Μια οφειλόμενη απάντηση στην «Εφ.Συν».

17

Η «Εφημερίδα των Συντακτών» σε άρθρο που ανάρτησε στις 6/9, αναφέρεται επικριτικά στο θέμα που δημοσιεύσαμε την 1/9 σχετικά με την πρώτη γονιδιακή θεραπεία κατά του καρκίνου, και συγκεκριμένα ατόμων που πάσχουν από οξεία λεμφοβλαστική λευχαιμία. Το άρθρο καταλήγει με την φράση «Λίγη προσοχή δεν θα έβλαπτε…», και έχει ως εξής:

https://archive.is/xv2Qg

Το άρθρο της ΕΦΣΥΝ βρίθει ψεμάτων και ανακριβειών και ο συντάκτης του έχει στοιχειώδη αδυναμία κατανόησης κειμένου-είδησης. Πάμε να δούμε γιατί:

1. «Το δημοσίευμα μοιάζει εξαιρετικά με συγκαλυμμένη διαφήμιση του φαρμάκου της Novartis».
Απάντηση: Η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου μέσα από τα μεγαλύτερα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία και ΜΜΕ. (Μερικά παραδείγματα: Reuters, New York Times, The Guardian, Bloomberg) Η αναφορά στο όνομα της κατασκευάστριας εταιρίας είναι στοιχειώδης υποχρέωση του δημοσιογράφου. Από πότε αυτό λέγεται «συγκαλυμμένη διαφήμιση»;

2. «”Πρόκειται για μια πρωτοποριακή θεραπεία”, αναφέρει και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η είδηση είναι αληθινή και πως “όντως είναι μια ιστορική στιγμή για τον πόλεμο κατά του καρκίνου”.».
Απάντηση: Ναι, όντως πρόκειται για μια πρωτοποριακή θεραπεία και μια ιστορική στιγμή για τον πόλεμο κατά του καρκίνου. Δεν το λέμε εμείς, αλλά μια πλειάδα κορυφαίων επιστημόνων απ’ όλο τον κόσμο.

3. «Η ουσία, βέβαια, κρύβεται στην εξής αναφορά: “Η τιμή καταλόγου είναι 475.000 δολάρια για μία εφάπαξ θεραπεία, ανακοίνωσε η εταιρεία Novartis, και σίγουρα δεν είναι φθηνή”.»
Απάντηση: Δηλαδή πόσο… κρυμμένη είναι η «ουσία» αυτής της πρότασης;

4. «Η ιστοσελίδα προσπερνά την υπέρογκη αυτή τιμή με το σχόλιο “η κατασκευάστρια εταιρεία δήλωσε την Τετάρτη ότι η τιμή είναι χαμηλότερη από ό,τι αναμενόταν”.».
Απάντηση: Μα πώς την προσπερνάμε αφού ήδη την έχουμε αναφέρει στην ακριβώς προηγούμενη πρόταση. Και η φράση που έχει βάλει σε εισαγωγικά δεν είναι «σχόλιο». Είναι δήλωση στελέχους της εταιρίας, αλλά και εκτιμήσεις ξένων αναλυτών (το λινκ δεν το είδε;)

5. «Λίγη προσοχή δεν θα έβλαπτε…».
Απάντηση: “Προσοχή” σε τι ακριβώς; Στο γεγονός ότι ελέγξαμε την αξιοπιστία μιας είδησης που έκανε το γύρο του κόσμου, και αφορά εκατομμύρια ανθρώπους, παραθέτοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που την τεκμηριώνουν;

Συνολική απάντηση: Απαντήσαμε και στα πέντε σημεία της «κριτικής» του δημοσιεύματος. Ωστόσο, μόνο σε ένα αξίζει να σταθούμε, στο πρώτο (τα άλλα είναι μια σαλάτα με συστατικά από Μακελειό, Χωνί και ολίγη από οπαδούς του Σώρρα). Στην αναφορά για «συγκαλυμμένη διαφήμιση». Δηλαδή, εμμέσως πλην σαφώς, μας λέει η ΕΦΣΥΝ ότι πληρωθήκαμε από τη Novartis για να διαφημίσουμε «συγκαλυμμένα» μια τεράστια ιατρική ανακάλυψη. Δυστυχώς ο ισχυρισμός αυτός δεν μπορεί να καταρριφθεί. Δεν εμπίπτει στην κατηγορία των fake news, δηλαδή ούτε του ψεύδους ούτε της (σκόπιμης) παραπληροφόρησης, και τα “εργαλεία” επαλήθευσης που χρησιμοποιούμε για να ελέγξουμε έναν ισχυρισμό, στην περίπτωση αυτή, δεν έχουν επαρκή αποτελεσματικότητα.
Γιατί; Γιατί απλά ο συγκεκριμένος ισχυρισμός είναι ανόητος.
Γιατί είναι ανόητος; Γιατί συγκαλυμμένη διαφήμιση λέγεται αυτό κύριοι.

ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ – Το θαυματουργό Μαύρο Κύμινο JOHN NOA

Θοδωρής Δανιηλίδης
Ακολουθήστε

Θοδωρής Δανιηλίδης

Founder and owner at ellinika hoaxes
Το διαδίκτυο είναι μια πολύτιμη πηγή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Ωστόσο κρύβει παγίδες, πολλές από αυτές επικίνδυνες. Τα τελευταία χρόνια, τα fake news έχουν λάβει τεράστιες διαστάσεις, στην καθημερινή ειδησεογραφία από ιστοσελίδες που αυτοχαρακτηρίζονται «ειδησεογραφικές», όσο και από άλλες που δημιουργούν «ειδήσεις» για λίγα κλικς παραπάνω.
Θοδωρής Δανιηλίδης
Ακολουθήστε