17050091398_16aa81fc9f_k-e1459778906921-965x543

F-35, Τουρκία και ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο

In Χωρίς κατηγορία by Θάνος Επαχτίτης10 Comments

Το F-35 Lightning II της Lockheed Martin, είναι αεροσκάφος 5ης γενιάς, πολλαπλών ρόλων. Το τελευταίο διάστημα έχουν κυκλοφορήσει πολλές θεωρίες σχετικά με την επερχόμενη απόκτησή του από τη Τουρκική Πολεμική Αεροπορία (ΤΗΚ). Κάποια δημοσιεύματα κάνουν λόγο για πλήρη ανατροπή της αεροπορικής ισορροπίας μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας, υπέρ της δεύτερης, ενώ κάποια άλλα, μιλάνε για ένα αεροσκάφος, η αξία του οποίου είναι μάλλον υπερτιμημένη. Οι γνωστοί ύποπτοι, κραυγάζουν για την απόκτηση ρωσικών Σουχόι, που υποτίθεται πως μπορούν να κονιορτοποιήσουν το F-35. Τι απ’ όλα αυτά ισχύει;

Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά δημοσιεύματα:

 Τι είναι το F-35;

Πρόκειται για το 2ο αεροσκάφος 5ης γενιάς που μόλις πρόσφατα μπήκε σε υπηρεσία με τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ. Μαζί με το ανώτερο και αρκετά ακριβότερο F-22, είναι τα μοναδικά αεροσκάφη 5ης γενιάς σε υπηρεσία, σε όλο το κόσμο.

Το αεροσκάφος σχεδιάστηκε εξαρχής για να φέρει κάποια χαρακτηριστικά: χαμηλή παρατηρησιμότητα (stealth), ικανοποιητικό φορτίο οπλισμού και ακτίνα δράσης, δυνατότητα πολλαπλών ρόλων, με έμφαση πρωτίστως στη κρούση και δευτερευόντως στην αεράμυνα, ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας γενιάς κτλ. Κατασκευάζεται σε 3 εκδόσεις:

α) Συμβατική (F-35A)

β) Κάθετης απο-προσγείωσης (F-35B)

γ) Για χρήση από αεροπλανοφόρα (F-35C)

Στις 2 Αυγούστου 2016, η πρώτη Μοίρα F-35A, κηρύχθηκε επιχειρησιακή από την USAF.

http://www.edwards.af.mil/News/Article-Display/Article/905420/af-declares-the-f-35a-combat-ready-testing-continues-at-edwards

Για να φτάσει όμως το F-35 στη πρώτη γραμμή, έπρεπε να περάσει από σαράντα κύματα. Τεράστιες υπερβάσεις κόστους, καθυστερήσεις στις παραδόσεις, προβλήματα στην ενσωμάτωση και αξιοποίηση τεχνολογιών, έφεραν πολλές φορές το όλο πρόγραμμα ένα βήμα πριν την ακύρωσή του.

Μέχρι το 2014, το πρόγραμμα είχε υπερβεί το προβλεπόμενο κόστος κατά 163 δις δολάρια και εμφάνιζε καθυστέρηση στην ανάπτυξή του κατά 7 χρόνια. Σύμφωνα με το Bloomberg, θα χρειαστούν ακόμη 500 εκ. δολάρια για περεταίρω ανάπτυξη.

http://www.politico.com/story/2014/02/f-35-fighter-plane-costs-103579

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-02/lockheed-s-f-35-said-to-need-500-million-more-for-development

Σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, το κόστος ανά αεροσκάφος σήμερα, ξεπερνά τα 100 εκ. δολάρια. Η κατασκευάστρια εταιρία, ευελπιστεί πως το κόστος θα σταθεροποιηθεί στα 89 εκ. μέχρι το 2019 με τη σχεδιαζόμενη μείωση των κατασκευαστικών εξόδων. Παρόλα αυτά, η τιμή του είναι εξωφρενικά υψηλή και τα σενάρια απόκτησης μίας μοίρας (20 αεροσκάφη), από την Ελλάδα που κυκλοφόρησαν τις τελευταίες ημέρες, θα πρέπει να θεωρούνται απίθανα, δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας.

http://www.military.com/daily-news/2016/03/16/f35-cost-may-drop-to-85-million-by-2019.html

https://www.f35.com/about/fast-facts/cost

Αξίζει τα λεφτά του;

Το F-35 σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος με τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, ενώ υπολογίζεται πως θα μείνει σε υπηρεσία έως το 2070. Μόνο οι ΗΠΑ, σχεδιάζουν την απόκτηση σχεδόν 2,500 F-35. Θα αντικαταστήσει σταδιακά όλους τους υπάρχοντες τύπους όπως τα F-16, F-18 και AV-8B Harrier II. Μαζί με το μεγαλύτερο F-22, που ξεκίνησε να αντικαθιστά το F-15, στο ρόλο του αεροσκάφους εναέριας υπεροχής, θα αποτελέσουν το κύριο όγκο της αμερικανικής αεροπορικής ισχύος, για τις επόμενες δεκαετίες.

 

Όπως ο μεγαλύτερος »αδερφός» του, το F-22 που κηρύχθηκε επιχειρησιακό ήδη από το 2005, κατασκευάστηκε για να είναι στη κορυφή της τεχνολογικής εξέλιξης, όντας ουσιαστικά υπεράνω συναγωνισμού με οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος βρίσκεται σήμερα σε παραγωγή, ή σχεδιάζεται για το άμεσο μέλλον. Είναι σχεδιασμένο με τρόπο που θα του δίνει τη δυνατότητα συνεχούς εξέλιξης και αναβάθμισης, ούτως ώστε να μπορεί να ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής και να βρίσκεται στη κορυφή της αεροπορικής υπεροχής, για τις προσεχείς δεκαετίες.

http://news.nationalpost.com/full-comment/michael-byers-stewart-webb-on-the-f-35-the-plane-that-keeps-on-billing

Το F-35 κατασκευάστηκε ως stealth με τη χρήση υλικών απορρόφησης ακτινοβολίας ραντάρ, καθώς και σχεδιασμού που επιτρέπει χαμηλή παρατηρησιμότητα. Ενσωματώνει επίσης τεχνολογίες χαμηλής ορατής και υπέρυθρης παρατηρησιμότητας. Οι δοκιμές επιβεβαιώνουν τα χαρακτηριστικά stealth του αεροσκάφους έναντι σε συμβατικά ραντάρ, πλην των ραντάρ που χρησιμοποιούν  χαμηλές συχνότητες-LF  (έως 1 GHz). Αξίζει να σημειωθεί, πως σύμφωνα με κάποιες πηγές, οι Σέρβοι χρησιμοποίησαν παρόμοια τεχνολογία, τροποποιώντας παλιά σοβιετικά ραντάρ, για να καταρρίψουν ένα F-117, το 1999. Το μοναδικό μειονέκτημα των ραντάρ LF, είναι το μεγάλο τους μέγεθος που τα καθιστά εύκολους στόχους.

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-35-design.htm

http://www.f-16.net/f-35-news-article3837.html

https://theaviationist.com/2014/03/27/vega-31-shot-down/

https://www.quora.com/Can-low-frequency-radar-from-decades-past-really-detect-many-of-todays-stealthy-military-fighter-jets

https://www.airforcetimes.com/story/military/2015/09/19/pilots-praise-survivability-and-stealth-f-35/72403890/

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-35.htm

Φέρει 2 εσωτερικές αποθήκες οπλισμού και 6 εξωτερικούς πυλώνες ανάρτησης βλημάτων, ή δεξαμενών καυσίμων. Προφανώς, η ανάρτηση εξωτερικού φορτίου, διαταράσσει τα stealth χαρακτηριστικά του αεροσκάφους και μέχρι στιγμής, είναι άγνωστο σε ποιο βαθμό επηρεάζει τη παρατηρησιμότητά του.

Παρά τα προβλήματα κόστους και ανάπτυξης, το F-35, μαζί με το F-22, θα αποτελέσουν τη κορυφή της παγκόσμιας αεροπορικής τεχνολογίας, τουλάχιστον για τα προσεχή χρόνια. Οι τεχνολογίες που ενσωματώνουν, είναι τουλάχιστον μια γενιά μπροστά από τα ευρωπαϊκά Eurofighter, Rafale και Gripen, καθώς και από τα ρωσικά Mig-29/35 και Su-27/35. Μπορεί το F-35, να μην είναι το πιο ευέλικτο αεροσκάφος που πετά αυτή τη στιγμή, ωστόσο οι μελλοντικές εμπλοκές, σπανίως θα λαμβάνουν χώρα εντός του οπτικού ορίζοντα.

Σε αεροσκάφη αντίστοιχων τεχνολογιών, έχουμε το υπό ανάπτυξη PAK FA (T-50), της Ρωσίας, το οποίο δε πρόκειται να μπει σε γραμμή παραγωγής πριν τα τέλη του 2017 και το κινεζικό J-20 που βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των δοκιμών. Ακόμη και τότε, θα είναι άγνωστο εάν θα μπορούν να συναγωνιστούν επί ίσοις όροις τα αμερικανικά αεροσκάφη για τα οποία σχεδιάστηκαν να αντιμετωπίσουν. Υπενθυμίζουμε πως το αμερικανικό F-22, είναι επιχειρησιακό ήδη από το 2005, με ότι αυτό σημαίνει για το τεχνολογικό χάσμα μεταξύ ανατολής και δύσης.

 

Προφανώς τα σενάρια αγοράς ρωσικών Σουχόι, ακόμη και των πιο εξελιγμένων όπως τα Su-35 (θεωρητικά 4++ γενιάς), είναι υπερτιμημένα, δεδομένου πως σε καμία περίπτωση δε μπορούν να σταθούν »αξιοπρεπώς» στο πεδίο της εναέριας μάχης, ενάντια στο F-35, για τον απλούστατο λόγο πως τα χωρίζει μια 20ετία τεχνολογικής εξέλιξης. Για παράδειγμα, οι ΗΠΑ έχουν αναπτύξει και εντάξει στο οπλοστάσιό τους εδώ και πολλά χρόνια, μια μεγάλη σειρά ραντάρ τεχνολογίας AESA (AN/APG-77, AN/APG-80, AN/APG-83, AN/APG-81 κτλ), σε αντίθεση με τους Ρώσους που έχουν να επιδείξουν ελάχιστα παραδείγματα (Zhuk-MA/MAE και το υπό ανάπτυξη για το T-50, Byelka) και ακόμη χειρότερα τους Κινέζους (Type 1475).

Εκεί όμως που το F-35 και το F-22, ξεχωρίζουν από το συναγωνισμό, είναι στη τεχνολογία »νοημόνων» ηλεκτρονικών μέσων, τα οποία διαρκώς εξελίσσονται. Αν και θα ήταν πρώιμο να κάνουμε λόγο για ένα αεροσκάφος που χρησιμοποιεί μια πλήρως αναπτυγμένη τεχνητή νοημοσύνη, τα υπάρχοντα συστήματα, διαθέτουν μια άνευ προηγουμένου δυνατότητα αλληλοσυνεργασίας, αυτοματισμού και δυνατότητας αξιολόγησης απειλών, που σύμφωνα με αρκετούς αναλυτές, τα F-22 & F-35, θα είναι τα τελευταία επανδρωμένα αεροσκάφη για τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.
%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae
Σύμφωνα με τη Lockheed Martin, ο υπερ-υπολογιστής τους αεροσκάφους, αποτελείται από 8.000.000 γραμμές κώδικα, σχεδιασμένου να συγκεντρώνει, να αναλύει και να κατηγοριοποιεί πληροφορίες με ασύλληπτη ταχύτητα.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/features/2015/072015-f35-supercomputer.html

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae

Είναι ωστόσο πολλές οι φωνές που κάνουν λόγο για στροφή στη φθηνότερη ρωσική αγορά για προμήθεια νέων αεροσκαφών κτλ. Η αλήθεια είναι πως ο ορισμός »φθηνότερο» είναι σχετικός. Ακόμη και η προμήθεια 2 μοιρών ρωσικών αεροσκαφών (40 αεροσκάφη) όπως για παράδειγμα των Su-30 θα κοστίσει αρκετά δις ευρώ προκειμένου να αγοραστούν (κόστος μονάδας περί τα $45 εκ.), να δημιουργηθούν νέες υποδομές, να αγοραστούν όπλα, εκπαίδευση κτλ. Αυτό που είναι ακόμη πιο δύσκολο είναι να μπορέσει μια χώρα μέλος του ΝΑΤΟ να προμηθευτεί ρωσικά αεροσκάφη. Αυτό δε πρόκειται ποτέ να επιτραπεί από τους »συμμάχους».

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/russias-new-pak-fa-stealth-fighter-might-have-fatal-flaw-or-16628

https://in.rbth.com/multimedia/video/2016/09/21/t-50-soaring-high-the-sukhoi-pak-fa_631901

Russia’s Sukhoi T-50 Fighter about to Enter Service

http://www.nbcnews.com/news/china/china-offers-first-glimpse-chengdu-j-20-stealth-fighter-n676156

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/if-the-j-20-stealth-fighter-so-amazing-why-china-buying-18273

Υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης;

Με βάση το τρέχον αεροπορικό δυναμικό της Ελλάδας, η απόκτηση του F-35, από τη Τουρκία, αναμφιβόλως θα γείρει τη πλάστιγγα της αεροπορικής υπεροχής, υπέρ των γειτόνων.

Η Ελλάδα διαθέτει αυτή τη στιγμή 145.000 άνδρες και γυναίκες, στρατιωτικό προσωπικό και στους 3 κλάδους. (ΣΞ, ΠΑ, ΠΝ). Διαθέτει επίσης 280.000 ενεργούς εφέδρους. Από άποψη υλικών, μετά τη κρίση των Ιμίων, έγιναν πολλές αγορές υπερσύγχρονων οπλικών συστημάτων. Συγκεκριμένα:

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 250 μαχητικά εκ των οποίων τα 198 είναι πρώτης γραμμής (F-16, M-2000). Ένα λιγότερο γνωστό πλεονέκτημα της ΠΑ είναι ότι διαθέτει ένα από τα πιο πυκνά και υπερσύγχρονα δίκτυα αεράμυνας παγκοσμίως (Patriot, S-300, I-Hawk, Crotale, Tor-M1, OSA-AKM, Βελος κτλ) . Διαθέτει επίσης τη δυνατότητα στρατηγικού πλήγματος με τα βλήματα SCALP EG , σε αποστάσεις έως 600 χλμ. Η προσεχής απόκτηση από πλευράς Τουρκίας όμως των υπερεξελιγμένων μαχητικών 5ης γενιάς F-35, θα ανατρέψει οριστικά την όποια λεπτή ισορροπία υπάρχει σήμερα.

terranovaincognita.gr/single-post/2015/07/09/

Η πρόσφατη ανακοίνωση για την αγορά (επιπλέον) 24 F-35 από τη Τουρκία, δεν είναι καινούργια είδηση. Η Τουρκία δαπάνησε το 2014 $22,6 δις ή το 2,2% του ΑΕΠ της σε αμυντικές δαπάνες. Μόνο για την αγορά νέων οπλικών συστημάτων θα δαπανηθούν $70 δις μέχρι το 2023. Σε αυτά συμπεριλαμβάνετε η προμήθεια τουλάχιστον 100 υπερσύγχρονων μαχητικών F-35 αξίας $16 δις, που θα αλλάξουν άρδην την αεροπορική ισορροπία στο Αιγαίο. Επιπλέον, θα δαπανηθούν $4,5 δις για αναβάθμιση του στόλου των F-16 σε επίπεδο Block 52+, $10 δις για την ανάπτυξη του εγχώριου μαχητικού νέας γενιάς TF-X, $3,5 δις για αγορά νέων ελικοπτέρων, $2,5 δις για την ανάπτυξη και την αγορά του εγχώρια κατασκευασμένου άρματος μάχης, Altay, $3,5 δις για την αγορά ή την εξ ολοκλήρου ανάπτυξη νέου Α/Α συστήματος μεγάλης εμβέλειας, $1 δις για τη κατασκευή νέων δορυφόρων, $3 δις για τη προμήθεια νέων επιθετικών ελικοπτέρων, $4 δις για νέα υποβρύχια και $2,5 δις για πλοία επιφανείας. Προφανώς, η Ελλάδα δεν μπορεί να συναγωνιστεί αυτή την εξοπλιστική φρενίτιδα, κυρίως λόγο τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας.

Δόγμα MAD

Κατά το Ψυχρό Πόλεμο, οι δύο αντίπαλες υπερδυνάμεις κατείχαν πλέον ισχυρά πυρηνικά συστήματα, η χρησιμοποίηση των οποίων εξασφάλιζε την αμοιβαία τους καταστροφή, οδήγησε στην υιοθέτηση του δόγματος της Αμοιβαίας Εξασφαλισμένης Καταστροφής (Mutual Assured Destruction), γνωστό με τα αρχικά MAD (τρελός).

Υπάρχουν διαθέσιμα οπλικά συστήματα, τα οποία με μικρό κόστος, μπορούν να κάνουν τον οποιοδήποτε εισβολέα, να το σκεφτεί πολλές φορές πριν επιτεθεί. Εξυπακούεται ως στη περίπτωση Ελλάδας-Τουρκίας, μιλάμε για συμβατικά και όχι πυρηνικά όπλα.

Βαλλιστικοί πύραυλοι: Η Τουρκία διαθέτει σήμερα τον βαλλιστικό πύραυλο Yildirim I&II με εμβέλεια έως 300 χλμ, ενώ αναπτύσσει την έκδοση III που θα έχει εμβέλεια 900 χλμ. Πρόκειται για ένα πραγματικό υπερόπλο που θα μπορεί να πλήξει οποιοδήποτε στόχο στην ηπειρωτική Ελλάδα. Εάν αντιστοίχως η χώρα μας προμηθευόταν επαρκή αριθμό πυραύλων με αντίστοιχη εμβέλεια και τους έστρεφε όχι μόνο εναντίον στρατιωτικών στόχων, αλλά και εναντίον υποδομών όπως λιμάνια, διυλιστήρια, εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, φράγματα και γενικά πάσης φύσεως κρίσιμη υποδομή, θα μπορούσε να προκαλέσει τέτοιο ύψος ζημιών και πανικό που η γειτονική χώρα θα γύριζε δεκαετίες πίσω. Σημειωτέον, οι περισσότερες μεγάλες υποδομές της γείτονος, βρίσκονται στα δυτικά της παράλια. Φυσικά, η καταστροφή πολιτικών στόχων εγείρει ηθικό ζήτημα. Εδώ όμως μιλάμε για υποδομές και όχι για βομβαρδισμό πόλεων.

Ένα τέτοιο σύστημα, που προσφέρεται για εξαγωγή, είναι το ρωσικό 9K720 Iskander, με εμβέλεια 500 χλμ και ακρίβεια κυκλικού σφάλματος (CEP) 5-7 μέτρα. Μπορεί να φέρει πληθώρα διαφορετικών κεφαλών, από διανομείς υποπυρομαχικών έως θερμοβαρικές, με βάρος κεφαλής έως 700 κιλά. Κατευθύνεται στο στόχο του είτε μέσω δορυφόρου, είτε μέσω ψηφιακού χάρτη, είτε μέσω κρυπτογραφημένων σημάτων από το κέντρο διοίκησης. Θεωρείται μη ανασχέσιμος λόγω της μεγάλης ταχύτητάς του που φτάνει τα 2.100 μέτρα/δευτερόλεπτο. Ικανός αριθμός των εν λόγο βλημάτων, μπορεί να διαλύσει όλες τις τουρκικές υποδομές στα τουρκικά παράλια, ακόμα και αν βληθούν από την ηπειρωτική Ελλάδα και να αποτελέσει ένα ικανότατο αποτρεπτικό όπλο, με σχετικά χαμηλό κόστος.

Ακολουθεί παράδειγμα εμβέλειας 500 χιλιομέτρων με βάση εκτόξευσης της Σκύρο:

 

http://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/ss-26.htm

Το Iskander έχει ήδη πουληθεί στην Αρμενία, ενώ η Σ. Αραβία και το Ιράν βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για την αγορά τους. Η κίνηση των Ρώσων να τοποθετήσουν πυραύλους Iskander στον ρωσικό θύλακα του Καλινινγκράντ, ως απάντηση στη σχεδιαζόμενη από τους Αμερικανούς αντιπυραυλική ασπίδα στην ανατολική Ευρώπη, είχε προκαλέσει κρίση στις σχέσεις Ρωσίας – Δύσης. Ο λόγος είναι το γεγονός (όπως αναφέραμε και παραπάνω), πως το βλήμα θεωρείται μη ανασχέσιμο.

terranovaincognita.gr/single-post/2016/04/22/Ελλάδα και διαφάλιση εδαφικής ακεραιότητας – Δόγμα MAD

Συμπεράσματα

Ενδεχομένως λοιπόν, η Ελλάδα θα μπορούσε να επιβάλει μια »ισορροπία τρόμου» έχοντας ως φόβητρο σχετικά φθηνά οπλικά συστήματα, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρές ζημίες στον επιτιθέμενο.

Προφανώς τα περί εφαρμογής δόγματος αμοιβαίας καταστροφής, ανήκουν προς το παρόν στη σφαίρα της φαντασίας. Οι νεοοθωμανικές βλέψεις του Ερντογάν όμως, σε συνδυασμό με τη προμήθεια υπερσύγχρονων οπλικών συστημάτων, όπως του μοναδικού διαθέσιμου στη διεθνή αγορά F-35 (πλην του »απλησίαστου» και μη διαθέσιμου για εξαγωγή F-22), απέναντι στο οποίο, η Ελλάδα δεν έχει να παρατάξει κάτι αντίστοιχο (εκτός ίσως από μια αντίστοιχη αγορά), σίγουρα προκαλούν εφιάλτες σε ορισμένους επιτελείς.

Εν κατακλείδι, το F-35 είναι το καλύτερο (και μοναδικό μέχρι στιγμής) ελαφρύ αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων που ενσωματώνει τεχνολογίες που είναι αμφίβολο εάν και πότε θα τις δούμε να αναπτύσσονται από άλλες χώρες.Τα τρέχοντα αεροσκάφη που βρίσκονται σε ρωσικό και κινεζικό οπλοστάσιο, απέχουν πολύ από το να θεωρηθούν ισάξια ή ανώτερα από το F-35.

Παρατήρηση: Το ανωτέρω άρθρο σε καμία περίπτωση δεν γράφτηκε ως διαφήμιση ή δυσφήμιση οποιουδήποτε οπλικού συστήματος, ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης. Τα δεδομένα προέρχονται από τη διεθνή βιβλιογραφία και τα συμπεράσματα αποτελούν προσωπική άποψη του υπογράφοντα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.

via TNI

Σας δίνουμε τη δυνατότητα να σχολιάσετε τις αναρτήσεις μας, αλλά διατηρούμε το δικαίωμα να μη δημοσιεύσουμε το σχόλιο που θα περιέχει:

1. Απειλές, ύβρεις, συκοφαντίες και προσβολές.
2. Προσωπικά δεδομένα τρίτων.
3. Σχόλια, άσχετα με την ανάρτηση.
4. Θεωρίες συνωμοσίας και hoaxes που παρουσιάζονται σαν πραγματικά με σκοπό να παραπλανήσουν.
5. Πολλαπλά, όμοια σχόλια. (Δημοσιεύουμε μόνο το ένα)
6. Διαφημίσεις.
7. Κομματικοποιημένα σχόλια.
8. Πλαστοί λογαριασμοί της υπηρεσίας σχολίων disqus.
Επίσης σας παρακαλούμε τα σχόλια σας να μην είναι ιδιαίτερα μακροσκελή και σε άλλη γλώσσα ή με λατινικούς χαρακτήρες.
Ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και οι διαχειριστές της σελίδας ellinikahoaxes ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρουν. Στην περίπτωση που υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα με σχόλιο αναγνώστη, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
  • toioioio

    ωραίο το άρθρο αλλα το Φ117 δεν εντοπίστηκε,κλειδώθηκε και καταρρίφθηκε.
    Απλα ο πιλότος ηταν ΤΟΣΟ σίγουρος που εκανε συνέχεια την ιδια διαδρομή,την ίδια ώρα,οπότε οι Σερβοι πήραν ενα κατα προσέγγιση στίγμα με τροποποιημενους τηλεοπτικούς δέκτες και βαση της συνήθειας του,υπολόγισαν το δρομολόγιο,οπότε και έριξαν στα τυφλά εναν πύραυλο.
    Τα θραύσματα του πυραύλου προξένησαν ζημιά και το αεροσκάφος επεσε(το φ117,λογω των υλικων του,δεν φερει κάτι σαν προστασία και ειναι ευαίσθητο). Ολα τα αλλα που υποστηρίζουν οι Σερβοι,ειναι παραμύθια για να αμβλύνουν καπως την καταστροφή τους.

  • george

    Παρατηρώ μία τάση τελευταία επέκτασης σε θέματα που δεν αποτελούν hoax με την έννοια του όρου (μυθεύματα). Το συγκεκριμένο άρθρο αν και αναλυτικό, είναι αυτό ακριβώς: ανάλυση, δεν είναι κατάρριψη κάποιου αστικού ή ιντερνετικού μύθου. Μείνετε σε αυτό που λέει ο τίτλος του site σας διαφορετικά αλλάξτε τίτλο.

    • dt

      Και όμως κάποια θέματα έχουν πάρει διαστάσεις αντιεμβολιαστικής καμπάνιας. Δες π.χ. πόσοι θα αναφέρουν τον Pierre Sprey («F-35 is a turkey / lemon») ως ειδικό και σχεδιαστή του F-16/A-10. Πόσοι θα ψάξουν να δουν ότι ήταν defense contractor στο πεντάγωνο και συμμετείχε στη δημιουργία των requirements για το F-16 και δεν είχε καμία σχέση με την General Dynamics. Είναι σαν να λες στο μηχανικό θέλω ένα σπίτι 3όροφο και 200 τ.μ. ανά όροφο με υπόγειο parking σε αυτό το οικόπεδο 4 στρεμμάτων και αφού στο χτίσει να λες στους φίλους σου «Σχεδίασα ένα σπίτι φοβερό. Μη χρησιμοποιείτε μεταλλικό σκελετό, είναι για φλώρους. Οπλισμένο σκυρόδεμα για πάντα!»

  • dt

    Πολύ καλό άρθρο εγκρίνω. Ειδικά ο Sprey είναι πεδίο δόξης λαμπρό για το ποιος μας λέει τι για το F-35 🙂 Για περισσότερα YouTube search The C.A.B. Show. Επίσης δείτε στο Wikipedia τις τελευταίες του δουλειές 😛

  • Παναγιώτης Μακρής

    Μια παρατήρηση από όσα έχω διαβάσει το F-35 δεν είναι αεροσκάφος σχεδιασμένο για κυριαρχία στον αέρα, πιο πολύ είναι για να εξολοθρεύει στόχους εδάφους, πλοία και ελικόπτερα.
    Επομένως, ακόμα και με την απόκτησή 25 F-35 δεν αλλάζει πολλά στην ισορροπία δυνάμεων. Αν πράγματι οι Τούρκοι θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν για να έχουν κυριαρχία στον αέρα, προσωπική γνώμη ατύχησαν με αυτήν την αγορά.

    • dt

      όπως και το F-16 είναι multi-role. Για κυριαρχία στον αέρα F-15/F-22 χρειάζεσαι.

  • OANNHSEA

    Πρώτον το αεροσκάφος δεν κάνει μόνο 100 μύρια δολάρια – κάνει πολλά παραπάνω γιατί θα πρέπει να αγοραστεί και ο εξοπλισμός υποστήριξης του…
    Δεύτερον, κανείς δεν λέει για το κόστος συντήρησης του, το οποίο είναι σχεδόν το τριπλάσιο του F16…
    Τρίτον, δεν έχει δοκιμαστεί σε μάχη!!!
    Τέταρτον, δεν έχει διθέσια έκδοση και άρα θα πρέπει η εκπαίδευση των πιλότων του να είναι πολύ πιο προσεκτική και με σίγουρα βήματα.
    Πέμπτον, έχε σχεδιαστεί κυρίως για επιθετικό εδάφους και όχι για μαχητικό!!! Άρα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει και τόσο εύκολα το F16 σε αερομαχία…
    Έκτον, τα ραντάρ μπορεί να μην το βλέπουν, αλλά δεν είναι F117 – είναι πολύ λιγότερο αόρατο από το F22 και το κυριότερο: οι οι θερμικές κάμερες των αεροσκαφών έχουν εξελιχτεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Και δεν μπορείς να καλύψεις με τίποτα το θερμικό σου ίχνος…
    Έβδομον, τα F22 δεν πρόκειται ποτέ να αντικαταστήσουν τα F16!!! Είναι πολύ λίγα και μάλιστα η διαθεσίμότητα τους είναι μόλις τα 2/3 του στόλου!!! Κάτι που συμβαίνει σήμερα και με τα F35!!!

    ΥΓ 1
    Ελαφρύ αεροσκάφος το F35; Μα αυτό έχει μεγαλύτερο βάρος από το F16!!! Για την ακρίβεια είναι 50% μεγαλύτερο σε μέγεθος από το F16!!!
    ΥΓ2
    Η οικονομία της Τουρκίας πάει από το κακό στο χειρότερο – ίσως σε λίγα χρόνια να έχουν μνημόνια όπως στην Ελλάδα. Οπότε μην σκέφτεστε τόσο πολύ τους εξοπλισμούς της Τουρκίας…

    .

    • dt

      Σε κάθε παρτίδα παραγωγής η τιμή πέφτει λόγω του optimization στον τρόπο παραγωγής. Ήδη το F-35A κυμαίνεται στα $90 εκ/μονάδα. Φυσικά θες υποδομές, ανταλλακτικά, όπλα, εκπαίδευση κτλ. όπως σε κάθε νέο αεροσκάφος.

  • Ror

    Καλά, οι Ρώσοι ετοιμάζουν μυστικά υπερόπλα που κάνουν τους Αμερικάνους να έχουν εφιάλτες. Όπως το πυρηνικό αεροπλάνο που αναδύεται από τη θάλασσα και το υποβρύχιο με τεχνολογία λέιζερ που έχει την ικανότητα να κάνει μικρά άλματα στον αέρα. Ο καιρός γαρ εγγύς γατάκια.

  • Hercules04!

    Ομολογουμένως, πρώτη φορά είδα τόσο εμπεριστατωμένη και συνολική άποψη για των περίπτωση του συσχετισμού δυνάμεων στις δύο πλευρές του Αρχιπελάγους. Συνήθως, ο αβανταδώρος της δείνα ή της τάδε πολεμικής βιομηχανίας, εστίαζε εκεί που έπρεπε για να τηρήσει και διατηρήσει τον ρόλο του. Το μόνο σίγουρο είναι πως πρακτικά η Ελλάδα αδυνατεί να ακολουθήσει την Τουρκία σ’ αυτό το εξοπλιστικό πάρτι. Είναι πασιφανής η επιδίωξη των γειτόνων και καταστούν περιφερειακή υπερδύναμη τη στιγμή που η Ελλάδα έχει καταστεί και επισήμως, προτεκτοράτο.