Εκσυγχρονισμοί αεροσκαφών και fake news

In clickbait, Critical Thinking, Fake news, Διάφορα, Θέματα για προβληματισμό by Θοδωρής Δανιηλίδης0 Comments

Τις τελευταίες ημέρες, έχουμε διαβάσει πολλά άρθρα, τόσο στον αμυντικό, όσο και στον μη ειδικό τύπο, σχετικά με την εξοπλιστική φρενίτιδα που παρατηρείται στη γείτονα Τουρκία και στους τρόπους με τους οποίους η Ελλάδα θα μπορούσε να «απαντήσει», δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας. Το πρόβλημα ωστόσο είναι πως αυτά τα άρθρα -άγνωστο για ποιο λόγο- φαίνεται να «ξεχνούν», να αγνοούν ή να προσθέτουν βασικές παραμέτρους σχετικά με τις τρέχουσες δυνατότητες και τις μελλοντικές πιθανές λύσεις. Το ζήτημα είναι αρκούντως σοβαρό και αξίζει περαιτέρω εμβάθυνσης, δεδομένου πως αφορά την αμυντική θωράκιση της χώρας για τα επόμενα χρόνια.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά

Πριν λίγες ημέρες, δημοσιεύθηκε στο militaire.gr του Πάρη Καρβουνόπουλου, άρθρο σχετικά με το κόστος εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F-16, που αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της Πολεμικής Αεροπορίας.

Στο pronews.gr, διατυπώνεται ανάλογος ισχυρισμός:

Η συνέχεια εδώ.

Τα άρθρα που μόλις διαβάσατε, ισχυρίζονται πως το κόστος εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16 Block 50/52/52+Advanced (έχει υπολογιστεί στα 1,2 με 1,5 δις για περίπου 90 με 120 αεροσκάφη), θα είναι πολλαπλάσιο, διότι το «αντίστοιχο» πρόγραμμα του Μπαχρέιν, στοίχισε 1,1 δις για 20 αεροσκάφη. Όλως παραδόξως όμως, οι συντάκτες των άρθρων αγνοούν ή «ξεχνούν» μια σημαντική παράμετρο. Ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 40 σε F-16V, δεν έχει καμία σχέση με το αντίστοιχο ελληνικό πρόγραμμα. Πέρα από θέμα διαφοράς στη παλαιότητα (Block 40 έναντι Block 50/52/52+Advanced) τα μαχητικά του Μπαχρέιν θα χρειαστούν πιο εκτεταμένη ανακατασκευή (πχ νέους κινητήρες που τα ελληνικά F-16 δεν χρειάζονται).

Όσον αφορά το κόστος για την Ελλάδα, στην έγκυρη Πτήση & Διάστημα, διαβάζουμε:

—————————————————————————————————————————————–

Αν αύριο επιλέγαμε να εκσυγχρονίσουμε όλα τα F-16 της ΠΑ, το συνολικό κόστος εκσυγχρονισμού για 155 μαχητικά τοποθετείται πλέον στα $ 2 δισ. και περιλαμβάνει αναβάθμιση των Block 50/52+ και Advanced στο επίπεδο Viper.

Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται και οι εργασίες αναβάθμισης των 32 παλαιότερων Block 30 σε επίπεδο ικανότητας Block 52+ με απάρτια από τα PXIII και IV. Τα μαχητικά αυτά σήμερα έχουν κατά μέσο όρο 4500 ώρες πτήσης και επιδιώκεται με δομική αναβάθμιση να φτάσουν το όριο των 10.000 ωρών.

Ας δούμε κάποια σενάρια και το κόστος, όπως τα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.

Σενάριο 1: Για τον εκσυγχρονισμό 123 αεροσκαφών των Block 50, Block 52+ και Block 52+ Advanced (όλα σε V) κόστος περί τα $1,5 δισ. και τιμή $ 12,1 εκ. ανά αεροσκάφος.

Σενάριο 2: Για τον εκσυγχρονισμό 82 αεροσκαφών των Block 52+ και Block 52+ Advanced (όλα σε V) κόστος περί το $ 1 δισ. και τιμή $11,7 εκ. ανά αεροσκάφος.

Σενάριο 3: Για τον εκσυγχρονισμό 155 αεροσκαφών, των 32 Block 30 και των 123 αεροσκαφών των Block 50, Block 52+ και Block 52+ Advanced κόστος περί τα $1,9-2 δισ. Προσοχή: Τα Block 30 δεν θα γίνουν –V αλλά Block 52+ Adv με χρήση απαρτίων από τα άλλα αεροσκάφη.  

—————————————————————————————————————————————–

Επομένως, η παράθεση του κόστους εκσυγχρονισμού των F-16 του Μπαχρέιν, δεν αποτελεί μέτρο σύγκρισης για τα ελληνικά F-16 και είναι απορίας άξιο πως γνωστές ιστοσελίδες του αμυντικού χώρου, πέφτουν (;) σε τέτοιες παγίδες.