Ποιοι είμαστε
Αρχική Το F-35, το tweet του Τραμπ και ο ”ειδικός” εγχώριος τύπος…ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

Το F-35, το tweet του Τραμπ και ο ”ειδικός” εγχώριος τύπος…

24 Δεκ
2016

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 7 έτη.

Ένα tweet του νεοεκλεγέντος Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για το αεροσκάφος F-35, προκάλεσε αναστάτωση και οδήγησε σε βουτιά τη μετοχή της κατασκευάστριας εταιρίας Locheed Martin. Σύμφωνα με αυτό, ο Τραμπ, ένεκα του υψηλού κόστους ανάπτυξης του F-35, ζήτησε από τη Boeing να βρει μια εναλλακτική λύση, βασισμένη στο F-18 Super Hornet. Στον εγχώριο τύπο, είδαμε πολλά δημοσιεύματα που κάνουν λόγο ακόμη και για ακύρωση του όλου προγράμματος.

 

Το tweet του νέου προέδρου ερμηνεύτηκε ποικιλοτρόπως από εγχώρια και ξένα μέσα που, μερικά εκ των οποίων, υποτίθεται πως ασχολούνται με τον αμυντικό τύπο. Ας δούμε μερικά παραδείγματα από Ελλάδα.

 

Τι είναι το F-35;

Πρόκειται για το 2ο αεροσκάφος 5ης γενιάς που μόλις πρόσφατα μπήκε σε υπηρεσία με τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ. Μαζί με το ανώτερο και αρκετά ακριβότερο F-22, είναι τα μοναδικά αεροσκάφη 5ης γενιάς σε υπηρεσία, σε όλο το κόσμο. Το όλο πρόγραμμα ”βασανίστηκε” από υπερβολικές υπερβάσεις κόστους και καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ωστόσο, μόλις πρόσφατα κηρύχθηκε επιχειρησιακό στις ΗΠΑ, ενώ τα πρώτα αεροσκάφη παραδόθηκαν στο Ισραήλ τις προηγούμενες μέρες.

Το αεροσκάφος σχεδιάστηκε εξαρχής για να φέρει κάποια χαρακτηριστικά: χαμηλή παρατηρησιμότητα (stealth), ικανοποιητικό φορτίο οπλισμού και ακτίνα δράσης, δυνατότητα πολλαπλών ρόλων, με έμφαση πρωτίστως στη κρούση και δευτερευόντως στην αεράμυνα, ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας γενιάς κτλ. Κατασκευάζεται σε 3 εκδόσεις:

α) Συμβατική (F-35A)

β) Κάθετης απο-προσγείωσης (F-35B)

γ) Για χρήση από αεροπλανοφόρα (F-35C)

Στις 2 Αυγούστου 2016, η πρώτη Μοίρα F-35A, κηρύχθηκε επιχειρησιακή από την USAF.

Γιατί το θέλημα το Τραμπ δεν θα υλοποιηθεί

Το F/A-18 Hornet πρωτοπέταξε το 1978, ενώ ο διάδοχός του, το F/A-18E/F Super Hornet, το 1995. Πρόκειται δηλαδή για αεροσκάφος σχεδιαστικής φιλοσοφίας 40 ετών και ηλεκτρονικών συστημάτων τουλάχιστον 20 ετών. Σχεδιάστηκε ως αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων με δυνατότητα να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα. Εξυπακούεται πως δεν έχει δυνατότητες χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth), όπως το F-35.

Όντως τουλάχιστον μια γενιά πίσω σε σχέση με το F-35, το F-18, δεν έχει καμία πιθανότητα να αναλάβει το ρόλο του που κυρίως είναι κρούση βαθιά εντός εχθρικής περιοχής, κάτι που μπορεί να πετύχει όντας stealth.

Ακόμη και αν η Boeing επιχειρούσε να ”επανασχεδιάσει” το Super Hornet, θα απαιτούνταν πολλά χρόνια εξέλιξης και δεκάδες δισεκατομμύρια σε κόστος ανάπτυξης.

Η αλήθεια είναι πως εναλλακτική για το F-35 υπήρχε και δεν ήταν άλλη από το F-32 της Boeing. Τα 2 αεροσκάφη, διαγωνίστηκαν στα πλαίσια του προγράμματος JSF για το νέο μαχητικό 5ης γενιάς των ΗΠΑ, με το πρωτότυπο της Locheed Martin να κερδίζει το διαγωνισμό, το 2001.

 

http://www.ptisidiastima.com/tramp-hornet-vs-f35/

Στο Popular Science διαβάζουμε πως το να θέλεις να αντικαταστήσεις το F-35 με F-18, είναι σαν να επιχειρείς να αντικαταστήσεις αεροπλανοφόρο με κρουαζιεροπλοιο. Η επιστήμη πίσω από τη τεχνολογία stealth περιλαμβάνει 2 πυλώνες. Εξωτικά υλικά απορρόφησης της ακτινοβολίας ραντάρ και σχεδιασμό που επιτρέπει τη διάθλασή της. Αξίζει να σημειωθεί πως σήμερα, μόνο οι ΗΠΑ έχουν σε επιχειρησιακή κατάσταση αεροσκάφη stealth 5ης γενιάς. Η αμερικανική αεροπορική φιλοσοφία είναι πλέον αυστηρά στραμμένη σε αεροσκάφη stealth και ένα πισωγύρισμα είναι εξαιρετικά απίθανο.

Υπάρχουν όμως και άλλοι παράγοντες που παρότι είναι δευτερεύοντες, έχουν τη σημασία τους. Το F-35 έχει υποκατασκευαστικό έργο σε πολλές αμερικανικές πολιτείες, απασχολώντας μόνο στο Τέξας 38.900 υπαλλήλους και στο Κονέκτικατ, περί τους 10.000. Αυτό σημαίνει πως τυχόν προσπάθεια ακύρωσης, παρά το υψηλό κόστος, θα βρει πολλά εμπόδια στο Κογκρέσο.

Την ίδια στιγμή, η κατασκευάστρια εταιρία φέρεται να βρίσκεται στη διαδικασία μείωσης του κόστους ανά μονάδα, από τα $100 εκ. που είναι σήμερα, στα 85 σε βάθος 4ετίας.

Ο Τραμπ πάντως δεν τα έχει βάλει μόνο με τη Locheed Martin, άλλα και με τη Boeing, σχετικά με το κόστος του νέου Airforce One, δίνοντας μια σαφή εντύπωση πως οι περικοπές δαπανών θα είναι ένας από τους βασικούς του στόχους, ως νέος πρόεδρος των ΗΠΑ.

Εν τέλη, παρά τον πόλεμο των tweets, είναι μάλλον απίθανο να δούμε ακύρωση του F-35, δεδομένου πως δεν υπάρχει αντικαταστάτη του. Το πιθανότερο είναι να δούμε μείωση του τελικού αριθμού αεροσκαφών που θα αποκτηθούν από τις αμερικανικές Ε.Δ. Ειδικά τα δημοσιεύματα στον ειδικό και μη τύπο που κάνουν λόγο για το τέλος του F-35, δε μπορούν να ληφθούν σοβαρά υπόψιν.

via TNI

Fact-check for the sake of Democracy