Ο ναζιστικός χαιρετισμός προέρχεται από την Αρχαία Ελλάδα;

In Fake, Fake news, Hoax, Αερολογίες - μπούρδες., Αθλιότητες, Ιστορία και μύθοι by Θάνος Σ. Επαχτίτης23 Comments

Ο χαιρετισμός δια πρότασης ή ανατάσεως του χεριού, συνδέεται με τη ναζιστική Γερμανία. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν πως προέρχεται από την Αρχαία Ελλάδα.

  • ΨΕΥΔΕΣ

Στο makeleio.gr, διαβάζουμε:

Στην αγγλική έκδοση ιστοσελίδας της Χρυσής Αυγής, διαβάζουμε ανάλογο ισχυρισμό:

Τον ίδιο ισχυρισμό είδαμε και σε τηλεοπτική εκπομπή με καλεσμένο τον Κωνσταντίνο Πλεύρη (δείτε από 57:20)

Ποια είναι η προέλευση του ναζιστικού χαιρετισμού;

Δεν φαίνεται να υπάρχει καμία αναφορά στη ιστορική βιβλιογραφία, πως ο ναζιστικός χαιρετισμός, έχει προέλευση την Αρχαία Ελλάδα. Οι μόνες αναφορές που βρήκαμε, είναι σε μπλογκ και ιστοσελίδες με συγκεκριμένο ιδεολογικό προσανατολισμό, που με τη σειρά τους, δεν παρέχουν καμία πηγή για να στηρίξουν τον ισχυρισμό.

Διάφορες εικόνες που παρουσιάζονται κατά καιρούς, δείχνουν να μοιάζουν με αυτόν. αλλά έχουν σημαντικές διαφορές. Για παράδειγμα, η εικόνα του αγαλματιδίου που «χαιρετά» ναζιστικά, διαφέρει από τον επίσημο χαιρετισμό των ναζί, που προέβλεπε έκταση του χεριού στο ύψος του ώμου, ή λίγο ψηλότερα και ενωμένα και τα 5 δάκτυλα.

Εξάλλου και οι ίδιοι οι Ναζί, ισχυρίζονταν πως ο χαιρετισμός ανάγεται στη μεσαιωνική Γερμανία (και όχι στην Αρχαία Ελλάδα), κάτι που επίσης δεν ισχύει, διότι δεν υπάρχουν αναπαραστάσεις ανθρώπων από εκείνη την εποχή να απευθύνουν τέτοιου είδους χαιρετισμούς.

Όσον αφορά τη λατινική προέλευση, δεν υπάρχουν σχετικές αναφορές σε Ρωμαίους ιστορικούς. (Winkler: The Roman Salute)

Η πρώτη αναπαράσταση σε έργο της σύγχρονης εποχής, είναι ένας πίνακας του 1784 με την ονομασία Oath of the Horatii. Ο χαιρετισμός υιοθετήθηκε από Ιταλούς φασίστες, και κατόπιν, υιοθετήθηκε από το ναζιστικό κόμμα το 1926 και από το 1933 που οι Ναζί ανήλθαν στην εξουσία, διαδόθηκε ακόμη περισσότερο και υιοθετήθηκε και από άλλες χώρες με παρόμοια καθεστώτα.

Πιο συγκεκριμένα, το ιταλικό φασιστικό κόμμα, υιοθέτησε το χαιρετισμό από τον Ιταλό εθνικιστή Gabriele d’Annunzio, ήρωα του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου, ποιητή και συγγραφέα. Το 1919, επικεφαλής δύναμης 2.600 εθελοντών, βάδισε εναντίον της κροατικής πόλης Ριέκα για να τη διεκδικήσει για λογαριασμό της Ιταλίας. Σε αυτό το χρονικό σημείο, κάνει τη πρώτη χρήση όρων όπως «Ντούτσε», και του «ρωμαϊκού» χαιρετισμού που αργότερα θα υιοθετούσε και ο Μουσολίνι. Αν και αρχικά οι Ναζί επηρεάστηκαν από τον Μουσολίνι στο θέμα του χαιρετισμού, υιοθέτησαν και διέδωσαν αυθαίρετα την ψευδοϊστορική αντίληψη, πως προέρχεται από τη μεσαιωνική Γερμανία.

«Διάβασα την περιγραφή της συνεδρίασης της Worms, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Λούθηρος χαιρετίστηκε με το γερμανικό χαιρετισμό. Ήταν για να του δείξουν ότι δεν ήταν αντιμέτωπος με όπλα, αλλά με ειρηνικές προθέσεις. Στις μέρες του Φρειδερίκου του Μεγάλου, οι άνθρωποι εξακολουθούν να χαιρετούν με τα καπέλα τους, με πομπώδεις χειρονομίες. Τον Μεσαίωνα, οι δουλοπάροικοι με ταπεινότητα έβγαζαν τα καπέλα τους, ενώ οι ευγενείς παρουσίαζαν τον γερμανικό χαιρετισμό» Χίτλερ, 1942. (Πηγή: www.historyanswers.co.uk)

Όσον αφορά το άγαλμα του Πύρρου που χαιρετά ναζιστικά, η εικόνα είναι προϊόν επεξεργασίας:

  

Πάντως, εάν κάποιος θέλει να «δει» εικόνες με ναζιστικούς χαιρετισμούς, με λίγη φαντασία, μπορεί να τις βρει παντού, ακόμη και σε αρχαιοελληνικές αναπαραστάσεις:

Ο ναζιστικός χαιρετισμός δεν είναι ούτε δωρικός, ούτε σπαρτιατικός, ούτε ρωμαϊκός, ούτε καν μεσαιωνικός. Οι πρώτες αναφορές εμφανίζονται κατά το 18ο αιώνα και μόλις πριν από περίπου 100 χρόνια, άρχισε να αποκτά τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Με βάση τα ανωτέρω, ο ισχυρισμός πως ο ναζιστικός χαιρετισμός προέρχεται από την Αρχαία Ελλάδα, διαψεύδεται.

Ο ναζιστικός χαιρετισμός προέρχεται από την Αρχαία Ελλάδα – Καταρριπτεται

Θάνος Σ. Επαχτίτης

Θάνος Σ. Επαχτίτης

Διαχειριστής - Συντονιστής της ιστοσελίδας
Θάνος Σ. Επαχτίτης
  • Jorge Meta

    Και να συνηθίζονταν αυτός ο χερετισμός στην αρχαία Ελλάδα και να έχει δίκιο ο Πλεύρης που το λέει που είναι το κακό .???? Που είναι το μεπμτό ?? Απειλεί κανέναν αυτό το γεγονός είτε είναι ψευδές είτε αληθές ??? Προσωπικά , σε μια επισκεψη που έκανα στο αρχαιλογικό μουσείο Αθηνών είδα αρκετά αγαλματίδια με αναφορά σε ηλιακά ημερολόγια που ‘χερετούσαν ναζιστικά’ . Και ξαναλέω έστω ότι αυτό συναίβενε στην αρχαία Ελλάσα που είναι το κακό ?? Προσβάλει η τιμάει κάποιον πολιτισμό ?? Απλά είναι μια ακόμη αφορμή για να τρώγεστε ανηλεός οι εσείς αρριστεροί με εσάς τους δεξιούς. Εμπρός λοιπόν για τα ψευδοζητήματα !!!

    • chriss

      Απλά δεν χαιρετούσαν ετσι οι αρχαίοι «. και -» .
      Τίποτα λιγότερο τίποτα περισσότερο. Η προέλευση του χαιρετισμου των ναζί ειναι η κούτρα κάποιου «σύγχρονου» Ιταλού. Μετά για να δώσουν αξία στην ανοησία τους, πέταξαν την παραμύθα περί αρχαίας προέλευσης. Τώρα το οτι λες ότι είδες πολλά αγαλματιδια με υψωμένο κάποιο χέρι το πιστεύω. Οι συσχετίσεις και οι συνειρμοί που κανεις όμως, είναι άπλά αυθαίρετοι.

    • Vaggos Ios

      Μα δεν έχει δίκιο ο Πλεύρης. Παραποιεί τα στοιχεία για να περάσει τη δική του ακραία θέση. Εκεί είναι το κακό. Κατά τη γνώμη σου είναι εντάξει να χρησιμοποιούμε ψέματα για να αναδείξουμε μια σαθρή θέση σαν σωστή;
      Όχι, αυτό δεν συνέβαινε. Το να υποστηρίζει κάποιος ότι συνέβαινε, ενώ ξεκάθαρα ΔΕΝ συνέβαινε, αυτό είναι κακό. Προσβάλλει τον ελληνικό πολιτισμό ο συσχετισμός με ναζισμό.

  • Evangelos Dimoutsos

    νομίζω πως το παρατραβηξατε με την φωτο του Spock…και ευελπιστω πως θα συμαζευτείτε σε μελλοντικα αρθρα 😉

  • Caretta-Monachus

    Απο μόνο του, το video της Χ.Α. είναι η απόδειξη οτι κανένας χαιρετισμός δεν είναι ίδιος. Τα επιχειρήματα του video, είναι αυτογκόλ στην προσπάθεια να αποδείξουν το τίποτα. Μια απλή φυσική κίνηση του χεριού για να χαιρετήσει κάποιος χωρίς να το ανεμίζει δεξά-ζερβά ή για χίλιους δυο άλλους λόγους κατα περίπτωση, εκλαμβάνεται απο αυτούς ως αρχαιοελληνικός.
    Κατ’ αρχήν τί σχέση έχει μπορεί να έχει η Χ.Α. και ο Πλεύρης με τον Ελληνισμό και αναφέρονται σε αυτόν, αφού είναι ορκισμένοι εχθροί του λαού και της χώρας όπως ιστορικά έχουν αποδείξει.
    Τί σχέση έχει επίσης ο Χριστιανισμός με τον Ελληνισμό;
    Και ακόμα, πώς γίνεται αυτή η αλεστική μηχανή αξιών δηλαδή αυτό που ονομάζουμε «Δεξιά» , «Ακροδεξιά» και «Alt-Right» να έχει σχέση με το Χριστιανισμό ο οποίος έχει κομμουνιστικό χαρακτήρα ως ιδεολογία. Παντρεύεται το σύκο με τον τζίτζικα; Γελάνε και οι μπετούγιες με κάτι τέτοιες «ιδέες-τραβεστί» !
    Είναι σαφές και το ξέρουν οι ίδιοι (όπως όλοι), οτι για να αποδείξουν οτι ο χαιρετισμός του club τους έχει μια ταυτότητα, έπρεπε να υιοθετήσουν έναν χαιρετισμό που να εκπροσωπεί και να εκφράζει τις βλέψεις τους και τις βουλές τους. (Για τους αρχηγούς και τα στελέχη του club μιλάω γιατί το ποίμνιο δεν νιώθει απο δαύτα). Και αυτός ο χαιρετισμός, είναι ο ναζιστικός.
    Οποιος άλλος ισχυρισμός και επιχείρημα χρησιμοποιείται για να αποδείξη σύνδεση ή και σχέση με ελληνικές ή ασιατικές ή άλλες ρίζες , παραπέμπει σε κουβέντα με φραπέ και κομπολόι στην ελληνική λιακάδα ή στο απογευματινό «στακαμάν» των παιδιών στις παλιές γειτονιές, αφού πρώτα τρώγανε την κρεμούλα τους.
    Και έτσι, αυτό το επεξηγηματικό άρθρο που «καταρρίπτει» το αυτονόητο, μετατρέπεται απλώς σε ένα ενδιαφέρον documentaire για παραπέρα γνώση.

    • Χρηστος Μολυβας

      Ο Χριστιανισμός δεν είναι ιδεολογία. Η φιλοσοφία και ιδεολογία είναι στοχασμός ανθρώπινος, ενώ ο Χριστιανισμός είναι Λόγος υπερβατικής προέλευσης.Έτσι η ταύτιση του Χριστιανισμού με τον κομμουνισμο είναι μάλλον άστοχη…..

      • Καθόλου. Οι μπολσεβίκοι με τον κομμουνισμό συνειδητοποίησαν τον χριστιανισμό στην τεχνική του φύση.

  • Giannis Papadopoulos

    Το υψωμενο χερι ειτε αριστερο ειτε δεξιο δεν λεει απολυτως τιποτα
    Πολλοι λαοι ανα την υδρογειο τον χρησιμοποιουν ακομα και σημερα , το γεγονος οτι τον ΑΝΤΕΓΡΑΨΕ ενας χιτλερ δεν λεει απολυτως τιποτα

    http://ygro-pyr.blogspot.gr/2013/03/blog-post_7240.html

    Δηλαδη αν ειχε κανει και εβλημα του την θεα Αθηνα θα επρεπε εμεις να γκρεμισουμε ολα τα αγαλματα της?
    Εσεις οι αριστεΡΟΥΛΗΔΕΣ του πολιτικου μαρξισμου εχετε αχυρα στη κεφαλα σας , η λογικη σας δεν διαφερει πολυ εκεινη των ταλιμπαν

    http://www.nemesi.gr/archives/1153

    • Υllejord

      Γιατί μιρλιάζεις στους αριστερούληδες και όχι σε κείνους που χρησιμοποιούνε χαιρετισμούς και σύμβολα που αντέγραψε ο Χίτλερ σαν να σημαίνουν κάτι πολύ πολύ σημαντικό;

  • Antigonos Gonatias

    Αχ..Τι κάνει ο άνθρωπος για δικαιολογίσει τα αδικαιολόγητα….

    Υ.Γ Ε οχι και Ναζι ο Spock και οι Vulcans!! 😀

    • Grenadieros

      Ο «σποκ» ανηκε σε εβραικη θρησκευτικη ομαδα που ειχε σαν χαρακτηριστικο αυτον τον χαιρετισμο.

      • Antigonos Gonatias

        Και οι Romulans είναι απόγονοι των Ρωμαίων!!!

  • Grenadieros

    Υπαρχουν και αλλες παραστασεις με τεντωμενο το δεξι χερι στην αρχαια Ελλαδα,αυτος ηταν ο χαιρετισμος προς καποιον που ερχοταν για φιλοξενια
    Ο οικοδεσποτης τον καλοδεχοταν ετσι,ο χαιρετισμος ειχε ελαφρια καμπυλη στην παλαμη («δεξιουμαι») και δεν ηταν τεντωμενη !
    Ο Χιτλερ αντεγραψε-τροποποιησε τα παντα (συμβολα,χαιρετισμοι κλπ) ακομη και τον χαιρετισμο του πχ σε υψηλοβαθμο αξιωματουχο τον τροποποιησε,αρχικα ειχε την παλαμη με μεγαλη καμψη προς τα πισω και μετα το αλλαξε με καθολου κλιση (πχ οπως ορκιζονται οσοι γινονται αμερικανοι)
    Στους Ολυμπιακους το 1924 κοιταξτε τους χαιρετισμους,στην 1η περιπτωση ιδιως
    https://1.bp.blogspot.com/-TElk5KrNElU/V8VrL_vE_HI/AAAAAAABbDc/z3TAHizjyr03XFzWgnwui0NCcCcS1viXgCLcB/s320/1924%2BOLYMPIADE%2B%2BPARIS%2BFRANCE.jpg
    http://1.bp.blogspot.com/-kz200mVRTNM/UkPNSPkzzlI/AAAAAAAAJ28/eyHtGJh9uiU/s320/Paris_France_1924_olympic_poster_thumb_thumb%5B1%5D.jpg
    Κοιταξτε την σημαια του Ιερου Χολου και του Ρ.Φεραιου με το ροπαλο του Ηρακλεους και μετα την γερμανικη να δειτε ποιος αντεγραψε ποιον (κρανη γερμανων εως το 1941-42)
    Η στολη και τα διακριτικα του ιερου Λοχου
    http://eclass31.weebly.com/uploads/8/3/3/4/8334101/3784908_orig.jpg

    • Antigonos Gonatias

      Οι Γερμανοί δεν αντέγραψαν τους Ιερολοχίτες παρότι και οι 2 χρησιμοποιούν την νεκροκεφαλή (Totenkompf) .

      Ο Υψηλάντης προς το τέλος της καριέρας του ως αξιώματικος του Ρωσικού στρατού υπηρέτησε στους Ουσσάρους(τύπος ελαφρού ιππικού) και γενικά η στολή του ιερού λόχου θύμιζε την εμφάνιση των Ουσσάρων.Η χρήση της νεκροκεφαλής είναι σχετικά συχνή σε σώματα ουσσάρων(ως έμβλημα συντάγματος) διαφορετικών εθνικοτήτων ή πιο σωστά στρατών.Οπότε δεν είναι απίθανη η υιοθέτηση

      της να είχε έμπνευση απο εκεί,πέραν του <>

      https://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_Band_(1821)
      https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Ypsilantis

      Απο πλευράς Γερμανών, το συγκεκριμένο διακριτικό χρησιμοποιήθηκε στο β΄π.π είτε από τους τεθωρακισμένους σχηματισμούς (panzertruppe) της Wehrmacht είτε απο τα SS

      Για τα SS : https://en.wikipedia.org/wiki/Uniforms_and_insignia_of_the_Schutzstaffel

      Για την Wermacht (κατέβα παρακάτω Armored vehicle uniforms) :

      https://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_insignia_of_the_German_Army_(1935%E2%80%931945)

      Υ.Γ. Η εικόνα που παραθέτεις αν και σε γενικές γραμμές σωστή έχει ένα λάθος (αν και λεπτομέρεια).
      Οι άντρες του Ιερού λόχου είταν εφοδιασμένοι με μουσκέτα και ξιφολόγχη οι Πεζοί και σπάθες ιππικού οι ιππείς.

      • Grenadieros

        Για τα χρωματα της σημαιας ομως δεν μας ειπες…

        • Antigonos Gonatias

          Τι εννοείς;

      • Mitsvan

        Ο Ιερός Λόχος είχε στολές βασισμένες στις στολές του κρατίδιου του Braunschweig.

        • Antigonos Gonatias

          Δεν το είχα στα υπόψη μου αυτό.Μήπως έχεις διαθέσιμη κάποια πηγή;Κατά προτίμηση απο το internet.

    • LeoSam

      Η νεκροκεφαλή των ναζί ερχόταν από την πρωσική παράδοση που οι ελίτ μονάδες ουσάρων παίρναν την νεκροκεφαλή στο έμβλημα και την ενδυμασία τους επί τιμής επιπλέον ο διασημότερος στρατηγός τους August von Mackensen κατά τον 1ο παγκόσμιο το έφερε επί τιμής μόνο αυτός στην στολή και το καπέλο του μιας και προερχόταν από το πρωσικό ιππικό

      • Grenadieros

        …και οι Ουσαροι αντιγραφη απο τους Βυζαντινους ιππεις ηταν.
        «Σβαστικα» στο κρανος κατα τον Α’ παγκοσμιο ειχε η ταξιαρχια Ερνχαρντ,υπαρχει και φωτογραφια του Χ.Γκαιρινγκ τετοια,αργοτερα ο χιτλερ της αλλαξε κλιση και την εβαλε στο πλαι των κρανων των Waffen-SS αλλα μετα το 1942 την κατηργησε λογω εκτελεσεων επι τοπου απο τον εχθρο των αιχμαλωτων
        http://www.makeleio.gr/wp-content/uploads/2017/02/adolf.medium-600×275.jpg
        Ο χιτλερ συχνα αλλαζε την καμψη της παλαμης ακομη και στον 2ο χαιρετισμο oταν χαιρετουσε σημαιες-φερετρα σε κηδειες στρατηγων κλπ
        http://www.gettyimages.com/detail/news-photo/nazi-leader-adolf-hitler-gives-the-nazi-salute-while-news-photo/78955197?esource=SEO_GIS_CDN_Redirect
        Εκτος απο Ιαπωνeς προς τον αυτοκρατορα ακομη και αλλοι χαιρετησαν ετσι
        http://news247.gr/eidiseis/weekend-edition/article2943182.ece/BINARY/w660/AfieromaWeygand25714sk.jpg
        http://www.candianews.gr/wp-content/uploads/2016/08/olympiakoi-1936-620×300.jpg?x98288
        https://cdn.sansimera.gr/media/photos/main/Queen_Elizabeth-Nazi.jpg
        Δεν ηταν εθνικοσοσιαλιστες…εδω ο Κατιδης χαιρετησε ετσι ενω δεν ειχε ιδεα περι του αντικειμενου !
        Ο αετος του χιτλερ αντιγραφη απο τους ασσυριους ηταν,ακομη και το Αρια Φυλη ηταν περσικο (βλεπε Δαρειος).

        • Antigonos Gonatias

          Η ταξιαρχία Ερχαρντ ήταν Freikorps και έδρασε μετά το Α΄π.π.

          https://en.wikipedia.org/wiki/Marinebrigade_Ehrhardt

          Αναφέρεις στο αρχικό σου post την χρήση της νεκροκεφαλής σε κράνη το 41-42.Δεν έχω δει τέτοια κράνη σε φωτογραφίες(αν υπάρχουν και μπορείς να κάνεις ένα κόπο ) παρά μόνο πηλίκια και δίκωχα που φέρουν τέτοια διακριτικά.

          Στη φωτογραφία που παραθέτεις με τον Γάλλο αξιωματικό, αν δεν κάνω λάθος είναι ο στρατηγός Maxime Weygand. Αν πράγματι είναι αυτός στη φωτογραφία έχε στα υπόψιν οτι ήταν μέλος της κυβέρνησης του Βισύ.Ορίστε λίγα πράγματα για αυτόν.

          https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%BC_%CE%92%CE%B5%CF%8A%CE%B3%CE%BA%CE%AC%CE%BD

          Υ.Γ Χωρίς να θέλω να σε προσβάλω(μειώσω κτλ) και με φιλική διάθεση,θα σου προτείνα να το ψάξεις λίγο μιας και βλέπω οτι έχεις την τάση να <> κάποια ζητήματα. Δεν ξέρω ,βέβαια, αν είναι λόγω ημιμάθειας ή λόγω επιλογής φρασεολογίας(βλέπε <>).

          Υ.Γ 2 Δεν προσπαθώ να το παίξω έξυπνος,ουτέ είμαι ιστορικός….όπως και συ ετσί και και εγώ ασχολούμαι πολύ με ιστορία και δη στρατιωτική.Απλά με ενοχλούν οι <> (βλέπε defencenet).

        • LeoSam

          Κοίτα χρησαυγήτη (γιατί το «φίλε δεν το κολλάω με τίποτα σε εσάς ακόμα και σαν τύπο) το πρόβλημα είναι από που το παίρνουν, και αυτό σημαίνει από την πρωσική παράδοση άν η πρωσική παράδοση το παίρνει από την ουκρανική και εκείνη από την βυζαντινή είναι αδιάφορο και δεν σημαίνει ότι ήταν οι Πρώσοι βυζαντινολάτρες μετράει το αμέσως προηγούμενος χρήστης-πηγή.
          και ο αγκυλωτός υπάρχει με διάφορες φορές και γωνίες παντού στον πλανήτη με διάφορα νοήματα αλλά οι ιδεολογικοί σου πρόγονοι τον λέρωσαν τόσο που και οι αρχαιοι αν ζούσαν τώρα δεν θα τον χρησιμοποιούσαν, συνοψίζοντας δεν έχει και τόσο νόημα για τα ναζιστικά τυπικά και σύμβολα το από πού προέρχονται μιάς και οι τελευταίοι τα λέρωσαν τόσο που κανείς μα κανείς δεν μπορεί και δεν θα μπορέσει να τα δεί ποτέ με καθαρό μάτι ή μη συσχετίζοντας τα με τα ανθρωπομορφικά ζώα, τελεία παύλα.