινόμενους διαβάζουμε και τo όνομα της ηθοποιού Σούζαν Σάραντον (δείτε ΕΔΩ), δεν ξέρω αν είχαν τη Σούζαν Σάραντον στα υπόψιν οι πάνω από μισό εκατομμύριο υπογράφοντες της online εκστρατείας.

Αυτή η ανακοίνωση των ονομάτων έρχεται σε αντίθεση με τον κανόνα της επιτροπής των βραβείων Νόμπελ περί μυστικότητας των υποψηφίων και ανακοίνωσης αυτών μόνο με την πάροδο 50 χρόνων όπως είδαμε παραπάνω.

Θα δεχτεί τη πρόταση αυτή η επιτροπή των βραβείων Νόμπελ, έστω και αν παραβαίνει τους κανονισμούς; Υπάρχει κάποια άλλη πρόταση η οποία σεβάστηκε τους κανόνες που διέπουν τα βραβεία Νόμπελ και παρέμεινε μυστική; Κάτι μου λέει ότι θα περάσουν 50 χρόνια για να μάθουμε.


Ενημέρωση άρθρου 7 Οκτωβρίου 2016

Το  Νόμπελ Ειρήνης κατέληξε στον πρόδρο της Κολομβίας Χουάν Μανουέλ Σάντος.

https://www.theguardian.com/world/2016/oct/07/juan-manuel-santos-wins-nobel-peace-prize-for-work-with-farc

 

Γιώργος Ζαβοδημητράκης

Γιώργος Ζαβοδημητράκης

Αρθρογράφος - Ερευνητής
Γιώργος Ζαβοδημητράκης

Latest posts by Γιώργος Ζαβοδημητράκης (see all)

Σας δίνουμε τη δυνατότητα να σχολιάσετε τις αναρτήσεις μας, αλλά διατηρούμε το δικαίωμα να μη δημοσιεύσουμε το σχόλιο που θα περιέχει:

1. Απειλές, ύβρεις, συκοφαντίες και προσβολές.
2. Προσωπικά δεδομένα τρίτων.
3. Σχόλια, άσχετα με τη δημοσίευση.
4. Θεωρίες συνωμοσίας και hoaxes που παρουσιάζονται σαν πραγματικά με σκοπό να παραπλανήσουν.
5. Πολλαπλά, όμοια σχόλια. (Δημοσιεύουμε μόνο το ένα)
6. Διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών.
7. Πολιτική Προπαγάνδα.
8. Κακόβουλα σχόλια από ψεύτικους χρήστες του disqus.
Επίσης σας παρακαλούμε τα σχόλια σας να μην είναι ιδιαίτερα μακροσκελή και σε άλλη γλώσσα ή με λατινικούς χαρακτήρες.
Ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και οι διαχειριστές της σελίδας ellinikahoaxes ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρουν. Στην περίπτωση που υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα με σχόλιο αναγνώστη, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
  • SLam

    Έχω περίεργη άποψη για τα βραβεία Nobel, γι αυτό και δεν έχω υπογράψει το σχετικό ψήφισμα. Συμφωνώ σε πολλά από αυτά που γράφεις. Όμως, ίσως υπάρξει συγκεκριμένη πρόταση, από τους ακαδημαϊκούς ή άλλους, οι οποίοι έχουν εκφραστεί ευνοϊκά για την υποψηφιότητα. Ότι και να γίνει όμως, πιστεύω πως υπάρχει θετικός αντίκτυπος για την Ελλάδα!

  • xkls

    Νομίζω ότι ο όλος ντόρος έγινε όχι τόσο για το νόμπελ αυτό καθεαυτό, αλλά για να σταλεί ένα μήνυμα αλληλεγγύης και ανθρωπισμού στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό θέλω να πιστεύω τουλάχιστον…
    Επίσης οι υπογραφές προφανώς δεν έχουν κάποια νομική ισχύ στην επιτροπή, αλλά θα μπορούσαν να επηρεάσουν έμμεσα την κρίση κάποιων μελών της…
    Κατά τ’άλλα χρήσιμες οι διευκρινήσεις. Πιστεύω πάντως ότι οι κάτοικοι μιας περιοχής θα μπορούσαν (ή θα έπρεπε τουλάχιστον να μπορούν) να είναι υποψήφιοι για το συγκεκριμένο νόμπελ και το χρηματικό ποσό που το συνοδεύει θα μπορούσε να πάει στις δημοτικές αρχές της περιοχής και να διατεθεί για την αρωγή των προσφύγων.

  • George Savramis

    Κι άντε και το πήραμε… να το βάλουμε πάνω στο μπουφέ μαζί με τ’ αλλα;

    • John Smith

      Μπα, θα το πουλήσουμε για να ξεχρεώσουμε.

  • liakouras

    Πάντως, δε νομίζω πως υποστήριξε κανείς ότι η συλλογή αυτών των «υπογραφών» είναι κάτι το δεσμευτικό για την επιτροπή. Στην ουσία πρόκειται για την ίδια λειτουργία των διαφόρων petitions. Κάτι σαν πίεση απ’την κοινή γνώμη και τίποτα παραπάνω…

    • The Dutch

      Και το άρθρο σου λέει ότι η επιτροπή δεν λαμβάνει τέτοια υπόψιν,ακόμη και αν υπογράψει όλος ο πλανήτης..

      • liakouras

        Η κοινή γνώμη δε λειτουργεί έτσι. Μπορεί στα χαρτιά να μην είναι υποχρεωμένη η επιτροπή να λάβει υπόψη της καμία υπογραφή, αλλά η πίεση που ασκεί δίνει στην επιτροπή «νομιμοποίηση» να το κάνει, αν κι εφόσον το επιθυμεί. Επιπλέον, το άρθρο λέει ανακρίβειες περί της μη ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων αν δεν περάσουν 50 χρόνια. Ήδη έχουν ανακοινωθεί επίσημα οι ελληνικές προτάσεις που θα σταλούν στη νορβηγική επιτροπή (Σάραντον, Καμβύση, Βαλιαμός). Και μάλιστα έγινε σε ανοιχτή εκδήλωση…

        • ΚΡΥΠΤΕΙΑ

          To άρθρο δεν βασίζεται σε ανακρίβειες, βασίστηκε στους κανόνες που διέπουν τα βραβεία Νόμπελ, αν κάνατε το κόπο να ανοίξετε τα λινκ που παραθέτει θα βλέπατε ότι οι πληροφορίες είναι από την επίσημη ιστοσελίδα των βραβείων Νόμπελ, η ανακοίνωση και δημοσιοποίηση των ονομάτων παραβιάζει τον κανόνα περί μυστικότητας των υποψηφίων και της 50ετούς ομερτά.

          Οι υποψήφιοι δεν ανακοινώνονται από την επιτροπή των βραβείων και τα ονόματα τους δεν δίνονται ούτε στα ΜΜΕ, το ίδιο πρέπει να κάνουν και όσοι προτείνουν τους υποψήφιους. Κανείς υποψήφιος δεν γνωρίζει ότι είναι υποψήφιος.

          http://www.nobelprize.org/nomination/peace/index.html

          http://nobelpeaceprize.org/en_GB/nomination_intro/nomination_secrecy/

          • liakouras

            Για να είναι ολοκληρωμένη μια έρευνα δεν αρκεί μόνο η απλή παράθεση links που θα αναφέρουν τους κανόνες. Θα πρέπει να γίνει έρευνα για το κατά πόσο οι κανόνες αυτοί έχουν τηρηθεί με ευλάβεια στο πέρασμα των χρόνων ή αν έχουν υπάρξει περιπτώσεις που έγινε «παραβίασή» τους. Στο συκεκριμένο άρθρο δε νομίζω να έχει γίνει κάτι τέτοιο. Σε περίπτωση που η επιτροπή, λοιπόν, δεχθεί τις ελληνικές προτάσεις έχουμε ήδη παραβίαση των κανόνων, κάτι που σημαίνει πως οι τελευταίοι δεν έχουν την παραμικρή ισχύ…

          • ΚΡΥΠΤΕΙΑ

            Υπομονή λοιπόν, σε 50 χρόνια που θα ανακοινωθεί ποιοι ήταν υποψήφιοι για το φετινό βραβείο Νόμπελ τότε θα δούμε αν όντως είχαμε υποψηφιότητες και ποιες, αλλά και ποιοι ήταν αυτοί που κατέθεσαν τις υποψηφιότητες.

            Η μόνη περίπτωση να μάθουμε αν είχαμε ελληνική υποψηφιότητα και ποιος είναι αυτός που την πρότεινε είναι να πάει το Νόμπελ Ειρήνης σε ελληνικά χέρια και θα ξέρουμε το νικητή σε λίγους μήνες, αλλιώς δεν νομίζω να είμαστε εδώ σε 50 χρόνια για να συνεχίσουμε τη κουβέντα.

            Και πολύ ορθώς όμως λέτε ότι δεν καταρρίπτω τίποτα, δεν πρόκειται περί άρθρου κατάρριψης, άλλωστε αν ήταν να καταρρίψω κάτι θα ήταν ξεκάθαρο και θα αναγραφόταν στο τίτλο. Απλά αναφέρθηκα στους κανόνες που διέπουν τα βραβεία Νόμπελ, αν η επιτροπή των Νόμπελ δεχτεί τις προτάσεις παρά την παράβαση των κανονισμών, είναι δικό τους θέμα.

          • liakouras

            Ναι, συμφωνώ με το τελευταίο. Απλά θέλω να πω πως η επίδειξη των κανόνων της επιτροπής θα είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία αν συνοδευόταν κι από μια έρευνα για το κατά πόσο αυτοί οι κανόνες έχουν τηρηθεί κατά γράμμα στο πέρασμα των χρόνων. Σαφώς και κάτι τέτοιο είναι αρκετά δύσκολο και το καταλαβαίνω, αλλά μόνο έτσι θα βλέπαμε αν τηρείται αυτή η άτυπη «ομερτά» κι αν όντως πρόκειται περί τέτοιας. Γιατί αν δεν πρόκειται για ένα τόσο άκαμπτο πρωτόκολλο, ίσως και να έχουν νόημα οι «υπογραφές» ως μέσο πίεσης προς την επιτροπή…

          • Noverime

            http://www.businessinsider.com/nobel-peace-prize-nominees-2012-2

            Στον πάραπάνω συνδεσμο βρίσκουμε την απλή τελικά λύση του προβλήματος.
            Όντως οι υποψηφιότητες μένουν κρυφές για 50 χρόνια.
            Αυτοί όμως που είναι αρμόδιοι να προτείνουν,έχουν δικαίωμα να δημοσιοποιήσουν τις δικές τους επιλογές εφόσον το επιθυμούν.
            Πράγματι με μια απλή αναζήτηση στο google,βρίσκει κανείς ένα σωρό υποψηφίους,ακόμα και για το 2014.

          • liakouras

            Το θέμα είναι ότι, εφόσον τελικά πάρει το βραβείο κάποιος του οποίου το όνομα είχε βγει έξω απ’την αντίστοιχη επιτροπή της χώρας που τον πρότεινε, αυτό δεν αντιτίθεται στην αρχή της επιτροπής που απονέμει τα βραβεία Νόμπελ περί δημοσίευσης των υποψηφίων μετά από 50 χρόνια…;

          • Noverime

            Μά είναι προφανές οτι η συγκεκριμένη αρχή της επιτροπής δεν εφαρμόζεται.Υπάρχει απλά και μόνο για τους τύπους.
            Ειδάλως θα υπήρχε άμεση αντίδραση,έστω και ανεπίσημα.Ακόμα ίσως και επιβολή κυρώσεων π.χ. με αποκλεισμό του υποψηφίου που το όνομά του διέρευσε από τον οργανισμό που τον πρότεινε.
            .Δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή μου κάτι τέτοιο,παρόλο που έχουν δωθει πια πλήθος αφορμές.

            Τελικά σε πλήρη εφαρμογή είναι μόνο ο νόμος περί μυστικότητας όλων των υποψηφίων για 50 χρόνια,από την Νοβηγική επιτροπή και την Σουηδική ακαδημία.

            Συμφωνώ πάντως με τον Dutch,ότι όλο αυτό το θέμα με τις υπογραφές και τις δημοσιοποιήσεις ονομάτων,γίνεται μονάχα για το θεαθήναι και δεν έχει κανένα πρακτικό αποτέλεσμα.Προσωπική γνώμη και τίποτα παραπάνω.
            Αξίζει να μελετηθεί ο παρακάτω σύνδεσμος για όποιον θέλει:
            https://www.quora.com/What-has-Malala-Yousufzai-done-to-deserve-the-Nobel-Peace-Prize
            Με αφορμή την βράβευση της Μαλάλα Γιουσαφζάι,υπάρχουν ενδιαφέρουσες απόψεις που συν της άλλης δειχνουν τον τρόπο που σκέφτεται και επιλέγει τους νικητές η Νορβηγική επιτροπή.

        • The Dutch

          εγώ σου λέω πως ούτε καν ιδρώνει το αυτί τους..Τα περί 50 χρόνια το καταρρίπτει ο συντάκτης του άρθρου στο τέλος..

          • liakouras

            Τι ακριβώς καταρρίπτει; Ίσα ίσα που κι συντάκτης καταλαβαίνει, μετά και την είδηση για δημόσια ανακοίνωση των ονομάτων που προτείνει η Ελλάδα, πως ναι μεν υπάρχουν κάποιοι κανόνες στην επιτροπή, αλλά δε μιλάμε δα και για τίποτα άκαμπτα πρωτόκολλα απ’τα οποία δεν ξεφεύγουν…

          • The Dutch

            Αν πιστεύεις πάω πάσο,το εύχομαι να το πάρουν,αλλά εγώ πιστεύω ότι είναι στρακα στρούκες για να χαιρόμαστε..

          • liakouras

            Δε γνωρίζω τι είναι και για να σου πω την αλήθεια καθόλου δε με ενδιαφέρει κιόλας το θέμα. Απλά σου λέω ότι η κοινή γνώμη γενικά επηρεάζει κατά καιρούς απονομές σε διάφορα βραβεία, ακόμα κι αν οι επιτροπές τους δηλώνουν ανεπηρέαστες και με αυστηρούς κανόνες λειτουργίας…

  • Karilias

    Άκουσα πριν λίγο συνέντευξη στον Real, ενός μέλους της Ελληνικής επιτροπής, και αυτό που είπε είναι πως δεν μπορεί να δοθεί ενα νόμπελ, έτσι γενικά στους νησιώτες, αλλά έχουν ξεχωρίσει κάποιους ανθρώπους που έχουν βοηθήσει και ξεχωρίσει, και αυτούς θα προτείνουν.